Arrende som bryts

raggsock

Trådstartare
Hoppas här finns någon juridikkunnig. Jag har i 18 år haft ett brukarkontrakt på en åker för bete i anslutning till min bostad. Arrendet har varit med kommunen. Nu har kommunen sålt en del av åkern utan att meddela mig och när jag ifrågasätter lagligheten i detta så hänvisar de till att de hittat ett fel i mitt kontrakt. Det är fel i bilagan och beteckningen är på något annat än åkern(ingen åker). Jag säger att jag har hyrt åkern som det står i texten i avtalet i god tro och även villaägarnas jurist säger att det är upp till den som upprättar ett kontrakt att se till att det är rätt beteckningar. Hur ska jag gå vidare?
 
Ta advokathjälp , borde finnas försäkring på din hemförsäkring om du inte har firma. Jag rekommenderar också LRF- konsult, de är experter på markintrång etc.
 
Det är en remsa av marken som är såld och de skär då av mig från åkern där jag drar vatten och el...Jag har funderat på lrf. Kommunen säger bara att de ska säga upp mitt avtal men det gäller till feb 2019 och ska sägas upp minst 3 mån innan. Kommunen skiter i mig. Jag försöker få svar och besked.
 
Det är en remsa av marken som är såld och de skär då av mig från åkern där jag drar vatten och el...Jag har funderat på lrf. Kommunen säger bara att de ska säga upp mitt avtal men det gäller till feb 2019 och ska sägas upp minst 3 mån innan. Kommunen skiter i mig. Jag försöker få svar och besked.
Hjälp omedelbart och läsa arrendelagstiftningen. Skulle tro de inte har torrt på fötterna för fem öre!

Där är arrendeföreningen med.
 
Ja, de har sålt marken med löfte till köparen om byggnation :-( Förstör min hästhållning sedan 18 år ...:-(
 
Marken beslutades säljas redan i augusti jag märkte det med att köparen satte livsfarliga (för hästarna) markeringsstolpar i min hage..
 
Jag antar att det är ni som fått svar hos Villaägarna. Jag tror faktiskt inte det blir klarare än så, utan att anlita en jurist som tar sig an en djupgående bedömning.

"Det bedöms vara fråga om ett uppenbart skrivfel, som kommunen står närmast att ansvara för då avtalet – antas det – avfattats / upprättats av företrädare för kommunen. Det antas vidare att även om fastighetsbeteckningen i avtalet i och för sig är felaktigt angiven, torde området på den till avtalet fogade kartan vara korrekt angivet. Mot bakgrund av att avtalet är oklart (fastighetsbeteckningen anger viss fastighet, kartan anger annan fastighet / område), bör tolkningen av avtalet ske med tillämpning av oklarhetsprincipen. Denna anger bl a att vid oklart avtal / avtalsvillkor skall tolkningen ske till nackdel för den som avfattat det oklara avtalet / avtalsvillkoret.

Detta är ett sätt att resonera. Notera dock att en domstol - om saken skulle avgöras där - givetvis inte är bunden av jurists bedömning."
 
Jag ska jaga kommunens jurist ett tag till och sedan får det väl bli lrf, även om det kostar. Jag bor i villa så det lär inte gå på försäkring.
 
Försäkring mot sånt tror jag inte finns? Däremot kan du får hjälp av LRF om du är medlem.
FInns ofta juridisk hjälp i hemförsäkringen. Jämnt? Det finns väl en gräns men detta är inte svårt så det blir inte så många timmar, 5 timmar kanske?

LRF-konsult är inte LRF , dvs det är en konsultfirma , duktig på mycket men allt som har med arrende, markintrång, ekonomi etc. Inget medlemskrav.y
 
Läste lite lagtext om arrenden. Väldigt intressant faktiskt.
Har du blivit uppsagd från marken enligt det avtal ni har?
Om inte verkar det vara så att du har rätt att fortsätta som vanligt. Har du blivit uppsagt så ska du anmäla att du inte godtar det och det blir en "tvist" som också ger dig rätt att fortsätta bruka marken som vanligt tills den är avgjord.
https://lagen.nu/1970:994#K9
 
Arrendenämnden har ganska mycket bra information på sin hemsida
http://www.arrendenamnden.se/

Det finns en massa olika sorters nyttjanderätter och arrenden.
Som kan ha olika regler om när de får sägas upp och ifall de kan hävdas mot ny ägare.

Om du är osäker på exakt vilken sort ditt avtal är behöver du nog hjälp av någon som kan läsa det och bedöma ifall de tolkningar som kommunen gör är rimliga eller inte.
 
Läste lite lagtext om arrenden. Väldigt intressant faktiskt.
Har du blivit uppsagd från marken enligt det avtal ni har?
Om inte verkar det vara så att du har rätt att fortsätta som vanligt. Har du blivit uppsagt så ska du anmäla att du inte godtar det och det blir en "tvist" som också ger dig rätt att fortsätta bruka marken som vanligt tills den är avgjord.
https://lagen.nu/1970:994#K9

Kommunen tog ett helt unikt grepp. De ändrade fastighetsbeteckningen i mitt kontrakt med penna på deras orginal. Att mitt orginal är utan ändring gäller inte säger dem. Kommunjursisten sa att så får man inte göra men kommunens tjänsteman och kommunchefen tycker det var ok :banghead::banghead::banghead:
förfalskning.png
 
Senast ändrad:
Kommunen tog ett helt unikt grepp. De ändrade fastighetsbeteckningen i mitt kontrakt med penna på deras orginal. Att mitt orginal är utan ändring gäller inte säger dem. Kommunjursisten sa att så får man inte göra men kommunens tjänsteman och kommunchefen tycker det var ok :banghead::banghead::banghead:
Visa bifogad fil 19635
Jösses. :crazy:
Någon fattar inte när kommunen är bunden av civilrättsliga regler båda parter har jämbördig satatus.
De tror förmmodligen att kommunen kan ändra sin markupplåtales med ett politiskt beslut inom allmänna kompetensen

Men det som ger mörkrädsla är att de anser sig kompetenta att avgöra att juristen har fel. :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp