Artikel i Hästfynd

Var på föreläsning för en av våra veterinärer om foder och foderrutiner. Mycket intressant. Där framkom hur viktigt det var att det inte gick för många timmar mellan utfodringarna och att man skulle vara noga med att ge tillräckligt med grovfoder. I vårt stall har de alltid fått kvällsfoder vid 22 - 23 och sedan frukost vid 6 plus att de stått på halm.

Om man funderar vidare på att man "får strö ut hö över flera kvadratmil" så handlar det kanske lite om att det ska ta tid för hästen att äta: gå lite - äta lite -gå lite igen osv. Borde finnas några säkra hjälpmedel som gjorde att hästen inte slukade sitt hö utan var tvungen att äta "några stån" åt gången. Det jag kan komma på nu är hönät med små maskor, men hästarna ska ju äta från marken och när nätet ät tomt hänger det ner så de kan fastna.

Lite funderingar bara... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp