Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

mackan

Trådstartare
Läst denna? ang. avlandet på dressyr/hopphäst gener, där krönikören efter utredande av testen som dressyr/hopphästar gått igenom i fråga om lättskrämd het, som ställde frågan:
(Citat)Kan det vara så illa att domarna där förväxlat spänning med spänst - att de kvickrädda hästarnas vackra luftiga rörelser misstagits för äkta vara? (citat)


så vad tycker och tänker ni? vill höra allas tankar och åsikter.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Putt!
För snälla Moderator har på min förfrågan låst upp tråden trots att det finns en diskussion på avel utifrån artikeln. Den diskussionen rör sig mer om huruvida vi avlar för hobby eller elit och det var inte det som jag läste var avsikten med själva artikeln. Det jag menade med DENNA tråden var att få höra folks åsikter om just dressyr hästarnas tendenser, och vilka personligheter som är ideala i just dressyr.
så fram med era åsikter nu, ser att många tittat i tråden!
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Får väl åka å köpa tidningen.
Har slutat att prenumerera:o
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Kort kort referat för de som är nyfikna men inte läst artikeln:
man har forskat på hästar avlade för dressyr och hästar avlade för hoppning, och gjort några "rädsle test" med ett stort antal hopp och dressyr hästar, och fann att det mycket tydligt och genomgående finns en slags reaktionssnabbhet/rädslereaktion i högre grad på dressyr generna än de hästar som är avlade för hoppning. Det är väl ingen nyhet alls att dressyr hästarna rent generellt brukar klassas som känsligare individer med mera nerv än hopparna. Men vidare påpekades att vid 3 års testen fanns för många av dressyr avkommorna som rent av visade extrem motvilja mot hopp moment i största allmänhet och ställer sig frågan om det också har att göra med rädsla/spänning och om det är idealt så tillvida att en häst som ska gå dressyr inte ens har avkopplingen, spänsten och ron kroppsligt och mentalt att skutta över en 1.10 oxer.

avslutningsvis skrives artikeln såhär:
citat)
I boken "Utbildning av den unga hästen" påpekas att spänst och spänning inte är samma sak.
Försökshästarna var utvalda med hjälp av fädernas BLUP-index baserade på de 4-åriga avkommarnas poäng från kvalitetsbedömning.

Kan det vara så illa att domarna förväxlat spänning med spänst - att de kvickrädda hästarnas vackra luftiga rörelser misstagits för äkta vara? (citat)


NU kan ni väl iallafall kommentera vad ni tycker och anser rent allmänt. Jag tycker det är en mycket intressant artikel och rekommendar den att läsas.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag tycker man kan se på tävling (speciellt på högre nivå..?) att många av hästarna är spända och inte alls lösgjorda, att deras rörelsemönster mer liknar en maskins än en levande varelses. Istället för att vara i en enda röresle är allt uppdelat och upphackat och man ser "gränserna" mellan dom ist'llet för att de flyter in i varandra.

Självklart måste det ju finnas spänst OCKSÅ, men ofta tycker jag den viktiga durchlassigkeit/lösgjordheten missas.

Förresten tycker jag inte alls alltid att de luftiga "vackra" rörelserna är särskilt vackra.. Det ska vara luft och bärighet, men inte på det sättet, då det ofta mer liknar balanstrav :crazy:
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Ja min erfarenhet är iaf att dressyrhästar brukar vara mkt mer nerviga och på tårna än hopphästar. Vet några på hög nivå som det inte går att rida ut alls, då dom är panikslagna för sånt som blomkrukor etc. Min häst tycker också att det är skönare att jobba på en volt än gå ut i världen, men eftersom jag inte har ridbana här så får han gå i skogen ändå. :p

Jag har också sett många dressyrhästar som är väldigt spända och mekaniska, men det har jag sett hopphästar som är också, så det är nog inte särskilt bara för dressyrstammade hästar..
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Centaur skrev:
Ja min erfarenhet är iaf att dressyrhästar brukar vara mkt mer nerviga och på tårna än hopphästar. Vet några på hög nivå som det inte går att rida ut alls, då dom är panikslagna för sånt som blomkrukor etc.

Men sånt måste väl ändå mestadels bero på att de inte utsätts för sånt utan står på anläggningar och inte rids ut. Blomkrukor finns ju i parti och minut utanför dressyr staketet, så det kan ju knappast ligga i några gener att det är blomkruke förbud. :D

Kanske är det så att en artikel som denna blir väldigt generell: det jag menar är - som med all avel och genetik: kanske finns tendenserna där genetiskt, dvs att hästen är alertare och tenderar till att ha nerv. Men om det slår igenom ordentligt eller ej måste ju spela jättestor roll beroende på hur hästens fortsatta utbildning, uppfostran och exponering tar sig uttryck.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Dumma dig.
När jag kom till butiken så har den ju inte kommit ut.:devil:

Så här får man leva i okunskap om vad ni diskuterar.:confused:

Alla hästar hamnar definitivt inte i händerna på skickliga ryttare/ ägare
Alla hästar passar heller inte den stora majoriteten.

Är det inte så att de skickliga hittar de riktigt bra hästarna o vi får ta de som blir över?

Å andra sidan kan man ha en fin häst, fastän man inte räcker till själv.
Alla bra hästar kan inte hamna hos de duktigaste.

Hästen kan ändå leva ett bra liv eller kanske t o m bättre:idea:
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jo det kan jag hålla med om, hopphästar "upplever" väl oftast mer saker åan vad den typiska dressyrhästen gör. Så visst har uppväxt och träning massa att säga.

Men jag har nog ändå uppfatningen att dressyrhästarna är mer stirriga, dom är som tickande bomber med massa energi och nerv. Hopphästarna kan vara heta dom med, men dom är ändå coola, om du förstår vad jag menar?

Så ja, jag tror nog att det till viss del är aveln, att man väljer att avla på individer som är uppe i varv större deler av tiden, då dom ser snygga ut på banan.. Flashigt du vet. ;)
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Hopphästar får galoppera hela tiden på banan o letar bara ett hinder.

Dressyrhästar ska komprimeras o ska hålla sig på mattan fast de går på raketbränsle.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Har inte heller läst så med risk att vara fel ute kommer jag bara med några reflektioner:

- Alla elittränade hästar som får rätt mycket mat är mer eller mindre "jumpy". Syns mer i dressyr. En hopphäst koncentrerar sig (förhoppningsvis) på hinder, bana, mm. Den kan flippa ur för en felplacerad funktionär eller blompotta, fast EFTER att den hoppat klart inte medan den hoppar. (eller innan den startar)

- Dressyrhästar rids många gånger inte ut lika mycket och blir ovana med det som finns "därute". (Inte alla men i typiska dressyrstall brukar det vara pip och skrik om man rider ut tillsammans på ett gärde och någon låter hästen galoppera:angel: ja fördomar, men hämtade ur erfarenhet)


- Mina har varit mer "kvickrädda" (bra ord) i dressyr men jag har alltid tolkat det som ett sätt att komma fri oc slippa det jobbiga emellanåt. Eller att de vill liva upp tillvaron och inte vara så "städade".:devil:


- Det syns mer i ett dressyrprogram om hästen är spänd. Själv sitter man där och ska få det att se lätt och trevligt ut:devil: och bara VET att vid den där solkatten kommer eländet att blåsa och spänna upp sig:mad: . Klart den gör det då.:angel:

Ja, kanske helt fel reflektioner utifrån artikeln som jag inte läst. Men ändå...
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

axel skrev:
Hopphästar får galoppera hela tiden på banan o letar bara ett hinder.

Dressyrhästar ska komprimeras o ska hålla sig på mattan fast de går på raketbränsle.


Ja det är väl det jag bla försökte säga fast med fler ord. :angel:
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Centaur skrev:
Så ja, jag tror nog att det till viss del är aveln, att man väljer att avla på individer som är uppe i varv större deler av tiden, då dom ser snygga ut på banan.. Flashigt du vet. ;)


En stirrig hopphäst vägrar väl ut sej så då avlar man inte nya hopphästar på den.
Men en stirrig dressyrhäst med supergång avlar man på ändå och tänker att det får man ta sen (med stirrigheten)
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Folk lär väl höra talas om det.

Sen om den trots det kan sköta sig så är det ok.
Vi vet ju inte i vilken miljö den tränas (skyddad verkstad) eller hur mkt tävlingsrutin den har.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

axel skrev:
Folk lär väl höra talas om det.


Jodå. Jag hade tex hört talas om Urbino men inte hindrade det mej från att skaffa en efter honom:angel: Hon hade ju så enormt bra gång! Sen att hon också skyggade för paraplyer, skuggor och annat smått och gott ja, det kom på köpet. ("Mkt fin häst, för dagen ngt spänd", "mkt bra ridet på svårriden, spänd häst") Och den gick fälttävlan en period t o m, men var bara i dressyr hon flippade ur.

Allt som sagts stämde, både på henne och andra Urbinoavkommor jag har träffat. Det avtar med åren, men då är man gråhårig.
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

axel skrev:
Dumma dig.
När jag kom till butiken så har den ju inte kommit ut.:devil:

Så här får man leva i okunskap om vad ni diskuterar.:confused:

Alla hästar hamnar definitivt inte i händerna på skickliga ryttare/ ägare
Alla hästar passar heller inte den stora majoriteten.

Är det inte så att de skickliga hittar de riktigt bra hästarna o vi får ta de som blir över?

Å andra sidan kan man ha en fin häst, fastän man inte räcker till själv.
Alla bra hästar kan inte hamna hos de duktigaste.

Hästen kan ändå leva ett bra liv eller kanske t o m bättre:idea:

Men stackars människa sprang du verkligen ut enkom för att köpa?!
Den finns i handeln idag.

Övriga oxå: Glöm inte att debatten gällde UNGHÄSTAR. Dvs testen gjorde på 3 åringar, som alltså ännu varken var ridna eller präglade särskilt på miljö eller specifika ryttare....
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Hade dressyrfolket inte varit så mesiga och rädda av sig hade inte heller hästarna varit det, man blir som man umgås helt enkelt, är väl inte så konstigt att dom blir tittiga när det enda dom ser är ridhus, ridbanor och om dom har tur en skrittur på perfekt underlag i skogen:crazy:

Mitt sto har ju alla fjant och nerv fasoner som finns att tillgå och dom tilltar ju mer inomhus och inhägnat jag rider och försvinner ju mer jag utsätter henne för "obehagligheter " som tex terränghinder och annat hemskt:D
 
Senast ändrad:
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Jag har läst artikeln och reagerar på att "avelskrönikan" använder denna undersökning som underlag i sin artikel om hästars rädsla och då jämförelsen mellan dressyr/hoppning. Försöken har ju bara utförts på 32 hästar!! Med detta kan man väl knappast säga att den har en tillräcklig bredd för att ge ett tillförlitligt resultat :eek:. Det är ungefär som att vi frågar trettio personer om de är mörkrädda i en stad som består av 300 000 personer och sedan säger att alla i den staden är mörkrädda/ej mörkrädda beroende på resultatet. :confused:
 
Sv: Artikel Ridsport: Dressyr aveln lever Farligt

Ciazon skrev:
Jag har läst artikeln och reagerar på att "avelskrönikan" använder denna undersökning som underlag i sin artikel om hästars rädsla och då jämförelsen mellan dressyr/hoppning. Försöken har ju bara utförts på 32 hästar!! Med detta kan man väl knappast säga att den har en tillräcklig bredd för att ge ett tillförlitligt resultat :eek:. Det är ungefär som att vi frågar trettio personer om de är mörkrädda i en stad som består av 300 000 personer och sedan säger att alla i den staden är mörkrädda/ej mörkrädda beroende på resultatet. :confused:


Det är väl så en studie oftast utförs, dvs antalet är knappast så stort att det täcker mer än några procent. en sån studie är väl snarare en sorts VÄGLEDNING att det förefaller finnas markanta skillnader. de flesta håller nog med om att det är mycket nerv i dressyrisarna, även utan studie. artikeln påstår väl knappast att det är en allsmäktig sanning för samtliga, den ställer ju frågor och väcker debatt, med studien som underlag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp