Artikel i hästfynd..

Intressant diskussion, denna tråd är även uppe på fodersidan men där är de flesta negativa. Jag tycker artikeln var mycket bra och intressant, :bow: mycket är självklart för mig och en del saker är ju lätta att ändra på, tex att alltid låta hästen äta i markhöjd. Min islandshäst går på lösdrift och står bara inne december- januari. Det jag är lite tveksam till är om det går att rida och träna en oskodd häst, jag har grusvägar och en del asfalt så det skulle inte gå. Men kanske med ett föl som man aldrig skor? :confused:
 
Jag har en 8-årig varmblodsvalack, en tunnpälsad ädel sak som inte lägger på sej päls i onödan.

Vad min ridning har för inverkan på min hästs förmåga att sätta päls skulle vara MYCKET intressant att veta? :confused:

Min häst är synnerligen normal, och inte hade han duntofflor på sej från sin första dag.

Som en elefant i porslinsfabriken :devil:har du lyckats förstöra en i övrigt trevlig diskussion... Väx upp för faan och håll dej till ämnet i stället för att kalla min lille sötnos( :love: ) för handikappad, när det är du som inte kan försvara dina åsikter :smirk:...

Och du?! Ser du hästen till vänster här <--- ?! Hon finns inte mer, hon gick på lösdrift och fick benet avsparkat! :( Så kom inte och påstå att sånt inte händer...

Jenny
 
Jag kan inte mer än att verkligen hålla med dig till hundra procent.

Jag kan även tala om för allihopa att min förra häst fick benet avsparkad i hagen, och avlivning som enda utväg.

Men för att det hände med honom så kan jag ju inte låta Gottfrid ha ett sämre hästliv för det.

Sen är det tråkigt med påhopp, vem det än månne vara. För det här är en viktig diskussion, och alla kan inte tycka lika.

Är det inte bättre att ventilera sina funderingar på ett bra sätt, och få ett argument tillbaka som man sedan kan bearbeta i lugn och ro. Och sedan komma med frågeställningar, motargument eller vad man vill.

Och för att jag tycker på ett visst sätt, så måste jag ju acceptera att alla andra inte tycker så.

Men visst vore det skönt att kunna påverka så att inte hästhållningen går samma väg som våra burhöns.

MVH Madde
 
det är tyvärr den krassa verkligheten att ju dyrare en häst är, desto mindre tar man hänsyn till deras naturliga behov. jag säger inte att det är rätt, jag menar bara att man kan förstå hur dom som sysslar med det här tänker.

jag sa inte heller att ett regntäcke var praktiskt för hästen, men är inte det bättre än en illa ryktad häst som kanske får skav och/eller hudproblem? människor över lag är lata, jag menar inte att det är bra, det är bara ett konstaterande.
 
Jag förstår inte varför så många ställer sig i försvars-ställning med taggarna uttåt mot denna artikel :confused: :o

Det är faktiskt fakta hur hästen mår bäst av att leva eller tycker ni som "anfaller" att det är helt ok hur många har sina hästar när det är bevisat att hästar inte lever lika länge i "fångenskap" som i det fria.
Jo, så är det faktiskt :(

Det är väl ett bevis om något, att vi gör något allvarligt fel i hur vi har våra hästar.
Djur som sköts väl och får bra mat borde väl annars kunna bli äldre än vildhästar och inte tvärt om :devil:

Det största felet många hästägare gör är att förmänskliga hästen.
Ta till er fakta och se vad ni kan göra för att förbättra för era hästar i stället.
 
Jag gillar inte den artiklen för jag tycker författaren verkar ha lite kunskap om varför man har hästar och att de faktiskt används till ngt.
Och de flesta som har häst vet allt det där, jag har alltid försökt göra det så hästigt för hästen som möjligt.
Men lösdrift- nej tack.
Och hon skrev en del idiotiska saker, som att man kan ställa ut en häst som är van vid stall mitt ute i vintern och den ska skaka för att hålla sig varm tills huden vant sig.
Djurplågeri kallar jag det.

Och skor är ett nödvändigt ont, trodde hon att hon var den enda som vet om det eller :smirk:
Skor har man på hästen av en anledning- den används!
Det är inte många hästar som har så tåliga hovar att den klarar att bli riden på underlag som grusvägar och asfalt.
Därför blir skor nödvändigt.

Och att ha täcke på hästen är för att antingen har man klippt den eller så vill man inte att den ska få för mkt vinterpäls för då blir den svettig när man rider den, och kan bli förkyld.
Det är bara bra för hästen. Sen är det olika hästar som har olika förutsättingar också.

Jag täckar mina två araber på vintern/hösten, medans nordsvensken och shettisen går utan. Får bara på sig regntäcke om det regnar väldigt mkt eller snöar.
De går ute så mkt som möjligt, nu från 7-21.
de har alltid ätit sitt hö från markhöjd.
ingen av hästarna har varit sjuka så länge vi haft dem.

man är inte en perfekt hästägare för man slänger ut hästen i skogen som en vildhäst som hon författaren verkar tro.
tycker den var riktigt dålig.
 
Finns det nån aktuell forskning om relationen hästhållning- ålder/ sjukdomar? Jag har inte sett nåt sånt, men nån annan kanske vet? Jag tycker det är viktigt att hålla sig ajour med vad man kommer fram till, tänk bara på bettsidan, där man förut sa att bettet ska sticka ut ½ cm, idag vet man bättre. :bump:
 
har du sett hästar som står på lösdrift någon gång? om inte, åk ner en sväng till bollerp och titta på deras lyckliga unghästar.
 
Som sagt var en mycket intressant diskussion. Jag har tyvärr inte läst artikeln i Hästfynd så den kan jag tyvärr inte prata om. Men som jag förstått det så vänder sig kritiken mot att man håller hästar i små hus och med täcke etc. Och jag är faktiskt villrådig till det här med täcke. Nu täckar jag min två-åring (hbl) som går på lösdrift. Hon har precis kommit hit och gått ned i vikt, så jag kände att jag kunde spara på hennes energi med ett täcke och mera mat givetvis!
Jag brukar iaktta tävlingshästarna i stallet där jag brukar göra i ordning henne, och det är halvblod som tävlas i hoppning på ganska höga nivåer tror jag. två av hästarna väver och de övriga sju ser allmänt olyckliga ut och står och hänger i sina boxar. De får vara ute max 6 timmar varje dag i små ruthagar...
Och så ser jag hästarna på lösdriften, pigga vakna nyfikna kommer fram och vill hälsa. Mitt val blir då ganska enkelt. Men tilläggas bör att det är en bra lösdrift med en enorm hage kuperad och mycket skog. Jag tror att det är få som anar hur markkrävande det är att ha hästar!
Sen har vi det här med träning / tävling. Mitt halvblod ska jag tävla med är det tänkt. Hon har mycket goda förutsättningar och en mycket bra stam. Och hör och häpna, jag vill fortsätta att ha henne på lösdrift! Jag tänker inte klippa henne utan tänker att jag får väl gå med henne så att hon torkar om hon är svettig. Men jag får väl se hur det går! Jag tror i alla fall att en bra skött lösdrift är mycket bättre än alla stall i världen!
 
jag har sagt det här tidigare och jag får välsäga det här igen. lödrift behöver inte betyda att hästarna enbart går ute, det betyder bara att det inte finns väggar mellan hästarna. det går alltså att ha en lösdrift inomhus där hästarna är på natten och vanliga hagar där de är på dagen. alltså passar det även de hästägare som vill ha sin häst inne på nätterna.
 
Jag håller med dig,, att folk ställer sig i försvarställning med taggarna utåt bara för att någon påpekar att vår hästhållning inte är bra.. Är konstigt, de borde istället tänka över vad de håller på med, och om de gör sakerna för hästens bästa el för sin egen skull..

Men jag tror lite tvärtom vad gäller förmänskliga hästen,, jag tycker inte att man förmänskligar hästen när man stallar in sin häst ca 16 - 20 timmar om dygnet..
För vem tänker på det här visset: Jag är människa och jag gillar att bli instängd i ett littet rum/i min säng, med vanliga kläder (= hästens päls) och ett tjockt duntäcke, i ett rum som är varmt. Jag vill oxå andas in ångerna av min egen avföring. och enbart se andra genom galler och inte ha någon möjlighet till att på ett normalt sätt komunisera..??

Det är att skita i sin hästs behov och inte tänka på hur det skulle kännas om man själv vart utsatt för samma sak.


Förövrigt så är det så att merparten av våra tamhästar är under 15 år, och det tyder ju på att de inte lever särskilt länge,
 
hmm ja visst finns det såna som hanterar sina hästar fel men det kommer det tyvärr alltid att finnas. Sen att du skriver att "de" borde tänka efter vad de håller på med, inkluderar du dig själv där eller? Du kanske uppfattar dig själv som felfri och att det är alla andra som det är fel på? Förövrigt så finns det ett mellanting det är inte antingen eller svart eller vitt allting. Man behöver liksom inte välja mellan att ha sin häst på lösdrift och skita i den eller ha den i sin box 16-20 timmar om dygnet. Jag tycker att ett välbalanserat mellanting mellan dessa två är det bästa.
 
http://projkat.slu.se/SafariDokument/156.htm
Här är en undersökning som visar att en valack blir 15 år och ett sto 18 år i Sverige.
För låg ålder tycker jag. Jag har läst att vildhästar ofta blir mellan 20-30 år på flera ställen. Jag kan återkomma med källa till det också.

Bla skrivs det i Veterinärens bok, som låg bakom artikeln men det finns även andra källor. Jag återkommer.
 
Klart jag oxå måste tänka över min hästhållning, min egen hantering av hästen och min ridning av hästen.. Jag är ju inte på något sätt perfekt..

Att hästar får stå inne mellan 16 till 20 timmar i stallet är ganska normalt,, men om vi säger att hästen är ute i tio timmar om dagen tex 9 till 7 så står den ju inne i 12 timmar,, skulle du villja bli instängd i 12 timmar om dagen i de förhållanderna jag berskrev i inlägget över,, och självklart så har inte alla hästar det,, men välldigt många..

och jag måste säga att jag tycker att en lösdrift är det alldra bästa, Många säger att sin egen häst inte klarar av det,, och visst finns det hästar som inte klarar av det,, några välldigt konstiga individer, De som inte klarar av att sin häst lever ett naturligt liv är ägaren
 
Men tamhästar avlivas ju på människors begäran vilket inte vildhästar gör.
Många hästar avlivas av kroniska hältor kotledsinflammationer vilket ofta är ridrelaterade, det är väl inte så konstigt att inte vildhästarna dör av det syftet.
Om dom nu skulle ha någon ledinflammation vem skulle isåfall märka det?
 
varför skulle man skita i sin häst för att man har den på lösdrift? beryder inte det att man faktiskt bryr sig om hur hästen egentligen vill ha det?

de enda hästar som inte passar ha på lösdrift är hingstar och superdominanta hästar som förstör för resten av flocken
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp