Arrendera mark

Westernryttaren

Trådstartare
Hej
läste med intresse era trådar om hästgårdar o mark.
Men jag skulle vilja veta ni som arrenderar mark,
hur mycket betalar ni per år för det o för hur lång tid?
Ni som har köpt åkermark för att göra om dom till hagar
hur har ni gått tillväga.
Jag ska nämligen fråga min granne som är bonde om jag kunde få arrendera mark av honom.
Nu odlar han säd där o när skulle det vara bäst att så gräs där då?
Kan det bli en bra hage redan till nästa år? eller måste jag vänta ytterligare 1 år?
Tacksam för svar.
 
Nu odlar han säd där o när skulle det vara bäst att så gräs där då?
Det hade varit bäst att så in det med säden.
Så det blir väl nästa vår då.
Och så kan du ha det som hage om 3 år.

Men att få arrendera kan vara mycket svårt, ty EU-bidragen löper på 5-års avtal, så man måste dels vänta på att avtalet gått ut och sedan så måste man mäta om åkern för att söka bidrag för nästa avtalsperiod.

Arrenden kan väl ligga på mellan 1500:- och 3000:- per ha beroende på åkermarkens kvalitet.
Att köpa åkernark kan variera mellan 10 000:- och 100 000:- per ha också beroende på kvalitet.
 
Oh, nu så såg jag att du bor i Skåne.

Där kostar både arrende och mark mycket pengar.
Frågan är om man kommer undan med 3000:- per ha i arrende där.
Och det blir nog över 50 000:- per ha om man skall köpa.
 
Är det stenigt på åkrarna?
Och vad skall de användas till, spannmål?

För om det är små och svårbrukade åkrar, (Småland) så blir ju priset ett annat. Annars så är ni nog tokbilliga, hör med LRF konsult eller med arrendenämnden, de vet vad arrende i olika trakter och för olika jordar ligger på.

Jag vet halvbra jord i ett stort skifte för runt 1 500:-/ha och år. Och att jordbruks-stödet kan bli runt 2 000:-/ha så att det garanterat blir en peng till arrendatorn.
 
Inga stenar det är mer eller mindre rensat och det är bara stora åkrar. Ska ta och kolla upp det där tills nästa period! Vet inte alls vad det är arrendatorn har sått i år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: Ainon
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 901
Senast: Mkb
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp