Arrendera stall - hjälp

EllenGM

Trådstartare
Hej alla smarta hästmänniskor. Ypperligt tillfälle att använda er intelligens

Jag funderar på att börja arrendera stall. Så nu letar jag tips och tricks.
Förstår att det inte går att fråga om vad det kostar med olika saker, men tänkte fråga vad för typer av kostnader det finns.
På gården finns ett stall med 15 boxar, ett ridhus, en ridbana, en gödselstack. Allt utan värme

Det jag räknat på hitills är:
Gårdhyra
El - Vatten
Tömma gödselstack
Beteputs
Spån
Hö + betfor o mineraler utefter höanalysen
Bil tillhörande gården
Renovationskostnader

Vad för mer sorts kostnader pratar finns det, både fasta och rörliga?
Vad funkar bra på era gårdar, och vad funkar mindre bra?
Bomba med era tips o tricks
 
Hej alla smarta hästmänniskor. Ypperligt tillfälle att använda er intelligens

Jag funderar på att börja arrendera stall. Så nu letar jag tips och tricks.
Förstår att det inte går att fråga om vad det kostar med olika saker, men tänkte fråga vad för typer av kostnader det finns.
På gården finns ett stall med 15 boxar, ett ridhus, en ridbana, en gödselstack. Allt utan värme

Det jag räknat på hitills är:
Gårdhyra
El - Vatten
Tömma gödselstack
Beteputs
Spån
Hö + betfor o mineraler utefter höanalysen
Bil tillhörande gården
Renovationskostnader

Vad för mer sorts kostnader pratar finns det, både fasta och rörliga?
Vad funkar bra på era gårdar, och vad funkar mindre bra?
Bomba med era tips o tricks

Försäkring, skatter osv. Antar att du redan skapat ett företag?
 
Sopor. Redskap som skottkärror och grepar. Stängselmaterial. Du måste även räkna med skatt och moms i din prissättning om du ska hyra ut boxarna exempelvis. Har du ngt att sladda ridhus och ridbana med? Något att vattna underlagen med eller finns bevattning? Vet inte vad du menar med bil tillhörande gården? Får du hyra deras bil? ☺️
 
Försäkring, skatter osv. Antar att du redan skapat ett företag?
Ja företaget är klart och jag har räknat med försökring och skatt för det. Men jag funderar på försäkring för själva gården? Är det jag som står på den fastän att jag "bara" arrenderar?
 
Sopor. Redskap som skottkärror och grepar. Stängselmaterial. Du måste även räkna med skatt och moms i din prissättning om du ska hyra ut boxarna exempelvis. Har du ngt att sladda ridhus och ridbana med? Något att vattna underlagen med eller finns bevattning? Vet inte vad du menar med bil tillhörande gården? Får du hyra deras bil? ☺

Juste sopar har jag inte tänkt på, tack! Inte heller hade jag kommit på skatt o moms! Redskap har jag tänkt med men vet inte hur jag ska tänka kring vad jag ska vänta mig att det kostar? Har inte alls koll på hur mycket sånt som går åt per månad/år. Jag tänker också att det säkert är olika från stall till stall på den fronten, eller är jag ute och cyklar? Med bilen menar jag att vi ska köpa en företagsbil som endast används i koppling till stallet och företaget, vilket gör att det hamnar under utgifter för min del:d
 
Juste sopar har jag inte tänkt på, tack! Inte heller hade jag kommit på skatt o moms! Redskap har jag tänkt med men vet inte hur jag ska tänka kring vad jag ska vänta mig att det kostar? Har inte alls koll på hur mycket sånt som går åt per månad/år. Jag tänker också att det säkert är olika från stall till stall på den fronten, eller är jag ute och cyklar? Med bilen menar jag att vi ska köpa en företagsbil som endast används i koppling till stallet och företaget, vilket gör att det hamnar under utgifter för min del:d

Har du fyrhjuling eller traktor för att kunna sköta gården? Staket? Aggregat? Grus och snöskottning? Ska du själv vara anställd i företaget eller ska du ha någon annan som jobbar åt dig?
 
Utrustning för att hålla ridbanan och ridhuset i bra skick. Vad det innebär beror helt på dina förutsättningar, det kan vara allt från en stor traktor, atv till en trevlig inkörd häst. Vilket som behöver anpassad utrustning.
Själv hade jag satsat på en mindre traktor med lastare. Den kan användas för att hantera stora balar med foder och halm. Plus gödsel, snö och annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
853
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 189
Senast: Korven
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 258
Senast: majha
·
Hästmänniskan Jag blir snart galen på mig själv och behöver verkligen lite pepp och tips från er. Sedan ett antal år har jag häst efter lång tids...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp