Årstider och dess spridning

Derivata

Trådstartare
En tråd för att visa vilken årstid som är hos dig just nu!
Jag har den senaste tiden blivit så årstidsmedveten, så där så att jag ångrar att jag inte fört femårsdagbok och skrivit upp alla förändringar i årstid etc... Det som också fascinerar mig är skillnaderna i vårt långa land!

Hur ser det ut hos dig just i dag?

tempImageFXfqSF.jpg


5:e november hos mig, 6 grader varmt, mild vind på Röbäckssläten strax söder om Umeå. De sista löven har nu åkt av och björkarnas stad står naken.
 
En tråd för att visa vilken årstid som är hos dig just nu!
Jag har den senaste tiden blivit så årstidsmedveten, så där så att jag ångrar att jag inte fört femårsdagbok och skrivit upp alla förändringar i årstid etc... Det som också fascinerar mig är skillnaderna i vårt långa land!

Hur ser det ut hos dig just i dag?

Visa bifogad fil 104697

5:e november hos mig, 6 grader varmt, mild vind på Röbäckssläten strax söder om Umeå. De sista löven har nu åkt av och björkarnas stad står naken.

6.5 grader varmt, blåser illt som sjutton och allmänt tråkig höst i Övik. Inåt landet verkar det småskvittra just nu och inte lika starka vindar som ut mot kusten. Såg en bild som en släktimg la ut från norra Finland för någon vecka sedan... där var det snö och i princip vinter redan. Om det stämmer vet jag inte.
 
Jag hörde eller läste var det faktiskt att om Skåne eller delar av Skåne fortfarande har sommarvärme den 5 november så är det den senaste hösten på 160 år. Jag tror vi metrologiskt fortfarande har sommar i vissa delar av Skåne (tex Lund och Malmö områdena stod det) så det är alltså ännu inte höst här tydligen.

Och jag som huttrar och fryser och tycker att det är vinter...
 
Sa har ser det ut pa baksidan av huset ... ETT trad har skiftat farg och tappar blad. Parontradet narmast har en del torra blad da vi inte har vattnat i sommar, men inte ett blad som andrat farg annu.

IMG_3456.JPG
 
Här är några träd gula, men det mesta har fallit av. Det är varmt, men nu väntar tydligen regn, regn och mer regn. Känns lite konstigt med typ 10 plusgrader i November, men minns inte egentligen hur kallt det brukar vara...
 
Sa har ser det ut pa framsidan dar Staden planterat "ornamental" trad. Nastan allt har skiftat farg och en del lov har fallit, Maken vantar pa en riktigt storm sa de faller och han kan blasa bort dem.:p
Nej, den camo fargade bilen ar inte var ... det ar grannens. Det ar ruggigt ute och jag gick inte utanfor dorren.;)

IMG_3457.JPG
 
Sa har ser det ut pa framsidan dar Staden planterat "ornamental" trad. Nastan allt har skiftat farg och en del lov har fallit, Maken vantar pa en riktigt storm sa de faller och han kan blasa bort dem.:p
Nej, den camo fargade bilen ar inte var ... det ar grannens. Det ar ruggigt ute och jag gick inte utanfor dorren.;)

Visa bifogad fil 104731
Vilken delstat bor du i?
En bakant som jag följer på Instagram gör en rundresa just nu. Dom startade i Florida, körde genom Georgia igår och är nu i Alabama. Tyckte det var intressant att se hur mkt vädret ich naturen ändrade sig men jag vet egentligen inte vilka avstånd det handlar om.
 
Här på västkusten är det sedvanligt höstrusk, regn varje dag så länge man kan minnas och så långt framåt som SMHI vågar gissa. En del löv hänger kvar men de flesta är på marken och blåser omkring.
 
Vilken delstat bor du i?
En bakant som jag följer på Instagram gör en rundresa just nu. Dom startade i Florida, körde genom Georgia igår och är nu i Alabama. Tyckte det var intressant att se hur mkt vädret ich naturen ändrade sig men jag vet egentligen inte vilka avstånd det handlar om.

Jag bor i Oregon, pa samma breddgrad som soder om Rom.

Strackan de akt ar ungefar samma som Sverige's langd om de borjade i Miami och korde en bit in i Alabama. Avstanden har ar mycket storre an man tror.
 
DSC_8516.JPG

Här är det grått och regn. 7+. Björkarna är kala. Finns lite löv kvar på vissa träd.

Nu var det några veckor sen jag skrapade rutorna på bilen och det var minusgrader. Får se när det blir dags för det igen
 
Björkarna avlövade. Gräslöken i sin kruka slokar till slut. +11 C. Växlande mulet. Mellersta Skaraborg. Pelargonerna och Fuchsian som står ute under tak blommar för fullt. Men idag ska dom få komma in på glasverandan där dom bor till det blir stadigt minus. Får väl se när det blir.
 

Bifogade filer

  • 20221106_122429.jpg
    20221106_122429.jpg
    694,3 KB · Visningar: 31
Sa har ser det ut pa framsidan dar Staden planterat "ornamental" trad. Nastan allt har skiftat farg och en del lov har fallit, Maken vantar pa en riktigt storm sa de faller och han kan blasa bort dem.:p
Nej, den camo fargade bilen ar inte var ... det ar grannens. Det ar ruggigt ute och jag gick inte utanfor dorren.;)

Visa bifogad fil 104731
OT. Ursäkta, jag måste få fråga om bilen. Fototapet med tallris, eller vad är det på den? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp