Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Min häst får inte vila öht, antingen så ska han jobbas så han blir fysiskt eller psykiskt trött. Fysiskt trött = dressyrpass, konditionspass, är jag sjuk kanske han longeras o.s.v. ordentlig ridning/jobb. Psykiskt trött = skritta ut i skogen på lång tygel, efter sådant står han och sover i stallgången när han kommer hem.
Näe, han vilar helt enkelt inte vi kom på ganska omgående att det gick inte att låta en sån häst vila. Hans vilodag är skritten i skogen.
Jag har ju dock förlikat mig med tanken att min häst är så här. Vi har provat ganska mycket runt omkring allt det här nu under två år, antingen så växer det bort eller avtar, we'll see helt enkelt.
Tar absolut inte illa upp, då skulle jag inte fört min häst på tal i den här tråden öht ;)
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

oopsie skrev:
Jag tror verkligen att du har rätt. Många såna hästar har också en stark självbevarelsedrift och är kloka. Att många fullblod är lite tittiga bekräftar bara det här, de är samtidigt mycket lättlärda och intelligenta. Ofta blir instruktörer häpna över hur snabbt fullblod fattar vad man menar och lär sig. Senast förra veckan kommenterade min tränare det. Det behövs inte många upprepningar för att de ska förstå och göra rätt. Samtidigt är de känsliga, lyhörda och smarta. Eller hur, Mackan?


Ja jag har samma erfarenhet. Min tränare säger samma sak, att det är typiskt fullblod hur snabbt de lär sig, och hur de liksom "aktivt" är "på" för att förstå vad som ombedes.... Men likväl ohhar och ahhar hon när hon ser hur han är. :D Han behöver sällan mer än någon minuts introduktion till något nytt så fattar han. Det är förresten enda gången han kan bli arg i rid sammanhang - om han nån gång undantagsvis inte förstår direkt - då blir han skitfrustrerad och kan hoppa till, grina och kicka till, markerar väldigt tydligt att han inte förstår och att han blir frustrerad över det.. Sen koncentrerar han sig och då fattar han, och sen är allt frid och fröjd.:D
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

*KL*
Handlar väl mest om överskottsenergi- vintertid

Ibland (enstaka ggr)så har jag fått kompromissa en aning på stoet.

Hon har blivit rabiat o då blir 800 kg väldigt mkt häst.

men hon är en mkt snäll o vänlig häst så hon utnyttjar inte det dagen efter, förutom när hon var 4 år.
I den åldern är det ok att hon är lite busig o testar ngn gång.

Så här tänkte hon:
-Jag vill inte vända bortåt igen på hemvägen o då galopperar jag på sidan, ner i dikena o då blir matte passiv:devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

:bow: :bow:

Det är samma med norska GP-ryttaren Per Waalers häst Star Fortune, han är rädd för sin egen skugga men dom har trots det kammat hem åtskilliga NM-titlar tillsammans.

Samma sak berättade skötaren till Lussans Walk on Top - han var rädd för allt, sina egna hovspår i manegen, borstar i ryktgången, etc. Men på dressyrbanan var han bra!
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

KL

Jag bara måste kapa tråden en sekund här. Diskuterade med en väninna igår just detta med svensk dressyravel. Hon hävdade att äldre svenska dressyrhingstar har/hade bra temperament. Jag hävdade motsatsen. Nu listar jag alla de bästa hingstarna i svensk dressyravel, och jag frågar er: tycker ni att dessa svenska hingstar har utmärkt sig för att ha och nedärva ett bra psyke? Min erfarenhet säger att svenska halvblod - i a f tidigare - har varit helt hopplösa när det gäller tittighet och nervositet. (hjäääälp - en ridhusdörr - den har jag aldrig sett förut - måste skygga.)

Typ
Amiral
Master
Utrillo
Ceylon
Cortez
Bellini
Chapman
Urbino
Jovial
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Utrillo och Chapman vet jag inte om de är tittiga, inte enligt min erfarenhet. Nu har jag för all del bara träffat äldre hästar som hade Utrillo som far-morfar, men jag har träffat många (såklart!) med utrillo längre bak. Jag kan inte se något mönster att hästar utan Utrillo skulle ha varit mindre tittiga än de med Utrillo.

Amiral och Ceylon-Master förbinder jag snarare med skärpa än med tittighet, egna idéer och hårda i huvet.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Med äldre hingstar i sverige tänker jag på Gaspari och Drabantblod. Visserligen ligger det ganska långt bak nu för tiden men men...

Mina egna erfarenheter visar att Gaspari hästar är heta som en agaspis och Drabant hästar har mkt flyktbetenende och lätt totalblockar all tankeverksamhet.R
Och hästar med båda dessa herrar i stammen är för kamikazepiloter.

Själv har jag ett sto e: Dragon- fullblod en ursnäll häst lätt för samling (har lite problem med att hålla framtassarna på marken:angel: ).
Hon är en riktigt tokpigg häst som alltid är glad.
Nu mera står hon i avelsboxen.

Jag tycker att det är synd om en bra dressyrhäst har så mkt nerv att den inte klarar av annat än ridhus.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag har haft ett sto efter Master-Urbino. Hon var allt annat än tittig. Däremot var hon hård som bara den i huvudet. Lättlärd men hon kunde vara lite seg i reaktionen ibland. Arbete varje dag, då mådde hon som bäst. En himla bra häst. Vacker var hon oxå, kolsvart och väldigt feminin förutom nacken som var som en hingsts.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Hmm. ja, svårt dethär med aveln, men jag tycker det är synd när man avlar bort hoppningen på dressyrhästarna, Jag själv gillar hästar som har hopp i sig, vet inte varför, bara gör det.

Sen kan jag uppleva att svenska hästar är nervigare, har även haft/har holländksa och de är mycket trevligare att hantera just på marken, sen är du pigga och allerta under ryttare men just vid hantering är de mycket tryggare än andra hästar.

på tal om gamla svenska hästar
chapman är väl rätt känd för sitt humör iaf, emn om de beror på ryttare o dyligt vet man ju inte.
anart : elak häst :angel:
urbino: ska ha lämnat mycket nerviga hästar..

Har själv en svenskstammad häst hemma som är Magritte-Anart -Immer, nervig dam som trivs bäst på ridbanan, tycker att de är alldeles för läskigt i skogen, särskillt på platser vi inte brukar rida, tog två år innan jag kunde börja rida ut henne, innan dess fick hon panik..
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag vet iallafall att hingststationen på Celle har insett att 99% av deras hästar rids av fritidsryttare som vill koppla av efter jobbet. Bara 1% rids av Anky etc. så hästarna måste vara trevliga...de senaste 50 åren har man gjort en omprioritering "Verbrecher" blir inte längre pappor- hur :devil: bra de än är. Det finns trevliga och bra hingstar... Hur det är i Sverige vet jag inte men borde vara ganska lika då man ju använder flera Celle hingstar i avel nu...

"Verbrecher"= förbrytare = hästar man inte kan gå själv in i boxen utan fara...
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Det är väl så en studie oftast utförs, dvs antalet är knappast så stort att det täcker mer än några procent. en sån studie är väl snarare en sorts VÄGLEDNING att det förefaller finnas markanta skillnader. de flesta håller nog med om att det är mycket nerv i dressyrisarna, även utan studie. artikeln påstår väl knappast att det är en allsmäktig sanning för samtliga, den ställer ju frågor och väcker debatt, med studien som underlag?
Nä, så går det inte till i forskning om man vill ha hög relabilitet, validitet vilket ger undersökningen ett empiriskt värde.
Detta kan kallas en mindre pilotstudie, möjligen.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Mina egna erfarenheter visar att Gaspari hästar är heta som en agaspis och Drabant hästar har mkt flyktbetenende och lätt totalblockar all tankeverksamhet.R
Och hästar med båda dessa herrar i stammen är för kamikazepiloter.
Jag hade ett sto e. Herkules-Gaspari. ue- Brabant-Drabant.
Ibland var man rädd ska jag säga.
Ingen i stallet vågade rida henne, men var supersnäll med nybörjare.
vi var dock samspelta sista året.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag hade en vallack efter Chapman-Dragon... :smirk: Han var den mest egotrippade jag varit med om, han blev jätteförbanand när man krävde det där lilla extra, han tyckte att han arbetade fö kung och fosterland redan!! En gång så tyckte inte han att vi skulle gå från stallplan utan backade resolut in i stallet igen så att jag trycktes fast under dörren... då var han inte mycket värd...:devil: Han hade fina kvaliteér men det gick ju inte att få fram när man ska tjaffsa hela tiden, fö så kollade jag honom konstant för jag var övertygad att han hade något fel någonstans, fysiskt alltså. Men sen visade de sig att han bara var hård i huvudet. Så sen dess så har jag sagt tyvärr nej till Chapman-avkommor, jag orkar inte bråka så. Sen kan det ju ha varit vår personkemi som inte funkade, men jag har provridit andra Chapman-avkommor och jag har känt samma tendenser. Men om det nedärvs i alla har jag ju svårt att tro även om jag själv inte vill testa fler.. :smirk: Men disskutionen om detta ämne tror jag är viktig, så som man gör här- man frågar om varandras erfarenheter, hingstar, olater etc. det vidgar vyerna på ett sätt som inte funnits förr, bara om man kände rätt folk (avelsfolk). Så fortsätt och fråga varandra så kommer nog inte svergies dressyravel gå åt fanders.. :bump:
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Min kuse är e Lemon-Herkules (e Gaspari) och det var inte megalyckat. Lemon själv verkar ha ett bra psyke, vilket bl a var anledningen till att jag valde honom, men tydligen ger han avkommor som är lite speciella. Lemon och Gaspari således plus att det tog några år innan det kom fram att hästen även hade magnesiumbrist = överdrivet flyktbeteende (problemet sitter primärt muskulärt).
(Kusen gick med bestämda kliv fram och högg mig med bakåtstrukna öron bara 8 timmar gammal :eek: - och lilla jag satt bara innanför boxdörren och pratade gulligull!)
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag tycker nog personligen att det här med det "flyktiga" temperamentet inte är ngt nytt.
Själv uppskattar jag ju Urbinoblod och flera andra gamla galenpannor till hingstar nedärvning av temperament.
Som sagts tidigare i flera andra trådar så krävs det en sak av en
svårklasshäst och en annan av fritids, ridskole och lättklasshästar.
Aveln bedrivs till stor del med individer tillhörande den förstnämda kat hästar.
Alla vill betäcka med en snygg flashig hingst sen generationer avlad för prestation. Att alla föl sedan inte växer upp till svårklasshästar utan presterar medelmåttigt i ridbarhet och dessutom har temperament som om de vore det, gör inte livet lätt för lättklassryttarna.

Ovanstående är ju faktiskt ett problem då majoriteten av ryttare i det här landet förmodligen varken önskar eller klarar av hästar med "topp-skalle".
Det finns väll ett par undantag av hingstar som i hög utsträckning lämnat/lämnar snälla och lugna avkommor.
Frågan är väll hur "hobbyryttartemperament" skall kunna mätas och premieras så att det finns sådana hästar att köpa på marknaden. Separat avel?
Eftersom att hbl aveln bara producerar en liten procent svårklasshästar varje år så blir det nog rätt många över till hobbyryttarna med ovan nämda temperament, tyvärr.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

KL
ser att min gamla tråd hoppat igång igen, det var väl trevligt!

rent allmänt så tycker jag också att bortsett från avelsaspekten och vad man premierar i form av viss laddad "nerv" eller vad vi ska kalla det, så finns det ju faktiskt en medvetenhet runt själva tävlingsaspekten dressyr, i det att många gärna VILL ha sin häst laddad. det går att åstadkomma även utan gener till stor del, fodring och uppstallning bland annat. Kompisens fina dressyrhäst lämnades bort till tränaren en månad för trimridning. Hon vill ha sina hästar väldigt "på", och efter månadens slut var hästen också så. Massor med kraftfoder, kortare utevistelse osv, så att när hästen sen rids är den taggad till tusen.
Nu är han hemma hos kompisen med "normal" diet och hage igen, och är då en helt annan häst....
tycker detta är värt att ta med i diskussionen om vi återvänder till det jag ursprungligen citerade, att frågan var huruvida "spänning och spänst" ibland blandas ihop i tävlingssammanhangen.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Visst går det att få en häst på tårna utan gener!

Var nere på hingstvisningen på Tullstorp. Jag vet inte hur många gånger Brinken sa att man vill ha dressyrhästar med MYCKET nerv. Det är det som krävs, och visst är det så, det är väll ingen nyhet. En annan femma är ju om det inte är lite för mycket nerv och temperament om man behöver snokrem när man rider med kandar, men ändå.... :angel:

Angående studien: Min häst skulle defenitivt vara en utav den som drog till skogs om någon fällde ut ett paraply när hon stod på gårdsplan. Men om någon slår upp ett paraply mitt i träningspass när hon är fokuserad på jobb händer ingeting. Rider jag förbi fetaste lajmgröna muren i skritt på lång tygel skulle hon få hjärtstillestånd, skulle jag be henne hoppa skulle hon vara super fokuserad.

Jag tycker inte att det är för mycket nerv i hästarna, men det blir för mycket i fel händer. Och dessutom, som så många gåner konstaterats; hästar blir som vi gör dem.

Sen att spänning och spänst blandas ihop är solklart. Spända hästar bedöms som spänstiga, spänstiga som spända. Har sett detta hur många gåner som helst, men så vet jag ju mycket bättre än domarna också. :devil: ;)

Sen måste jag bara hålla med Lancet; mycket synd att man tenderar att avla bort hoppförmågan hos dressyrhästar.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Sen måste jag bara hålla med Lancet; mycket synd att man tenderar att avla bort hoppförmågan hos dressyrhästar.

=) Jag har en liten teori om detta med att vissa gärna har hoppblod i hästarna, jag tror det är för att en häst som hoppar bra har lätt för att komma igenom i ryggen och det är ju en väldigt stor fördel.. hn.. spånar vidare på det..
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Hoppavlade hästar har ju i regel BRA galopp, kanske inte den flashigaste med men med mycket god balans och bärighet. Hopphästar vill man ju ska vara rädda om sig, kunna tänka själva, vara modiga osv. Är inte detta egenskaper man vill ha hos en dressyrhäst också?

Varför INTE vilja ha multitalanger? Jag tror att man kommer ångra sig om man delar upp aveln för mycket. Kommer vi ha en stambok för hopphästar och en för dressyrhästar i framtiden? Ytterlighet kanske, men ni kanske förstår tänket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp