Artikel i Hästfynd

Gammal skåpmat. Hästen har en magsäck anpassad för ständig tillgång på mat. D eäter lite men ofta. Födelen är att man kan fly fortare om man har en liten magsäck =)

Fri tillgång på grovfoder inne och ute så var problemet löst =) Alternativt TÄTT mellan fodringarna. Små feta ponnyer ställer man endera på halm, eller ger halm att tugga på vid sidan.

Sen, ska man vara extrempetig ska man eg leta upp ett hö som passar just ens egen häst vid fri tillgång. Dvs där hästen kan ha fri tillgång utan att bli för tjock, men man får vara realistisk med =)

Jag ger grovfoder 4-5 ggr/dag för de som inte kan ha fri tillgång. Sista kvällsfodring 23, första morgonfodring 7. Ger 8 h mellan fodringarna. Även de utan fri tillgång har foder kvar klockan 04 i alla fall (senare har jag inte kollat) och det ger MAX 4 h på tom mage.

Sen håller jag med de som påpekar att det tydligen är "okej" för vissa att vintertid när det är snö ge 1 kg lunchö i hagen, och det är allt hästen får mellan 07 och 16..

Och, ska man börja snöa in helt på att exakt opå minuten erbjuda foder som de har det i det vilda, så kan vi lägga ner allt vad installning heter, och istället släppa hästarna i hagar om flera lkvadratmil där man strött ut hö över hela hagen. Vildhästarna går ju långa sträckor per dag för att söka mat och vatten.

Så, man får hålla en balans. Vara medveten om hur en hästmage är konstruerad, och se till att man tillgodoser detta behov, men att samtidigt inte stirra sig helt blind på EN del..
 
Jag kände mig lite skeptisk till hela artikeln...

Visst, det är bra att ge dom största delen av högivan på kvällen. Men när man nu är ägare till en ponny då. Som får 6 kg hö/dag. Man kan ju knappast ge hela högivan på kvällen, för då uppstår ju samma problem på dagen...

Kanske har aldrig artikelförfattaren aldrig ägt en shettis... :D Ge den fri tillgång på hö jämt, så är den ändå utsvulten och hungrig sen och den lär bli ganska svår att hålla hullet nere på också...;)
 
Hästar som står på fri tillgång äter mellan 45-90 minuter, sen gör de ett uppehåll, dock max på 4 timmar. Så att hästen MÅSTE äta 1½ timma (90 min) är ju bullshit. Det beror ju på hästen, vad den får äta, och i vilket intervall den råkar vara i just då.
 
Nej, jag visste inte hur lång tid det stod, som jag skrev, jag gissade på den tiden. Men det hon skrev var att om hästen åt upp höt på under "en viss tid" blev den inte mätt, och den fick stå hungrig till nästa gång maten kom. Antagligen som ett riktmärke...? Men jag antar att om en häst har fri tillgång kan den ju äta ner den vill, men en hästa som bara får x antal kg om dan vill äta upp allt på en gång när det finns... Rätta mig gärna! :)
 
Återigen ser man okunskap när det gäller grovfoderfodring. Ok, man räknar ut en foderstat och stirrar sig blind på vad som står på höanalys och på pappret med det som är uträknat. Kan man lite om utfodring så vet man att även shettisar reglerar grovfoderintaget utan att lägga på sig nämnvärt. Jag har haft hästar i olika åldrar och i olika storlekar i samma hage. Hur gör man då? Jo, ställer hästarna på fri foder ute och ser till att hästarna har lite hö kvar på morgonen inne.

Det jag ofta reagerat här på forumet är att det bli ett ramaskri om en shettis får mycket mat, men det är fullt tillåtet att ge en större ponny eller en häst väldigt lite hö. En häst äter inte mer än vad den behöver och blir hästarna feta måste man tänka ut vad som gör dom feta. Kan man ordna magrare grovfoder så att dom kan äta fritt och balansera upp fodret med kraftfodergivan borde väl vara det ultimata? :confused:

För man kan aldrig komma ifrån att gammalt i tiden gjorde bönderna skillnad på kohö och hästhö. Hästarna fick finare hö än korna och då tänker jag mer på stråtjockleken. Antingen bärgade dom hästhö tidigare eller så tog dom hö från en äldre åker som inte blivit sådd på flera år. Jag har själv gett både kohö och hästhö till hästarna och sett att hästarna äter hellre finare strån än grövre strån.

Hur många är det inte som står med hästar på kraftfoder på ca 4 kg och funderar på varför hästen inte orkar äta hö? Om man balanserar om grovfodergivan så att hästen får större delen av givan i hö istället för kraftfoder så får man friskare hästar som inte svälter varken på dagarna ute i hagen eller inne i boxen/spiltan på nätterna. Iof så är det sällan fritidshästar som behöver såna mängder med kraftfoder som tävlingshästar men det förekommer hos okunnigt folk. Min travarnordis jag hade fick 4,5kg kraftfoder+fri hö, men han kördes väldigt mycket den perioden då han tränades. Snittsträckan var 1-1,5 mil 5 dagar i veckan i varierande terräng. :)

Jag blir mörkrädd när jag läste att det Pinnen hade i maginnehåll bestod av 4 liter mat. Att en häst måste använda sig av fettlagret i hjärnan för att överleva är rent förskräckligt att läsa. Jag försöker nu när jag inte har fri tillgång till mina hästar se till att utfodra dom ungefär 4ggr/dag och lägga ut ett större lass hö i hagen för natten. Att utfodra med ögat är inte fel. Jag hade min arab inhyrd i ett stall där dom hade sista utfodringen med kraftfoder vid 22-tiden. Då är det upp till hästägaren själv att lägga ut hö sent på kvällen så att det räcker i flera timmar. Då kom hästarna ut vid 4.30 på morgonen och fick sitt morgonhö+kraftfoder då. Men det jag reagerade på var att det var för långt mellan utfodringstillfällena på dagarna om man inte gav dom nåt när man kom dit. :(

Det man kan göra om man håller på att bygga ett nytt stall för inackoderingshästar är att göra en foderautomat som är tidsstyrd så att hästarna får ett par mål mitt på natten. Inte tror jag att nån är direkt sugen att kliva ur sin sköna säng för att åka till stallet för att nattutfodra. Man kan lägga större delen av grovfodret i boxen eller så har man fri tillgång till hö alternativt med tidsstyrd foderautomat så att hästen har sin sysselsättning och att magen får arbeta. Då har man löst svältproblemet i alla fall. :smirk:
 
Till viss del är det ju rätt. Hästen blir aldrig "mätt", utan den har ett visst tuggbehov. Magsäcken blir heller inte full eller tom, utan när det nått en viss gräns åker det "äldsta" fodret ut vidare i tarmarna.

Men det kan vara en bra ringklocka för de som fodrar lite och jätteofta, typ 1 kg hö i taget 6-7 ggr om dan istället för att ge tre större givor.
 
klart att hästar sover de har ett visst antal timmar de sover och äter samt rör på sig. drygt 10- 15h ägnar de till att äta. resten av tiden rör de på sig ellre sover. Det är därför det är viktigt att hästen har mycket grovfoder att pilla på om natten eftersom vi har sett till att de inte kan röra sig fritt lika som på dagen. Det är därför man får "bannor" när man inte ger dem tillräckligt på kvällen. Men det ultimata för alla hästar igentligen, Är att de får flera omgångar om dagen än 4. Men 4 är fullt tillräckligt kankse inte för elit hästen ex galopp och travhästar som tar ut sig maximalt är det viktigare med många fodringar för att inget ska gå till spillror och att hästen ska få mera stimulans.
 
Intressant diskussion!
Dock känner jag att det blir så svårt att ge så mycket hö som man vill om man även vill kunna ge kraftfoder till sin tränande häst. Min häst har t.ex. ett behov på 80 MJ. Ger jag henne 8kg av mitt hö är vi uppe på 63 MJ och det kraftfodret jag vill ge (högfettshavre) innehåller 13 MJ per kilo foder. Då är vi genast uppe på 76 MJ och det blir knepigt att ge 9-10 kg hö som jag kanske skulle vilja.

Och ger man 8 kg hö uppdelat på 3 givor känns det inte som så mycket mat :( Jag menar t.ex. 2 kg morgon 2 kg lunch och 4 kg kväll. Då har jag också problemet att min häst inte bryr sig så mycket om höet om mornarna för hon vill UUUT, medans 2 kg hö vid lunch (13:30) till kväll ( 19-20tiden) känns lite? Det är inte lätt...
 
Men våra fölmärrar kan man faktist hitta snarkandes ute också.
Blir lika nojig varje gång.
Måste bara ut i hagen och kontrollera.

troligtvis så är dom så pass trygga i sin flock och hage att dom kan slappna av ute också.
Och så får dom vila benen...

AM
 
Ja men hästar utan föl då.. Dräktiga ston har jag också hittat liggande i hagen mitt på dagen(*snarkar*), blir ju tungt med maggen(kaggen? hehe).
 
Nu har jag mina hästar på lösdrift men, de ligger gärna i hagen och sover, speciellt på förmiddagarna.
 
Det är väl olika från häst till häst, hurvida de sover i hagen. Min sover mkt bättre inne i boxen, slappnar av mer och känner sig tryggare. Ligger väldigt sällan i hagen men alltid i boxen! I hagen måste man ju hålla koll på allt och alla! :)
 
Både lösdriftshästarna och de uppstallade hästarna sover faktiskt i hagen runt niotiden, som utslagna fölungar sover de :)

På Färingsö sover unghästarna straxt efter gryningen men även mitt på dagen och ibland på kvällarna ligger alla tre i ladan som små grisar och behagar inte resa sig när någon kommer för att fylla på vatten
 
Det är väl klart att hästarna sover på dagen med. Men på kvällen har de ju inget annat att göra än att äta och sova eftersom de inte kan röra sig fritt. Men om de går på lösdrift vilket är superbra så blir det mera som i naturen och då funkar det ju bättre.
 
Nja, inte dirrekt...

Hästar sover 4 timmar/dygn (enligt studier) och eftersom det är ett flyktdjur så delar den upp dessa timmat i intervaller runt hela dygnet. Hästar sover alltså inte bara på natten, även om studierna (som jag tagit del av) visade att de gjorde fler upphåll i ätandet på natten. Hästar står oftast inne kanske 18.00 - 07.00 beroende på stall. Det är 13 timmar om jag räknar rätt. Ganska många timmat att sova på för ett djur som inte sover mer än kanske 2½ timme nattetid...

Fast jag förstod också artikelt som att hästarna alltid svälter - inte bara på natten. Personligen tror jag att det är helt sant (eftersom jag har hört allt förut av flera oberoende pålitliga källor). Många säger att hästarna mår bra ändå, men det är väl snarare trots detta, inte p.g.a.
Om hästarna får vänja sig vid fri tillgång från att de är föl så kommer de inte att hätsäta i framtiden heller. Även i vuxen ålder kan de lära sig, men kanske inte alla individer...

Mvh/Marie
 
Min häst står på halm så han har att knapra på men de 3 kg hö han får på kvällen käkar han upp ganska så omgående.

Som jag förstått det så har hästar ingen gallblåsa, dvs de utsöndrar galla hela tiden. Detta låter ju troligt eftersom de ju är gjorda för att äta större delen av dygnet. Problemet blir väl då att hästar som inte får mat tillräckligt ofta får för mycket galla vilket ju inte låter så bra.
 
Vad jag har läst så äter hästar i vilt tillstånd mindre under nattens timmar mellan 01-06. Detta hoppas jag o tror på iallafall. Vad jag har märkt själv så står hästarna ofta o vilar i nåt box hörn eller ligger, med hö kvar när man kommit in i stallet nån konstig tid (när man som nervig ägare till fölsto tex :smirk: )mitt i natten.
Mina får sista krafftfodret vi 22 o då har dom hö kvar. Om inte så får dom o knapra på. Jag skulle dock inte våga ge sista fodringen vid 18 eller i vissa fall redan vid 16 :eek:
Sen så ser jag till att dem på morgonen får äta hö före krafftfodret för att minska risken för magsår! Eftersom, som nån skrev, dom hela tiden producerar galla så blir det för "starkt" om kraftfodret är det första som kommer ned i magen. Hö först är mildare för magsäcken.

Jag har inte läst den där artiklen men såg programmet på Tv 3. Visst var det väl så att den här Pinnen var hos nån "klåpare" som körde nåt reningsprogram på hästen och fick därför inte mycket att äta?

MVH Eem
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 083
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp