artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Loons

Trådstartare
http://katerinamagasin.se/ny-sexbro...rige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/

Så denna artikel på fb och är svårt att veta exakt vad som är fakta eller inte.

Dock håller jag helt med om detta:

"Det har höjts röster mot att denna typ av statistik tas fram. Jag anser att Sverige, som är ett land där fakta alltid används som underlag, även måste använda sig av samma principer oavsett om det rör sig om frågor som är känsliga eller ej. Att man inte gjort dessa studier tidigare har tvärtom bidragit till misstänksamhet, polarisering och främlingsfientlighet. Nu när vi har fakta på bordet så kan vi börja se över hur denna problematik ska tacklas och angripas. Och jag vill aldrig mer höra att jag är främlingsfientlig när jag vill diskutera dessa fakta på ett sakligt sätt, eller när jag konstaterar att den stora invandringen från länder där sexualbrottslingar är överrepresenterade i svensk statistik, skapar en ökad otrygghet för mig som kvinna. Framför allt vill jag aldrig höra argumentet “svenska män våldtar också”. För ja, det gör de, men den nya sexualbrottsligheten är inte ett klassiskt svenskt fenomen. "

Hur tänker alla andra, kanske inte bara om artikeln men frågan helt generellt nu upp till valet.

Jag tycker inte man skall låta bli att göra statistik för att det är ett känsligt ämne, fakta är fakta, och jag tycker det görs mycket i Sverige (att man inte vill göra statistisk på känsliga ämnen) dock skall det inte hetsas mot folkgrupp, så bara för man tillhör en viss folkgrupp är man då en våldtäktsman. Där måste dock ändras någonting med mängden av våldtäkter som begås och då känner jag man också måste gå på vem som begår dessa våldtäkter och hur kan vi göra någonting åt detta problem. Det skall ju inte vara såhär? :/
 
Hörde brottstycken av en disussion på radion när jag körde från jobbet.

En av deltagarna hävdade att det mindre var ett problem knutet till ursprung utan mer ett underklassproblem. samt att underklasssen i Sverige idag till stor del är utomnordiska invandrare.
Ligger nog en del i det tror jag.

...samt att en stor del av offren också är av utländsk härkomst.
 
"...Och jag vill aldrig mer höra att jag är främlingsfientlig när jag vill diskutera dessa fakta på ett sakligt sätt, eller när jag konstaterar att den stora invandringen från länder där sexualbrottslingar är överrepresenterade i svensk statistik, skapar en ökad otrygghet för mig som kvinna. ..."
Nej, just då behöver hon inte höra det - Janouch är främlingsfientlig och populistisk i största allmänhet.

I sakfrågan tycker jag att flera bitar är rejält problematiska, framför allt naturligtvis att det begås våldtäkter överhuvudtaget. I övrigt skulle jag vilja sätta mig in i studien innan jag kommenterar resultatet.
Spontant tror jag dock att det ligger en hel del i det @tanten nämner, men tyvärr också att kulturella skillnader i kvinnosyn spelar in.
 
Senaste Uppdrag Granskning handlar om precis detta, kollade just. Kan inte komma ihåg om det var 90% för gruppväldtäkter som Janouch skriver men det var absolut en majoritet av alla dömda våldtäktsbrottslingar som har sitt ursprung utanför Europa.
 
Litet OT noterar jag på FB idag att flera av de vänner jag har som har sympatier väldigt långt åt höger höjer Uppdrag Granskning till skyarna. Litet skojigt, eftersom SVT annars genomgående avfärdas som korrumperad kommunistinfiltrerad PK fake news landsförrädande vänstermedia. :grin:
 
http://katerinamagasin.se/ny-sexbro...rige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/

Så denna artikel på fb och är svårt att veta exakt vad som är fakta eller inte.

Dock håller jag helt med om detta:

"Det har höjts röster mot att denna typ av statistik tas fram. Jag anser att Sverige, som är ett land där fakta alltid används som underlag, även måste använda sig av samma principer oavsett om det rör sig om frågor som är känsliga eller ej. Att man inte gjort dessa studier tidigare har tvärtom bidragit till misstänksamhet, polarisering och främlingsfientlighet. Nu när vi har fakta på bordet så kan vi börja se över hur denna problematik ska tacklas och angripas. Och jag vill aldrig mer höra att jag är främlingsfientlig när jag vill diskutera dessa fakta på ett sakligt sätt, eller när jag konstaterar att den stora invandringen från länder där sexualbrottslingar är överrepresenterade i svensk statistik, skapar en ökad otrygghet för mig som kvinna. Framför allt vill jag aldrig höra argumentet “svenska män våldtar också”. För ja, det gör de, men den nya sexualbrottsligheten är inte ett klassiskt svenskt fenomen. "

Hur tänker alla andra, kanske inte bara om artikeln men frågan helt generellt nu upp till valet.

Jag tycker inte man skall låta bli att göra statistik för att det är ett känsligt ämne, fakta är fakta, och jag tycker det görs mycket i Sverige (att man inte vill göra statistisk på känsliga ämnen) dock skall det inte hetsas mot folkgrupp, så bara för man tillhör en viss folkgrupp är man då en våldtäktsman. Där måste dock ändras någonting med mängden av våldtäkter som begås och då känner jag man också måste gå på vem som begår dessa våldtäkter och hur kan vi göra någonting åt detta problem. Det skall ju inte vara såhär? :/

Jag kan se flera problem med den typen av statistik och då menar jag öht inte ens de så kallade "resultaten". Vad är syftet att öht kartlägga etnisk bakgrund på dömda förövare? Skulle det ha någon betydelse för påföljd/behandling? Kan inte se någon nytta öht faktiskt. Populistiskt dravel utan något vettigt syfte om ni frågar mig.
Varför inte lägga fokus på det verkligt stora problemet - de ofantligt stora mörkertalen där våldtäkter begås av en för offret känd gärningsman, de brott som är mest utbredda och knappt anmäls..?
 
Hennes senaste genidrag var att påstå att en polis i Göteborg berättat för henne att ljushåriga, blåögda kvinnor skulle klä sig i heltäckande klädsel och inte möta mäns blickar i centrala Göteborg pga tydligen är det en no go zone. Polischefen i Göteborg fick dementera...
Ja det är ju verkligen sånt polisen ska behöva arbeta med.. Dementera idioti:banghead:
 
de ofantligt stora mörkertalen där våldtäkter begås av en för offret känd gärningsman, de brott som är mest utbredda och knappt anmäls..?
Jag håller med i sak, men just det jag citerar har av allt att döma (läs: BRÅs statistik, som i praktiken är det enda som går att utgå från) förändrats. Två tredjedelar av alla sexualbrott, förvisso en bred palett ihopklumpad, begås av för offret okända gärningsmän.
 
Jag håller med i sak, men just det jag citerar har av allt att döma (läs: BRÅs statistik, som i praktiken är det enda som går att utgå från) förändrats. Två tredjedelar av alla sexualbrott, förvisso hela BrB 6. kap ihopklumpat, begås av för offret okända gärningsmän.

Alla eller alla anmälda? (läser på mobil, där är BRÅs statistik inte helt enkel att utläsa)
 
Vad är syftet att öht kartlägga etnisk bakgrund på dömda förövare? Skulle det ha någon betydelse för påföljd/behandling? Kan inte se någon nytta öht faktiskt. Populistiskt dravel utan något vettigt syfte om ni frågar mig.
QUOTE]
Fördelen är ju att man då kan göra insatser. Tex i Uppdrag granskning med killen som jobbar med nyanlända och att prata med dem om kvinnosyn och kvinnors frihet i Sverige..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp