Artikel i Hästfynd

B

banni

Någon mer som läst artikeln i senaste hästfynd (tror jag??) om att hästarna svälter på nätterna. Det låter ju hemskt!

Men vad gör man då? Går upp mitt i nätterna och fodrar?

Stå ute på nätterna med fri tillgång till hö/hösilage/ gräs att plocka med måste ju vara det optimala. Men få hästar står ute på vintern..

:confused:
 
:smirk: Min häst har fortfarande en hög hö kvar på morgonen så jag tror knappast hon svälter! Men skulle inte hästarna svälta lika mycket i hagen om vintern isf? Man får ju försöka fodra så sent om kvällen som möjligt och sedan ge största givan om kvällen. Har sedan hästen luslänsat boxen på hö kanske man bör överväga att ge mer grovfoder?

Nån gång måste väl hästarna sova också? Min häst går f.n. ute ca 8 till 19-20-tiden i stor gräshage, kommer sedan in och får 4-5 kg hö (som hon ännu aldrig äter upp allt av) och sedan 1 kg hö på morgonen.

Jag TROR att hon står på kvällen och äter och mumsar så länge hon har lust, kanske till 10-11 :confused: och sedan sover hon några timmar och sen kanske hon mumsar lite till hö, sen vid 6-tiden börjar hon säkert vänta på kraftfodret vid 7 (då är väl inte kvarvarande hö intressant längre)... MIN gissning :D
 
Man gör det lätt för sig; ställer hästen på halm.

I stallet jag stått i många år hade vi sista fodringen 22 och första 06, det blev alltså 8 timmar hästarna var utan mat (eller ja, så lång tid det blev från de ätit klart nattmaten tills de fick frukost). De gick i hagen utan mat längre än så.
 
Står hästen på halm så löser man ju det problemet.
Min ena häst står på halm, den andra har "pysselhalm" som han kan äta om han vill.
Men den ligger oftast orörd.

Men ngt man ska tänka på är ju att inte ha FÖR lång tid mellan kvällsfodring och morgonfodring!
Jag har tex sett stall där det kvällsfodrats före 18.00, sedan inte frukost dagen efter förrän efter 8.00.
Vilket jag anser är för lång tid mellan kvälls- och morgonfodring!
 
Min häst får alltid stor högiva på kvällen för att ha att äta så lång tid som möjligt. Går ca 8½-9 timmar mellan sista fodringen och första nästa dag.

De flesta hästar sover ju på natten(pga att vi gjort förutsättningarna så för dem), men bara nån timme egentligen, riktig sovtid menar jag. Men dåsa och så gör de ju mer av.

Tycker synd om de hästar som får 1 kg krafftfoder att ha under natten, och inget hö. DET är att svälta hästen..!

Berätta gärna mer ur artikeln!!
 
Tror artikeln som avses är den av Tamara B, som också återigen tar upp fallet med Pinnen igen. Just bara den anledningen gjorde att jag blev oerhört negativt inställd rakt av.

Att hästar inte sover som vi, och att de behöver mat/ något att tugga på oftare än oss människor visste jag redan. Dock tycker jag ibland det är konstigt att samma långa tid dagtid av många ses som ok, medan en lång natt ger "bannor".

Säger inte att jag är bättre själv på något sätt, ofta finns ju andra faktorer som styr också.
 
Jag har å läst artikeln, tyckte den var vettig ur många synpunkter men jag har svårt att tro att hästen skulle svälta om den inte får mat 7 ggr om dan eller vad det nu stod.
 
Nån häst som det har varit en dokumentär på TV3, de behöll den vid liv pga av att nån hästpratare sa att hästen ville leva... :confused: Såg den men kommer inte ihåg exakt vad det var....
 
Som sagt, hästarna måste väl sova någon gång osså...? Min får en stor giva hö på kvällen vid 22.00 då dom kvällsfodrar o sedan får dom morgonhö vid 7.00 = 9 timmar emellan. Men som sagt, dom sover väl...?
 
Som ponnyägare med foderstat 6 kghö/dygn vintertid är det inte så lätt att fördela detta vettigt över dygnet, hur man än gör blir det ju lite.
Vi försöker ha hästarna ute så mycket det bara går, där kan de gå och pillra och knapra på lite av varje när höt är slut.

merman
 
Man ger dem hö så det räcker hela natten. Det stod också i artikeln har jag för mig.

Jag ger min häst 2 kg hö på kvällen (har börjat öka lite nu allteftersom temperaturen sjunker) och i somras hade han ibland (ofta när det var varmt) hö kvar på morgonen och var inte hö-hungrig då heller! (kraftfoderhungrig är han jämt! ;) ) Nu äter han upp allt men jag tror inte att det är nån fara att de inte har att äta precis hela natten. På vintern går de ju ute utan mat delar av dagen.

M.
 
Mina hästar går i lösdrift året runt så dom är verkligen sysselsatta med fri tillgång till hösilage. Jag har hört att hästar naturligt är mer aktiva på natten än på dagen, men eftersom vi människor plockar in dom i hus har de ju knappt ngt val än att gå emot deras instinkt, och istället börja sova mer på natten.

Jag märker själv på mina hästar och min kompis som också har lösdrift, att de står och dåsar och hänger i värmen på dagen, (även på vintern finns det ju solvärme) när kvällen kommer blir de mer aktiva.

Jag tror att alldeles för många människor tror att hästar tycker och känner ungefär sm vi själva, men det är oftast het tvärtemot!

Hade jag haft hästarna i stall hade jag lagt in mkt hö så dom har under hela natten.

Det där med Pinnen och även den andra artikeln om galoppören som åt bananer eller vad det var, tycker jag är övertjatat. Men jag förstår att hon antagligen vill försvara sig.
 
Näää... håller inte med ang sovtiderna.
En häst slappar lika mycket i samma intervaller ute.
Skillnaden är att när dom lägger sig inne på natten så sover dom djupt i korta stunder.
Annars äter dom.

Och varför är jag säker på det?? ;)
Glor på fölmärrar nattetid från mars till juli varje år...och nästan varje natt.

Hästar har massor att göra nattetid.
Bråka med grannen..
Äta
Gå runt i boxen...
Äta
Fila tänderna i gallret...
Äta
Dricka vatten...
Äta
Osv...
AM
 
Jag ger minst 3kg på kvällen (kl 20-21), just nu får hon 5kg, då är det nästan alltid kvar tills på morgonen (kl 6-7) då de får nytt igen!
 
Ja nu menade jag att de sover "på riktigt" på natten(vilket ju är max en timme väl?). Klart de gör annat också! Men min häst brukar iaf inte lägga sig ner i hagen och sova mitt på dagen.. :smirk:
 
Har också mina på lösdrift. Det är busbra och de har tillgång till grovfoder dygnet runt. De äter och sover när de vill. :)
 
Jag tror att hästar anpassar sig efter efter de intervaller som blir mellan fodringarna. När jag var liten - på ("stenåldern") var jag i ett stall som kvällsfodrade 17.00 och morgonfodrade 8.00. De ponnyerna blev i allafall inte sjuka. Flera av dem levde tills de var över 30 år. Så lite "svält" kanske bara är bra ;). Själv kvällsfodrar jag mellan 19 och 21 och morgonfodrar någongång mellan 6.30-8.30(De senare om jag är morgontrött på helgen. :angel:)
 
Det var inte bara på nätterna som hästarna svalt! Det hon skrev var att om hästen äter upp sitt hö på under en viss tid (har för mig hon sa 1,5h, men är inte säker) så finns det inte en chans att hästen blir mätt. Hästar äter ju större delen av dygnet när den kan, och därför hinner den inte bli mätt när den bara får äte ett par timmar om dan. T.ex man har en ponny som får 5 kg om dagen och man fodrar 3 ggr om dagen... Det blir inte ens 2 kg varje gång... Mätt? Nej! Just ponnyer tror ju folk kan äta hur mycket som helst, och det är för att den aldrig blir mätt! Sen skrev hon också något om att hästarna äter som mest vid 3-4 på morgonen. Kan ta reda på mer om någon skulle vara intresserad..?? Jag tyckte iaf jag fick en rejäl (!) funderare!!!
 
Det var mååånga sidor om den hästen i artikeln... Men för att förklara lite kort: Hästen hade många problem och fick behandling av veterinär, men ingen tog reda på varför hästen blivit som den blivit... Hon som skrev artikeln menade på att hästen hade skador av att den svultit i flera år, och förklarade hur man kunde veta det mm.. Var hemskt att läsa om.....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp