Artbestämning av rosor (utbruten ur Trädgård)

Jag har väl ett visst rosintresse :angel: :D Hur ser den ut?

Här är den, den är engångsblommande, gissar att den räknas som buskros, knopparna är röda men blommorna är vita och lite "platta"
30987
 
Louise bugnet är remonterande så den är det inte. Denna är dessutom rätt ljust grön i bladverket, mild doft, blommar i juni, väldigt lite taggar

Missade att den inte remonterade. Med tanke på taggarna är jag tveksam till Mme Hardy, det är en damaskros som har ordentligt med taggar (men knopparna/blommorna är väldigt lik den).

Med tanke på taggarna och resten säger jag att det ev är en albaros. Alba Maxima eller kanske Maiden's Blush (fast den är nog för rosa)?

Edit: Mme Plantier?
 
Senast ändrad:
Missade att den inte remonterade. Med tanke på taggarna är jag tveksam till Mme Hardy, det är en damaskros som har ordentligt med taggar (men knopparna/blommorna är väldigt lik den).

Med tanke på taggarna och resten säger jag att det ev är en albaros. Alba Maxima eller kanske Maiden's Blush (fast den är nog för rosa)?

Edit: Mme Plantier?

Mme Plantier ser rätt ut! Tycker visserligen inte den har stark doft även om den luktar gott men det känns ändå som att det är rätt ros. Tack :D
 
Mme Plantier ser rätt ut! Tycker visserligen inte den har stark doft även om den luktar gott men det känns ändå som att det är rätt ros. Tack :D
Tror jag stämmer bra. Jag har också en Mme Plantier och den är väldigt lik och luktar visserligen gott, men inte jättestarkt.
 
Tror jag stämmer bra. Jag har också en Mme Plantier och den är väldigt lik och luktar visserligen gott, men inte jättestarkt.

Dessa (jag har två) står dessutom på en väldigt öppen plats så jag antar att det spelar in hur mycket man tycker dom luktar, jag gissar att dom stått här minst 10 år så jag tror att det antagligen är någon äldre sort som är rätt lätt att få tag på, vilket känns rimligt med Mme Plantier :) jag har även två Flammentanz som också stod här när jag flyttade in 2016
 
Dessa (jag har två) står dessutom på en väldigt öppen plats så jag antar att det spelar in hur mycket man tycker dom luktar, jag gissar att dom stått här minst 10 år så jag tror att det antagligen är någon äldre sort som är rätt lätt att få tag på, vilket känns rimligt med Mme Plantier :) jag har även två Flammentanz som också stod här när jag flyttade in 2016

Albarosor är mer subtila i doften tycker jag, damask och centifolier är mer "in your face" :D Jag gör en vansinnigt god rosenlikör på min höstdamask Rose de Rescht.
 
Albarosor är mer subtila i doften tycker jag, damask och centifolier är mer "in your face" :D Jag gör en vansinnigt god rosenlikör på min höstdamask Rose de Rescht.

Förstår precis hur du menar! Min mamma gillar "in your face" doftande rosor. För mig är doften mest en bonus medan hon väljer utifrån doften. Köpte en Harry Edland i år så hon har nån att lukta på :D
 
Oh no. Jag som är så superlycklig över min persiska gulros som jag fått plantor av. :D
Den är gul och den doftar inte.....

Å andra sidan så får jag väl okejat för min Aghata? 1810 var väl första noteringen...

När jag bli pancho ska jag bli rosodlare. :rofl:

Gula har sin charm... men de är inte min grej :D Men jag ska inte säga så mycket, R. helenae som jag har är ljusgul i början, har svag doft och är modern... :rofl:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
370
Trädgård & Växter Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker...
Svar
5
· Visningar
896
Senast: soom
·
Trädgård & Växter När får en börja vårstäda i trädgården? Det kliar i fingrarna, men jag vet att det är dumt att starta för tidigt. Det jag menar är tex...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp