arrende vid kk

F

fantis

Om bonden är på kanten till konkurs och kron-kalle står vid dörrn och vill ha gården. Jag arrenderar en bit mark plus stallet, kan detta påverka min situation eller kan bonden ”sälja med mig”, förutsatt att jag och bonden är med på detta (köparen vill säkert inte ha mig där). Gäller det gamla kontraktet eller kan köparen hitta på vad h*n vill för att t.ex. få bort mig genom att hitta på nya villkor. Jag har nyligen satsat en bra slant för att få iordning i stallet och vi (jag o hästarna) trivs utomordentligt bra. Vad ska det stå i arrendekontraktet får att jag ska få stå kvar, eller är allt förlorat.
Finns det någon som varit med om detta, antingen som arrendator, säljare el köpare, som vill dela med sig om sina erfarenheter.
 
Står det inget i ditt kontrakt om vad som gäller vid försäljning? Man tycker ju att du borde få vara kvar men å andra sidan, vem köper en gård utan att kunna använda stallet? Tråkigt läge när du har investerat pengar också, kanske kan du begära pengarna du satsat om gården säljs?Kolla med fogden, det är väl det bästa sättet att få svar.
Lycka till
 
Jag tycker att du ska kontakta LRF konsults kontor närmast där du bor. Dom vet det mesta när det gäller arrenden etc.

Jag har för mig att arrendator har förköpsrätt på det som arrenderas ifall mark/ gård ska säljas. Men det gäller säkert bara om man arrenderar hela fastigheten? Eller?

Som sagt kolla med LRF konsult.

/Kung Tulle
 
Börja med att skriva ett korekt hyreskontrakt som är daterat till den dagen du flyttade in så kanske det gäller vid en ev försäljning.
Jag har ett komun arende och vi får inte skriva andrahands kontrakt och hyra ut någon del av vårat arende (förutom enstaka boxplattser) eftersom det vid en ev flytt kan försvåra för komunen att avhysa även hyresgäst nr två.
 
Har man ett arrende så har man. Arrendet följer med gården, och de stackare som köper får vackert vara utan det som är utarrenderat tills dess att arrendet löper ut. En arrendator sitter ganska så säkert.

Hur lång tid har du arrendet på?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 359
Senast: Habina
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 783
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp