Artikel i hästfynd..

angelaL

Trådstartare
Är de nån mer än jag som läste den superbraiga artikeln av någon vet/etolog typ i hästfynd om hur onaturligt vi håller våra hästar?

Det bästa var när hon gämförde topphästar som står i box hela dagarna (förutom när de tränas) med toppidrottsmän som när de inte tränar spenderar all tid i sängen. och några sådana finns det ju inte,,
 
nä det var ju just det hon menade att toppidrottsmän inte gjorde, men vi gör så mot våra hästar som tävlas.

Jag måste nog säga att jag tyckte att artiklen var bra och jag är säker på att det stämmer tyvärr.
 
Hej!
Jag måste säga att det var en mycket bra artikel. Fast man blir ju lite rädd för hur man har behandlat sina hästar alla år med mat, täcken mm. Men man lär sig hela tiden.
 
jepp! skitbra artikel! men en annan var ju redan Hiltrud strasser beundrare sen innan! :bow: :bow: :bow:

mvh Camilla
 
Jag vet inte precis vilken artikel du refererar till , men jag tycker en hel del av de senaste artiklarna i ovan nämda tidning är ren skit. Tyvärr...

Ta bara det att "alla hästar kan gå ute dygnet runt", Bullshit säger bara jag.

"Alla hästar kan gå barfota"
Skitsnack!

Artikelförfattarna generaliserar hästarna och påstår att alla kan leva som vildhästar, vilket jag anser vara totalt fel. Hästarna har avlats fram under årtusenden för att passa våra behov, och, en del av dom, skulle knappast klara en vinter på våra breddgrader utan människans hjälp.

Det finns många hästar (förmodligen de flesta) som skulle må bättre av att gå på lösdrift, osv. Men, visst är det händigt med förklaringen "Jag kör med en naturlig hästhållning" när man inte ids ta hand om sina hästar ordentligt!

Jenny
 
Jag håller inte med dig, jag tror på att försöka hålla en så naturlig hästhållnung som möjligt.
Jag anser att man (kanske i all välmenig) tror att hästar har samma behov som vi...med ett litet kryp in (box alt spilta).

Själv håller jag på att bygga (jaja inte jag....andra)lösdrift, men inte kommer jag att försumma min häst för det.

Jag tror att det visst går att ha i princip alla hästar på lösdrift, det är bara vår okunskap som sätter stopp för det.

Jag tyckte artiklen var mycket tänkvärd, och mycket var väldigt logiskt.

Jag tror att vi faktiskt sköter ihjäl våra hästar i längden, okunskap kanske....men inte alltid.

MVH Madde
 
Jag håller med DIG. :)
I grunden beror det på vad man utgår ifrån. Hästarnas behov och önskemål eller sina egna. Denna skillnad genomsyrar många trådar här.
Att man försöker erbjuda sina hästar så naturliga villkor som möjligt, innebär sannerligen inte att man försummar eller inte ids ta hand om dom, snarare tvärtom. Hästen kommer först!
Det gäller fö inte bara i frågan uppstallning, utan även resten av "vårt hästliv".

En grundfråga är hur vi ser på hästen. Finns den för vår skull eller sin egen? Är den en sport/motionsapparat eller ett eget, levande väsen?

LIA
 
Jajemen! Jag är också FÖR en naturlig hästhållning, det jag är EMOT är generaliseringen att "det fungerar på alla hästar".

Jag har en häst som får muskelvärk om han går utan täcke på vintern, givetvis skulle jag kunna ha honom utan täcke, MEN då kan jag ju inte rida honom under hela vinterhalvåret. Och hur mycket jag än älskar mina hästar så har jag dom av en anledning (jag vill rida/köra) och inte enbart för att dom är trevliga att titta på.

En av mina bästa vänner har en häst (75% fullblod) med extremt dåliga hovar. Hans hovar går sönder och han får hovbölder om han inte har sulor och skor (och NEJ, han är INTE felverkad, han är helt enkelt född sån), då måste det ju vara en bättre hästhållning att hålla hästen skodd?

Hör och häpna nu... Jag har LÖSDRIFT till mina hästar, som jag använder dom dagar JAG tycker vädret är passande...:D Dom andra dagarna får dom gå in i sina boxar, men dom nätterna inomhus försöker vi göra så korta som möjligt.

Jenny
 
Håller med dig! Alla hästar är inte lika! :bow:
Skulle gärna ha min häst utan täcke jämt! Men nog lägger jag hellre på honom ett täcke dom dagar det behövs, än låter honom vara utan så han fryser så han skakar! :eek:
 
Att säga att dagens sporthästar skulle klara av att hållas enligt vildhästens behov tycker jag är vansinne.

För det första har de helt andra behov än en "vildhäst", i form av individuellt anpassad foderstat, träning/tävling. Dessutom är skaderisken högre. Okej att de kan få skador under träning och tävling också-men jag har hellre en häst som har vrickat sig på tävling än en som fått benet avsparkat i hagen...

Hästar i träning bör vara skodda då slitaget på fötterna är stort. Travare som går på bana och ridhästar i paddock sliter ner fötterna lite väl mycket annars.
En häst i träning svettas dessutom en hel del. Då kan det vara nödvändigt att klippa hästen. Att släppa ut en klippt häst i hagen utan täcke när det är kallt/regnar/blåser tycker inte jag är sunt hästtänkande. Även om hästen inte är klippt kräver man ju trots allt att hästen ska bygga muskler. Man gör dock det mycket svårt för den om den måste stå och frysa i hagen.

Vi människor har under senare år medvetet avlat fram hästar som har en tunnare hårrem och därmed inte alltid tål vårt ganska tuffa nordiska klimat. Vi kan inte begära att dagens hästar ska klara sig i frihet som "vildhästar". Vi har redan tagit bort för mycket naturligt beteende hos dom.

Detta är alltså en generalisering av sporthästar.
 
var det den där "behöver våra hästar verkligen hus?" ananrs var den oxå jättebra! :)
 
Bra skrivet!
Hästen har funnits i ca 60 miljoner år. Domesticerad har den bara varit i ca 5000 år - det är ingenting ur evolutionssynpunkt sett. Hästen är alltså densamma nu som då när vi först tämjde den!
Jag tycker att du gör helt rätt i att bygga för lösdrift och visst sjutton kan alla hästar klara det förutsatt att dom får ordentligt med mat! Det är i första hand SÅ hästen håller värmen!
 
Du har fel... Tyvärr alltså, för en del hästar räcker det INTE att hästen har fri tillgång på ett bra grovfoder och får kraftfoder. En del hästar fryser i alla fall.

Och ja, jag vet att hästen inte "fryser" när den står och skakar, det är ett sätt att hålla värmen, men min häst får skadligt ont i kroppen av att vara utan täcke, han har vid ett par tillfällen fått kolik symtom. Och det var den vintern dom gick ute dygnet runt från april och alltså hade alla möjligheter att anpassa sej i tid, men i oktober så var jag TVUNGEN att lägga täcke på honom för att inte han skulle gå under.

Och visst har hästens 5000 år i vår tjänst påverkat den ur evolutions synpunkt. Du kan väl inte allvarligt mena att naturen skulle ha plockat fram de hästar som finns idag utan vår "hjälp"?!

Så snälla ni, generalisera inte, en del hästar kan INTE behandlas naturligt utan lite extra onaturliga omsorger...

Jenny
 
Jag har precis släppt ut min unghäst på lösdrift, och det känns så himla bra! Jag har visserligen satt täcke på honom, men när jag ser hur hästarna står och hänger i sina boxar och bara har tråkigt känner jag, nä aldrig mer att jag stallar in min häst! Nu får han leva i flocken med sina kompisar i en enorm kuperad hage! :bump: :bump:
 
Men man måste tänka på att alla hästraser inte är gjorda för kallt klimat. Araber och fullblod kommer från varmare breddgrader. Det blir inte en snöig vinter med -20 grader där.

Dessutom kräver vi ju som sagt andra saker av tamhästarna än vildhästarna. Rider dem tex. Jag klipper hellre min häst och lägger på honom några täcken än låter honom svettas och bli kall efter ridturen.

Vilhästar behöver ju heller inte bära någon på sin rygg. Då kanske inte kyla och stelhet i ryggen (och övriga kroppen)är ett lika stort problem? Åtmindstone märks det inte lika tydligt. Dessutom utför de inte de övningar vi ber våra hästar göra (hoppning,samling mm).
 
Visserligen inte, men de har gjort test på araber som levde i ökenområde. Kallt som bara den på dagen och raka motsatsen på nätterna, och de klarade det utmärkt.

Jag vidhåller min inställning, hästarna klarar det....om vi låter de att göra det.

Tex mitt stall är ett sk kall stall, är det -15 ute så äe det -15 inne. Jag har aldrig täcke på honom, men däremot obegränsat med mat...hö. Han har faktiskt fri tillgång till hö och får i princip inget kraftfoder.
Javisst han har hull men inget överhull, men det behöver han när det är kallt.

Jag rider honom men tränar aldrig hårt, så det räcker med hö och mineraler. Men däremot så tävlade jag förrut, och det innebar att hästarna hade nästan inget underhudsfett och därför frös lite lättare.

I det fria så reglerar hästen det själv genom att efter vintern så är de lite tunnare och blir därmed lättare dräktiga, sedan äts det för att klara att bära föl. Sedan för att fölet och mamma skall överleva. Sedan äts det som bara den, så dom klarar vintern.

Och den klockan berövar vi hästen, när den skall passa in i våra ramar.

Ta tex stall perioden....det mörknar ute, så långt är allt normalt. Vi tar in hästen och lampan är på, vi vet ju att ljuset påverkar hästen...och där är vi redan och tullar på klockan....ytterligheter, jag vet.

Visst allt vi gör med hästen är onaturligt, och det måste vara så annars får vi ägna oss åt något annat.

Men att linda in hästarna i silkes vantar själper mer än det hjälper, tror jag. Men jag tror också att vi inte har lindat in dom länge nog för att deras fysiska förutsättningar har förändrats så mycket att de inte skulle klara av att gå ute dygnet runt året runt. Om vi tillåter de att ha förutsättningar för det.

Detta är mest mina egna funderingar och är inte riktat till någon speciell, för visst gör vi det som vi anser vara bäst för vår vän hästen.

Jag reflekterar även över att medans kossorna efter en lång kamp har i de flesta fallen kommit ut på ängarna, så börjar hästen att stallas in. Det kommer ju fram att fler och fler hästar och då framför allt tävlingshästar står på stall dygnet runt....utom då människan har bestämt att hästen skall tränas.

Ja det här är ju egentligen en diskusion som man skall ta öga för öga, det är lätt att det blir fel så här. Ofta så har jag märkt att två personer har trätit om en speciell sak, men som utomstående har man sett att det är samma sak de menar. De lägger bara fram det på olika sätt.

Ha det bra
Madde
 
*harkel,harkel* huhum...

ARABER ÄR JU DE HÄSTAR SOM KAN GÅ FRÅN +35°C TILL -20°C PÅ EN OCH SAMMA DAG!!!! :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp