Artikel i hästfynd..

Har läst alla inlägg och fastnat för Dina och Jämtlands.
Det Jenny menar är inte att det är rätt att hästarna står på box 24-7, hon har också rätt i vad hon svarar Mona, hade evolutionen fått gå i sin egen takt hade nog hästarna klarat sig utan täcken och boxar o.dy. men faktum är att vi människor har manipulerat med olika raser för att få fram specifika egenskaper.
Bara det faktum att väldigt många av dagens svenska halvblod är stora (höga) men med gracila ben som går sönder eller skadas mycket lätt är ett tecken på att den typen av häst inte längre behöver anstränga sig på samma sätt som tidigare, när det var en kavalleriras.
Jag tror att Gottfrid har mycket rätt, alla förändringar vi gör är ett avsteg från hästens "naturliga" miljö. Men eftersom dagens hästsamhälle ser ut som det gör får vi inte fråga oss hur man kan göra en hästs miljö mer naturlig, vi måste fråga oss om den miljö den redan har är skadlig nära i tiden eller i längden. Först då krävs en förändring.

Jag avtackar mig aggressiva attacker med ovårdat språk nu, jag redogör gärna närmare för min mening om någon undrar.

Mvh
 
VAD ÄR DET FÖR HÄST DU HAR????

ELLER, HUR RIDER DU OCH TAR HAND OM DIN HÄST?

La uppfödaren på fölet täcke och duntofflor från dag 1 eller så att den blev handikappat för livet? Du borde ju kolla upp vad det är för fel på pollen med veterinär om det är som du säger... DET ÄR INTE NORMALT!
 
NEJ FYFAN! nu börjar jag misstänka att du är ett sånt härnt punschhuvud som har sin häst inne 20 timmar om dygnet och när den är ute går den ensam i en hage på 10 kvadratmeter.....???? När du säger saker som "får benet avsparkat i hagen" HUR OFTA HÄNDER DET? HAR DU NÅNSIN VART MED OM ATT NÅT SÅNT HÄNT?

läs på lite människa.... Hovar växer fortare om man inte skor dem då strålen kommer i kontakt med marken och blodgenomströmmningen blir mkt större! det blir ofta så att man får verka hovarna oftare än 6-7 veckors mellanrum! det funkar inte så att hovarna slits ner mer än det växer!!

VI KAN BEGÄRA ATT DAGENS HÄSTAR SKA KLARA AV ATT LEVA SOM VILDHÄSTAR! SÅ LÄNGE HAR INTE MÄNNISKAN SNEAVLAT SÅ ATT SÄGA...

och jo, har hästen vindskydd kan du släppa ut den svettig!

och tunnare hårrem har oftast inget med att den kan hålla sig varm bättre att göra! det är det isolerande hud/fettlagret under pälsen som håller hästen varm!

:devil:
 
jo men det beror på elithästarnas värde jag menar det är väldigt många miljoner det handlar om. En elitidrottsperson är kanppast värd något dessutom har h*n ansvar för sig själv. Den artikeln tyckte jag var sjuk faktiskt jag menar man ska bara slänga alla skor,täcken,skydd och släppa hästen fri visst men då får man nog skaffa sig en annan hobby.
Så du är alltså totalt emot täcken, box osv?
 
Av mig får du absolut ingen aggresiv attack, för jag förstår precis vad du menar.
Jag förstår absolut även vad Jamtland menar och jag tror att vi egentligen är ganska överens.
Och den här diskussionen är så oerhört intressant.
Ser fram emot att fler svarar, och luftar sina åsikter och teorier.
Det kan ju faktiskt få en att verkligen tänka till, och även ändra sin uppfattning. Öka sina kunskaper, för det vill vi ju alla. Det är så mycket diskussioner om vilket bett skall man ha....vilken sadel....hur skall jag rida osv. Och det är bra och viktigt, men man får inta glömma alla de andra timmarna då vi inte gör något med hästen.

Och givetvis är det så att vi har avlat "sönder om man vill" våra hästar, för att de skall passa våra syften.
Halvblod är ett bra exempel då de ofta har en stor kropp i förhållande till sina ben.
Travare är också ett perfekt exempel (jag älskar travare, för att det inte skall bli några missförstånd), på en avel som syftar till människans nöje. Då vi succesivt tar bort en gångart, som de i naturen behöver för att kunna fly. Och visst i dagens hästhållning behöver de inte fly från ett lejon och därför kan det tyckas oviktigt att travaren i slutändan (jag menar om kanske milioner år) inte kan galoppera längre. Men hur det än är så finns det ett liv efter oss, då vi för länge sedan är döda och är en del av kretsloppet.

Nä nu känner jag att jag snart spårar ut :o, och väntar nyfiket på mer diskussion.

MVH Madde
 
"Kylan" i öknen och den vi har går inte att jämföra.
Vind och väta betyder mer än siffran på termometern.

Ang elitidrottare, de vilar sig en hel del mellan träningarna så där var artikelförfattaren HEELt fel ute!

Trodde ni verkligen elitidrottare sprang runt hemma eller i skogen mellan träningarna? :confused:
 
HUR OFTA HÄNDER DET? HAR DU NÅNSIN VART MED OM ATT NÅT SÅNT HÄNT?

Jag har upplevt det och det har fler på detta forum med.

VI KAN BEGÄRA ATT DAGENS HÄSTAR SKA KLARA AV ATT LEVA SOM VILDHÄSTAR! SÅ LÄNGE HAR INTE MÄNNISKAN SNEAVLAT SÅ ATT SÄGA...

Det går mycket fortare att förstöra än att bygga upp.

När hästarna var vilda knallade de inte så ofta från öknen till sverige osv. Idag när vi skickar hästar jorden runt ändrar det också våra krav på hästhållning.
 
jag skrev bara VARFÖR vissa elithästar står inne såpass mcyket, jag säger inte att det är rätt men till viss del förståeligt då det är så mycket pengar inom ridsporten.
 
hoho, det är ju som att elitidrottare inte skulle stretcha, och inte tror jag att elitidrottare tar en paus på flera dar efter en stor ansträngning!
 
Hon är inte fel ute,, en elitidrottare tränar inte på det sättet att hans dag ser ut så här.. 2 timmars träning, 22 timmars vila i sängen, + intagning av föda..

om en elitidrottare tränade på det viset skulle den nog inte bli någon elitidrottare,, och så skulle den säkert få mera skador..
 
riktat till flera

Hej!

Intressant diskussion. En del blir ju riktikt hätska!

Jag har läst delar av artikeln. Mycket verkar vara vettigt av det jag läst, att vi många gånger "förmänskligar" hästarna, tror att de vill bo inne, att de har stort rörelsebehov osv. Vad artikelförfattaren och en del härinne (Flygande elefanten t.ex.) glömmer, enligt mig, är flera saker:

1. hästen ska vi hålla naturligt - visst - lösdrift är jättebra! Frisk luft, stora hagar osv. MEN det kräver en hel del mer av oss som hästägare - du måste ha ett bra "djuröga" om du ska se om en häst mår bra eller inte då den är i flock - alltså de små förändringarna menar jag nu, inte att den är blockhalt eller död ;). Marken måste vara sådan att den tål belastningen av flera hästar under vår och höst då det ofta är blött - för flera hästar ska man ha i lösdrift, inte en och en. Utfodringen - djur i lösdrift äter mer - det får inte bli konkurens om maten. + att det är en massa mer att tänka på. Ligghall naturligtvis ett måste - den ska även vara placerad rätt så att hästarna vill gå in i den. :p

2. Om man nu ska fortsätta på detta med naturligt hållande av hästen - skulle det inte vara lämpligt då att köra med "naturlig" avel. Med det menar jag inte att man ska förbjuda seminering utan att det vore vettigt att sålla bort individer ur aveln som ger defekter. Ska man hålla hästen naturligt måste den ju kunna leva naturligt och inte begränsas av genetiska defekter.

3, Och detta att hästen är likadan som för 3 miljoner år sedan - innan vi började domesticera den - BULLSHIT! Menar ni som tror detta att de raser som vi har idag fanns redan då?????? Har vi lyckats att avla fram alla dessa raser så har vi avlat på vissa egenskaper som vi ville ha fram - gångarter, storlek, färg osv. Och vi har fått fram hästar med olika förutsättningar. I avelarbetet har det även följt med en del defekter - dåliga hovar hos vissa raser t.ex. Hästar som måste ha skor och sulor för att kunna röra sig normalt. I naturen hade sådana hästar automatiskt blivit bortsållade, men i vår "välmening" blir de kvar.

Detta blev låååångt, men som sagt en intressant diskussion!
/s
 
Då ska jag ge dig ett riktigt bra exempel på där din teori inte stämmer. Jag var och hämtade en shettis som gått på lös drift sedan födslen och aldrig blivit verkad, avmaskad eller vaccinerad. Lösdriften var på 40 tunnland, 3 ponnys och får i samma fri tillgång bra hö. Naturligt eller hur? han hade tillgång till löv och barrskog, olika grässorter torrt underlag att stå på. VARFÖR hade han inga Strålar kvar? Varför fick han strålröta och löss? Varför var hovarna så söndriga och korta att hästen inte kunde gå ordentligt?
 
Min ettåring går nu på lösdrift, och det kommer han få göra tills han börjar arbetas, om nu allt funkar.
Hur man har sina hästar beror ju helt på vad man vill ha dom till. Det är svårt att ha en tävlingshäst på hög nivå på lösdrift,oklippt utan täcke och skor. För det funkar oftast inte praktiskt. Kalla mig knusslig men jag skulle inte släppa ut min häst svettig och långhårig utan täcke i tjugo graders kyla, och sen tro att den skulle må bra av det, och kunna prestera det jag kräver av den. Då anser jag det är bättre att göra sitt bästa för att hästen ska få leva så naturligt som är praktiskt möjligt. Dvs, gå ute hela dagarna, klippt och med täcke då det behövs, hästkompisar i hagen osv. Har jobbat mycket med dyra tävlingshästar, och mår ibland dåligt över hur de fick stå inne för det mesta. Så vill jag verkligen inte att min häst ska ha det, men jag vill ändå ha möjlighet att använda honom som tävlingshäst, samtidigt som han får gå i hagen och vara en häst!
 
En elitidrottare tränar ca fyra timamr om dagen. Mycket tid går åt runt om, diverse massage osch så vidare.
Och de vilar mycket. Är noga med att lägga sig i tid och inte vara ute och svira.
 
Och jag börjar misstänka att du är ett punschuvud som inte förstår skillnad på vildhästar och tamhästar.

Man kan INTE bara slänga ut sin ridhäst i skogen och begära att den ska vara en vildhäst.
Man kan inte klaga på att v inte "håller hästen naturligt" för då kanske du borde sluta med ridning?
Vet du om att inte ens ridning är naturligt :angel: :mad:

NEJ, man släpper inte ut en svettig häst!
Du är ju helt :devil:
Om man rider sin häst svettig får man banne mig se till att ha hand om den annars ska man inte ha en häst!
"och tunnare hårrem har oftast inget med att den kan hålla sig varm bättre att göra"
haha dagens skämt..men du..varför får hästen vinterpäls på vintern då?

ibland blir jag mörkrädd för vissa människor :smirk:
 
Att jämföra oss med hästar är fel vilket hon senare påpekar.

Klart att hästarna ska gå i hagar och röra på sig, dock anser jag att lösdrift inte alltid fungerar.
 
ok, det känns som om den här diskussionen har spårat ur. först lite fakta:

*de vildhästar som finns idag (undantaget przewalskis) är inte vildhästar i egentlig mening, utan förvildade tamhästar.
*dvs våra hästar klarar sig alldeles utmärkt i vilt tillstånd (jo, också ädlare hästar, jmf m australisk brumby)

det betyder att dagens hästraser inte skiljer sig så mkt från tarpanen att den är en egen art. dessutom är det först efter andra världskrigets slut (dvs för ca 60 är sen) som det verkligen började avlas på rena ridhästar. titta på bilder av hästar så sent som på 70-talet, de ser mer ut som klumpiga kor än som elithästar :smirk:. när det gäller förädlaren arab så är de mycket tåliga hästar som klarar av stora väderförändringar.

alltså klarar hästar av att stå ute mitt i vintern utan täcke, sålänge de har ett vindskydd. men det är inte alltid så praktiskt. tävlingshästar klipps ju ofta och då tar man bort hästens naturliga skydd. så klippta hästar ska ha täcke. och eftersom de flesta inte har tid och ork att vänta på att en lerig blöt häst ska torka och sedan rykta flera timmar för att få den ren kan det även vara praktiskt med ett regntäcke på oklippta hästar.

tänk på att när ni täckar så hindrar ni hästen att svälv reglera sin temperatur, så klä inte hästen för varmt och välj ett material som andas.

när det gäller tävlingshästar som inte får gå ute måste man tyvärr ta hänsyn till deras värde (i kronor...).
 
eftersom de flesta inte har tid och ork att vänta på att en lerig blöt häst ska torka och sedan rykta flera timmar för att få den ren kan det även vara praktiskt med ett regntäcke på oklippta hästar.
Praktiskt för människan, men hur är det för hästen? :smirk:
"Rykta flera timmar" faller väl hursomhelst under avdelningen: lindriga överdrifter? ;)

när det gäller tävlingshästar som inte får gå ute måste man tyvärr ta hänsyn till deras värde (i kronor...).
Ta hänsyn till ett pengavärde är en sak, men menar du att man får bära sig sämre och sämre åt mot en häst, bara för att den ökar i värde? Eller hur menar du?
Äger vi rätt att strunta i hästens väl och ve eller tom strunta i djurskyddslagarna, bara för att hästen varit duktig och kan värderas i hundratals tusenlappar?
Var går gränserna för olika dålig hästhantering, ja tom djurplågeri, i en värdestege med låt oss säga 100.000:- i varje steg?
Kan vi få dessa fakta också?

På tal om fakta, undras vem som visat att hästar som är värda mycket pengar(=toppresterande) inte kan leva ett vettigt hästliv/vara ute i en stooor, kuperad hage/ha hästkompisar osv? Har fått för mig att det är precis tvärtom!?! Sunda hästar som lever ett sunt liv lever också ett längre och framgångsrikare liv. Eller har jag förstått fel?

LIA, som anser att hästarnas välbefinnande kommer i första hand. Först därefter kan vi börja tjäna pengar på dom!
 
Jag måste bara berätta hur min hästar har det epga. det personliga påhoppet.

Jag har tre stycken. Två tolvåringar som tävlas i hoppning och en tvååring. Jag hade helst haft tvååringen på lösdrift, men pga träning till treårstestet har jag valt att ha henne på stall.
Dessa tre hästar går tillsammans i en stor gräshage. De två gamla går täckade och den ena är klippt. De kommer ut ca. 8:00 och kommer in och äter vid 15:00. Beroende på hur hästarna arbetar kommer de in för kvällen då eller så kommer de ut ytterligare några timmar.

Kalla mig gärna dålig människa hur mycket du vill för att jag inte har mina hästar "naturligt" och för att jag lindar, täckar och använder liniment. Men mina hästar är i topptrim och man kan spegla sig i deras hårrem. De är glda pigga hästar som brallar i hagen.

Och till sist, ja, jag har varit med om häst som har fått benet avsparkat i hagen.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp