Årstider och dess spridning

Det är förmodligen en plastfolie, det kallas att man folierar bilen. Folien kan ha vilken färg eller mönster man vill, och när man tröttnat kan den rivas av igen. Billigare och enklare än att lacka om bilen men alldeles gratis är det inte.
Det är folie med print på.
 
Jag växlar mellan höstjacka och vinterjacka. Men utan jacka går inte! Inte ovanligt att se folk i kappa och halsduk.
Senast jag var i stallet hade jag vantar på mig när jag mockade osv. Det hade varit lite kallt utan.
Var är det? Jag bor i Sörmland och vi har omkring +10 dygnet runt. Jag går i sommar jackan utan foder med sommarskorna (gympaskor). Dottern frågade häromdagen när hon skulle börja med vinterskor och jackan. Ja just nu behöver du nog inte den sa jag. Det blir nog varmt med det på sig. Jo det höll hon med om.
 
Några mil norr om Lycksele.

20221110_104129.jpg
 
Jag är rätt avundsjuk på er som har snö kan jag avslöja. Det kommer väl hit också så småningom men just nu är det precis så mörkt, regnigt och lerigt som det alltid är på västkusten i november. Årets mest onödiga månad.
 
Sverige är uppenbarligen också längre än man tror ;)
Kör man Sveriges längd från Miami och sen genom Alabama så hamnar man precis innan Memphis innan man nått Treriksröset :)

Uppenbarligen. ;) Eller sa ar somliga lite daliga pa omrakning fran Km och Svenska mil till Miles.:angel:

Sedan beror det det ju ocksa lite pa vilken vag man tar. Ska man in i Georgia och sedan vidare till Alabama sa kor man via Atlanta om man inte tar sma vagar, forstass. Man kommer fortfarande lite langre an jag trodde, men hamnar da i Mississippi i stallet. Om man helt och hallet ignorerar Alabama sa kommer man till och med genom Tennessee ... och landar nara gransen i Kentucky. Om man inte foljer kust vagen (min favorit vag sa har ars) till Louisiana.
 
Såhär såg det ut när vi var ute igår 🍁🧡🌲
Räckte med underställströja och stor hoodie, så jäkla underbart!
Bor i Östergötland, ska vara +14 i helgen.
Intensivhatar snö och minusgrader så för mig kan vinterhelvetet vänta länge 😂

IMG_20221109_133552.jpg
 
Körsbärsträden blommar i Lund. Andra året i rad som de höstblommar. Så fel.

Får bara ångest av skiten.
Det finns vinterkörsbär som blommar dec-tidig vår. Det är inte sådana? Även det är ju ur led att de redan blommar, men inte lika gräsligt som om det är ”riktiga” körsbär. Jag försöker vara lite positiv i eländet.
 
Mina exotiska utomhuskrukväxter står fortfarande ute och de är jättefina och mår hur bra som helst. Helt absurt i nov i Mälardalen. Har haft några få frostnätter, som fixades med fiberduk. Änglatrumpeter och apelsinträd ska inte kunna stå ute vid den här årstiden.
 
Vi hade var forsta frost natt i forgar natt. Det var 27*F (-2.7*C) och jag fick spreya pa "deicing" pa skolbussen. Min bil star under ett trad (som fortfarande har lov) och dar var det tydligen tillrackligt varmt for att vidrutan inte skulle frysa, det var fukt pa rutan, sa nar jag rullade ivag fran var garage infart drog jag igang vindrute torkarna ... och DA blev det tunt nog att omedelbart frysa.:rage:
 
Vansinnigt varmt här i Skottland (är vi inte på ungefär samma breddgrader som i Skåne?) jag tittar på termometern nu klockan halv tre på morgonen och det är sexton grader varmt. Blåsigt.
 
Har ar det kallt pa natterna nu ... och varmt pa dagarna om solen kommer fram. I dag var det 18*C pa termometern vid fram dorren klockan 3 pa eftermiddagen. Himla skont, men svart att kla sig ratt. Breddgraden vi bor pa ar straxt soder om Rom. Men Stilla Havet ar kallt, sa sa lange vindarna kommer fran vaster behovs solen for att varma upp luften.
 
Nästa vecka ska temperaturerna sjunka under 10 grader sägs det. Får se vad som händer. NV Skåne vid kusten.
 
En dm blötsnö. Sedan har det i två dagar duggregnat på det. Nu är det flera plusgrader så det håller på att töa. Snögegga ersätts av lergegga.
Gå tre gånger över gräsmattan så är den söndertrampad. Önskar mig frostnätter så marken blir hård.
 
Ett ord: Grått. Men kanske en lite ljusgrå ton. Ringblommorna i min rabatt blommar fortfarande lite försiktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp