Arrende: nya EU-regler!

G

Gullunge

Hej alla kloka och kunniga bukefalister!

Jag äger ett stycke mark som jag arrenderar ut till två olika jordbrukare. En av dem har djur och har EU-stöd för detta och den andra har inga djur men båda två har EU-stödet för min mark. Arrendeavtalet är muntligt i båda fallen och jag tar inget betalt för marken de brukar. Min förtjänst för dessa är alltså 0. Nu har jag läst att det kommer nya regler nästa år som i värsta fall kan ge den som arrenderar kontroll över marken. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att formulera ett skriftligt arrendeavtal som gör att dessa personer inte får kontroll över min mark. Jag har varit i kontakt med LRF konsult men de skulle ta 3000:- för att formulera ett avtal och det har jag inte råd att betala med tanke på att jag inte får något för marken och inte heller EU-bidraget.

Jag vet inte mycket om hur man går tillväga men med den ena bonden så funderar jag på att säga upp arrendet och den andre får behålla det men med ett skriftligt avtal som inte gör att han kan få någon rätt till marken.

Jag är väldigt okunnig i jordbruksfrågor och har ingen aning om hur man formulerar detta eller vad som är viktigt att tänka på.


Så vad jag behöver veta är alltså ett förslag på
1. arrendeavtal (juridiskt giltigt)
2. uppsägning av arrende (juridiskt giltigt)

Så snälla om ni har några förslag på hur man ska skriva i ett avtal eller ännu hellre vet en hemsida där man kan ladda ner färdiga standardavtal så skulle jag vara hemskt tacksam!


Mad vänliga hälsningar,
Sara
 
Sv: Arrende: nya EU-regler!

hjällp, vad är det för lag?
kan de som brukar marken alltså få brukningsrätt på marken i all evighet om man inte skrivit avtal?
 
Sv: Arrende: nya EU-regler!

Moppa123 skrev:
hjällp, vad är det för lag?
kan de som brukar marken alltså få brukningsrätt på marken i all evighet om man inte skrivit avtal?
Nej de får inte brukningsätt men de kommer att äga stödrättigheterna för marken dvs rätten att kunna få EU-bidrag för marken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp