Artbestämning av rosor (utbruten ur Trädgård)

@Hyacinth: Jag är inte bra på de modernare rosorna (om det är en sådan) men hur är taggarna? Jag tänker Zéphirine Drouhin. Färgen är kanske inte helt spot on men det kan ju vara pga kamera/skärm.
 
jag har massa krav på rosor :p gillar inte enkla blommor men avskyr sånna som dippar eller skadas såfort det regnar eller blåser lite. Vill ha remonterande rosor som inte kräver en massa specialskötsel, älskar strimmiga rosor men dom faller oftast in i kategorin engångsblommande eller känsliga :meh:

Jag säger bara Candy Cover, Crazy for You samt Honorine de Brabant... :angel: Beror iofs vilken zon du har :)
 
Jag säger bara Candy Cover, Crazy for You samt Honorine de Brabant... :angel: Beror iofs vilken zon du har :)

Har haft både candy cover och Crazy for you, den senare tror jag till och med att jag köpte flera gånger för att den är så fin men den va alltid vek och sjukdomsbenägen. Candy cover är söt men lite tråkig tycker jag. Bor i zon 1 :)
 
En av mina rosor har flurpat ihop totalt i år, den har segnat ned åt alla håll och behöver nog egentligen stöd. Men de stöd jag kan se blir nog helt omöjliga att få runt (rosobelisk) ngn som har bild på buske med stöd? Det är en buskros och den är utbredd.
 
Jag har en gul liten ros som växer i min syrenhäck och blommar just nu trots absolut noll skötselåtgärder från min sida. Det vore intressant att få reda på vad det är för en. Efter lite googlande misstänker jag William's Double Yellow.
 

Bifogade filer

  • 20190611_211712.jpg
    20190611_211712.jpg
    304,1 KB · Visningar: 24
31255

Vad kan detta vara? Vit ros som funnits på tomten, förmodligen sedan femtiotalet. Står på egen rot och skjuter rotskott som jag drivit upp till nya buskar. Engångsblommande, upprätt men inte jättekraftig. Mörkt grågröna blad, få men hyfsat stora taggar. Knopparna svagt rosa, vit blomma. Tålig. Har funderat på någon albaros. Betydligt mindre än Celestial, en annan albaros som jag har, ca 1m hög.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
365
Trädgård & Växter Vi har det här ”lilla” körsbärsträdet i trädgården och det kommer vi tyvärr behöva ta ner inom de närmsta åren. Eftersom jag inte tycker...
Svar
5
· Visningar
895
Senast: soom
·
Trädgård & Växter När får en börja vårstäda i trädgården? Det kliar i fingrarna, men jag vet att det är dumt att starta för tidigt. Det jag menar är tex...
Svar
4
· Visningar
419
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp