Artikel i hästfynd..

Ahhh... Och varför är jag det då om jag får vara nyfiken? För att du inte har något vettigt försvar till varför jag skulle rida min häst dåligt och på vilket sätt han är onormal?

Anser att man ska kunna stå för sina åsikter, och kan man inte det, som du just visat att du inte kan, då kan man allmänt hålla k*ft... :smirk:

Jenny
 
Jag ser inte motsägelseheten

Man kan hoppa en svårklassbana utan plågsamma bett och nosgrimmor. Däremot så nämnde jag inget om sadel i den tråden som är från något år tillbaka.

Betäcka är väl naturligt, eller? I alla fall fri betäckning (d.v.s. i stor hage). Jag tror hingstar har ett stort behov av social kontakt, och även ett sexuellt behov, så jag tycker att hingstarna ska ut bland ston helt enkelt. Kan han inte föra sig bland ston är han inte mycket till häst.
Inseminering å andra sidan är inte naturligt.

För mig är huvudsaken att hästen mår så bra den bara kan och inte får ont. Eftersom min häst får ont av att INTE ha täcke på sig (känsliga muskler), så vore det snarare elakt och inte heller (enligt mig) NH att ställa ut honom och frysa. Sedan föredrar hästen att kissa i boxen, likväl som han är mest trygg med 4 väggar (märks bland annat på sommarbetet att han blir jättetrött av att inte kunna vila ordentligt utomhus). Vore elakt av mig att tvinga ut honom för att "han ska vara sådan". Har han lärt sig att associera boxen med fridfull hemstad så fattar inte han varför han inte kan få komma dit. Jag går inte efter hur någon säger att "den hästen" lever, jag utgår från MIN häst. Precis som andra hästar har han ett matsmältningssystem som gör att han vill äta nästan ständigt, han har ett strövbehov som gör att han blir rastlös om han står inne för länge utan mat. Men ett behov av kyla och vinterpäls tror inte jag att hästen har, och han trivs perfekt inne den lilla stund han är inne eftersom han har hö att tugga på så gott som hela natten (den tid han inte vilar alltså).
Jag vet att han fryser dels för att hans muskler blir spända, dels för att han otäckad står precis som en lösdriftshäst med ryggen mot vinden och spänner ihop sig något så hemskt, och hästen ser allmännt missnöjd ut. Sket han i vind och kyla skulle han inte kura ihop sig på detta sätt. Så vore jag en god hästmänniska om jag lät honom gå otäckad och spänd när jag kan göra något så litet för att göra något så stort för hästen?

NH är inte vad som är naturligt enligt mig, snarare handlar det om vad som är bra för hästen, onaturligt eller inte. Vissa hävdar att det är onaturligt av oss att äta kött, men ändå finns det nyttiga ämnen i kött och vi kan äta det utan problem, ska vi utesluta det bara för att det är "onaturligt" då menar du?

Sådant som inte kan skada är bra. Om jag släpper ut honom "Naken" så att han blir spänd så skadar jag honom, om jag istället sätter på ett täcke är han mjuk i musklerna och trevlig när jag ser honom.
För mig har NH aldrig varit om vad som är naturligt, bara om vad som är bekvämast för alla.
 
Det var utan träns,bett och tyglar och UTAN sadel för du skulle ha en uppvisning i Falsterbo :D
 
Det lät inte lika farligt om de fått stå en timme med bra svettäcke innan du släpper ut. Jag fick intrycket att du slängde ut dem direkt! Jag hade nog ändå lagt på ett andastäcke men har du en häst som är van att gå utan så tror jag inte det är lika farligt om den har fått stå inne så pass länge och torkat. Den lilla fukt som är kvar är då oftast transporterad ut från kroppen genom håren så det blir som små droppar längst ut.
 
Uppvisning i Falsterbo?
Du sammankopplar inte mig lite med någon annan? Hon med Sherdil hade väl typ hoppat på Falsterbo eller något? Och HON hade i alla fall då uppvisningar i att rida bettlöst (även med hoppning), om jag inte minns helt tokigt ¿

Själv tror jag vi sa att det var i grimma och en bana på 1.10 med några svårigheter (eller var det 1.30? Jag hade för mig att det var en högre höjd än 1.10, men någon annan sa att det bara var 1.10 :confused: ).
Dum som man är sparade man ju inte tråden. Finns den kvar här eller var det t.o.m. på Stallet.com's tid?
 
Jag kommer inte riktigt ihåg när det var, men det var kanske 1.30 men ingen grimma och var det grimma var det iallafall inget som löper från grimman, annars blir det ju nästan som hack och det är väl ingen konst :confused:
 
Jag är helt säker på att det var i grimma, eftersom grunddiskussionen handlade om hurvida det behövdes så skarpa bett på välridna hästar eller inte, och någon människa klumpigt nog uttröck sig som att det var något konstigt om man väntade sig att en häst kunde hoppa i något så milt som i en grimma.

Hack är väl skarpare än grimma!
 
ponnyhack är väl knappt skarpare , Nej jag är nästan säker på att det var utan träns,grimma etc, fast jag minns inte exakt, det var ju ett tag sedan....
 
Jag vet bara att i alla år och med de olika ponnyer vi haft genom åren så har de alltid haft brått med att få komma in på kvällen. Hästarna vill själv in i boxarna även om de haft bra hagar att gå i och tillgång till hö under dagen.

Vi håller ju oftast inte häst av samma anledning som man gjorde i urminnes tider, och därför kan vi ju heller inte jämföra den hästen med dagens.
 
Jag håller helt med dig! skulle jag släppa ut min häst på lösdrift utan täcke, och utan skor så skulle jag itne kunna rida honom längre under den kalla perioden. Dels för att min häst lätt spänner sig då han blir kall och får ont i ryggen coh blir svullen. Utan skor skulle inte fungera då min häst sliter sina hovar snätt och får på så sätt en felaktig benställning.

Jag strävar efter att hålla min häst så naturligt som möjligt MEN man behöver itne ge upp allt för att låta hästen vara häst.

Min häst går ute från 8 på morgonen och oftast fram till 8 på kvällen då jag tar in honom och jobbar honom. Då jag hämtar honom i hagen så vill han verkligen gå in och han trivs att stå i sin box och äta. det frästar på honom att vara ute dygnet runt som på betet i sommras. han blev verkligne trött och kunde inte slappna av ordentligt ute.

Alla hästar passar inte att leva helt "naturligt" de har itne förutsättningar för det pga människans inverkan...
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 682
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp