Bukefalos 28 år!

Artikeldiskussion!

Sv: Artikeldiskussion!

Jag vet inget om den faktiska händelsen hon kommenterar men det andra låter inte så konstigt tycker jag. En kapplöpningshäst springer om jag inte minns fel i fyrsprång, dvs fyrtaktig galopp där hästen sätter ned en hov i taget i marken, och långa ben och en smäcker kropp borde nog vara mer eftertraktat än korta ben och en kraftig kropp inom galoppaveln..?
 
Sv: Artikeldiskussion!

Det som är mest skrämmande är att den organisationen (Djurens rätt) får vara med i referensgruppen inför nya djurskyddslagen! Om hästansvariga inom organisationen inte har grundläggande kunskap om häst, hur är då nivån på de övriga?

Har man SÅ dåliga kunskaper bör man nog inte lufta dem offentligt :devil:
 
Sv: Artikeldiskussion!

Ja, smäckra och långa ben är bättre i kapplöpning, inte kort och kraftig. Reagerar på att det skulle vara "mode" att avla fram smala ben som lätt bryts? Lätta fullblod håller bättre för att springa fort, t.ex ardennrar skulle inte hålla eller klara det tempot. I fyrsprång sätts väl inte ett ben i taget i marken? eller?
 
Sv: Artikeldiskussion!

precis.. den här skulle vara hästansvarig... undrar om hon verkligen har insikt i alla hästsportgrenar eller hästskötsel eller hästhantering överhuvudtaget eller bara gått på "myterna" som man då och då får höra av icke travkunniga sk. hästmänniskor. Att sedan lägga ut en artikel som man kan tycka ska bygga på fakta blev pinsamt och kändes väldigt oseriöst.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Delvis kl

http://www.youtube.com/watch?v=8qdC039z5gY Här ser man tydligt hur galopphästarna sätter ner sina ben (jag valde filmen pga den går i slowmotion (?)).

När jag läste artiklen så förundrades jag över hur hon kunde skriva att men avlade enbart på hastighet, samt med smala ben som lätt går sönder. För mig håller inte det argumentet. På lång sikt håller ju inte den avlen.

Och sen att dom skulle avlas för att få en stark flyktninstingt kan jag inte heller se något samband i. Flera fullblod som jag har träffat har varit hur lungna som helst och utan överdriven flyktinstingt.

Men å andra sidan. E man emot något målar man ju alltid fan på väggen ovs vad det e för tävlingsgren.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Ja det är klart, det är nog ingen som tycker det är bra att avla fram ben som lätt bryts.

Men jag tror vitsen med att kalla det fyrsprång nog är att den är fyrtaktig och att benen som i tretaktig galopp sätts ned samtidigt, istället sätts ned i sekvens, ex hö bak - vä bak - hö fram - vä fram
 
Sv: Artikeldiskussion!

I fyrsprång sätts väl inte ett ben i taget i marken? eller?

http://youtu.be/oGKYOgaHRxM

Jo det gör det, men det kan vara svårt att se om man inte tittar i slow motion. Fyrsprång är en fyrtaktig gångart där varje ben markerar en takt och sätts i marken separat. Galopp är en tretaktig gångart där två ben sätts i marken var för sig, och de andra två benen (diagonalen) sätts i marken samtidigt och bildar tillsammans en takt, såhär: http://youtu.be/TwMi462PUMs

Åter till artikeln:

Läste också den och vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Visst, kan hålla med om att dessa sporter kanske inte är de mest humana som finns, och precis som med alla andra grenar finns det tränare och hästägare som är seriösa, bryr sig om hästarna och sköter dem bra, och de som bara är giriga och behandlar sina hästar som om de vore maskiner, när man inte tävlar står den i garaget.. Men sådana finns det ju inom alla sporter, även om trav/galopp nog är en av de som börjar träna hästarna seriöst tidigast och som börjar tävla tidigast, dvs det blir hård press på hästarna, både mentalt och fysiskt väldigt tidigt, vilket jag säkert tror kan påverka hästen i dennes senare liv.

Däremot ställer jag mig aningens skeptiskt till hur artikeln är skriven. Det låter nämligen i mina öron som ren propaganda och direkt smutskastning av de två sporterna i fråga (galopp och trav), vilket i mina ögon inte är ett effektivt sätt att driva en sk "diskussion".
 
Senast ändrad:
Sv: Artikeldiskussion!

Lustigt det där... speciellt följande delar:
Många av dem tillbringar dessutom upp till 23 timmar om dygnet i stallet, då de inte tävlar, fråntagna kontakt med en flock och fråntagna frihet att röra sig som de vill.
Är det verkligen så många av dom som inte får gå ut? Det skulle jag gärna vilja ha bevis för men det finns det inte i artikeln.
Under en galopptävling springer hästarna i hög hastighet (upp mot 60 kilometer i timmen) och då kan ett enda feltramp eller snubbling göra att de faller och förolyckas.
Tror faktiskt (utan att hå någon källa till detta) att fler hästar skadas allvarligt i sina hagar så de får avlivas.
Du kan tvinga hästar att både springa, hoppa och göra dressyrkonster mot deras vilja.
Kanske men man kan aldrig tvinga en häst att bli bäst på något den inte vill.
Det ligger inte i deras natur att protestera och göra revolt.
Då har jag genom åren träffat mååånga hästar som går emot sin natur, för jag tycker tvärtemot att hästar väldigt tydligt visar och protesterar när de inte riktigt vill.
Det är onaturligt för hästar att springa i maxtempo i andra situationer än när de flyr i panik.
Oj då har mina hästar panik flera gånger om dagen för de drar järnet genom hagen och leker ganska ofta faktiskt och dessutom vet väl de flesta hästägare att hästar älskar att få sträcka ut i full fart ute på en slät väg eller på en äng.

Tycker hela artikeln är ganska löjlig faktiskt. Finns betydligt mer saker än det jag tog upp här som jag definitivt inte håller med om. Som de resonerar i artikeln så borde man ju knappt kunna röra sin häst för man kan ju utsätta den för lidande helt oavsiktligt. Vore kul om någon som jobbar inom sporten ville komma med ett expertutlåtande angående artikeln tycker jag :)
 
Sv: Artikeldiskussion!

Ja, känns som om hon förespråkar att en häst ska stå ute utan att användas motioneras eller ngt alls. Skulle jag gissa på vad den här människan har för hästar om hon nu ens varit i närheten av en är tjocka ponnyer hemma på gården med risk för fång. Haha... Ne jag vet inte, men hon kan då inte vara särskilt insatt i hur hästsporterna ser ut. Över lag så får sveriges hästar mycket utevistelse och fler och fler, även travtränare, väljer att ha sina hästar i flock på lösdrift.

Hade inte varit oväntat om artikeln avslutats med: Släpp hästarna fria! (vilket skulle vara omöjligt med hur våran värld ser ut) Det man ka göra är att se till att hästarna får den vård de behöver, få utlopp för naturliga beteenden i så stor utsträckning som går. Och fortsätta med det relativt bra djurskyddet och regler och kontroller vi ändå har i hästsporterna.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag förstår mig inte på argumentet att smala ben bryts lättast. Jag tror inte hästens tjocklek på benen har med hållbarheten att göra. Har en människa med smala ben lättare för att bryta dom än en människa med grova ben? Har det inte snarare med att benen ska vara starka dvs inte sköra, oavsett tjocklek? Känns som det där med grova ben= hållbara är en gammal myt...
Det finns så många andra faktorer som spelar in på hållbarheten, tex hur dom är uppfödda och tränade
 
Sv: Artikeldiskussion!

*kl*

Som jag sa i den andra traden ar allt jag har att saga ett ord: BULLCRAP.

..klassiskt exempel varfor jag undviker allt som en luktar djurratts organisationer. :( surt. De "gor det for djuren" och for "kampen" (wtf det nu betyder) men de bryr sig inte nog om djuren for att lasa pa och lara sig om dom.....
 
Sv: Artikeldiskussion!

Synd. Dåliga om inte patetiska "fakta". Många hästar far illa i dessa sporter, det är ingen hemlighet direkt, och DET skulle vara en viktig diskussion, inte att slänga ur sig konstigheter om sköra ben och annat och i det närmaste beskylla alla som handhar dessa hästar att vara elaksinnade.

Jag tycker att det är bra att det finns organisationer som Djurens Rätt som tar upp viktiga ämnen gällande djurskydd men då ska de ha duktiga och seriösa skribenter med ordentliga fakta för att inte förlöjliga organisationen.
 
Sv: Artikeldiskussion!

Jag tycker att istället för att såga människan ska man se artikeln för vad den är: ett försök att skapa debatt och mana till eftertanke. Det är enorma pengar i omlopp i både trav- och galoppsporten och det är helt klart - för att uttrycka det milt - att det pågår saker inom hästsporten som är till för pengarnas bästa, inte hästarnas.

Var glad för att det är folk som ställer sig tydligt på hästarnas sida och är beredda att ta risken att bli idiotförklarade.

Jag tycker också att det är bra att en organisation som kämpar för djuren får plats i diverse statliga utredningar om djurskydd. Dom fungerar som en motvikt till starka industriintressen.
 
Sv: Artikeldiskussion!

I artikeln har det skrivits rena felaktigheter, som inte alls förekommer som standard inom sporterna. Men skriver man sån "fakta" i artikeln så kan man ju lura med sig några andra okunniga som inte har insikt i hur det går till. Också blir det här till en orättvis "sanning" som ger fördomar.
 
Sv: Artikeldiskussion!

I artikeln har det skrivits rena felaktigheter, som inte alls förekommer som standard inom sporterna. Men skriver man sån "fakta" i artikeln så kan man ju lura med sig några andra okunniga som inte har insikt i hur det går till. Också blir det här till en orättvis "sanning" som ger fördomar.

Vilka rena felaktigheter har hon skrivit?
 
Sv: Artikeldiskussion!

F ö här är en artikel som jag hittade på en diskussionsforum, där man diskuterar just det skribenten tar upp. Vet inte hur kunnig denna person är men h*n verkar veta en del tycker jag. OBS h*n skriver om amerikanska förhållanden. (Fetstilen har jag lagt dit.)

"The trend for breeders and owners seems to be speed, speed,& more speed. They seem to want a YOUNG horse that has brilliant speed- so they bred for it. They want results and wins now not later. They aren't breeding for a "stayer" horse- a horse that can race until it's 5-10 years old like they used too.

The breeders don't necessarily take into account that the stallion or mare who retired unsound. They spent the money to fix the horse but it seems the latest progeny are more fine boned than in past generations and more suseptible to injury. I think weakened breeding lines greatly contribute to bone weakness in the modern thoroughbred.

Stallions also "cover" many more mares than they did generations ago. Average 100+ per stallion- per breeding season. The breeders demand x amount of dollars to breed to a stallion because of his race record AND his family tree.

I don't think horses today are "coddled" which makes them weaker boned. I do think they are confined to a stall much more than they should be. Horses are roaming & social animals. I think horses should be allowed to run in a pasture, roll, and run around and just be horses- especially young horses. I think exercise in a natural environment- on grass would improve the bone density of young horses and make them strong. As for older horses they should be "turned out" too. To keep their fitness and mental happiness.

If breeders breed for speed only, it's no wonder horses are thin boned than in the past."

OBS jag säger inte att detta är en korrekt uppfattning. Jag konstaterar bara att den finns.
 
Sv: Artikeldiskussion!

F ö här är en artikel som jag hittade på en diskussionsforum, där man diskuterar just det skribenten tar upp. Vet inte hur kunnig denna person är men h*n verkar veta en del tycker jag. OBS h*n skriver om amerikanska förhållanden. (Fetstilen har jag lagt dit.)

"The trend for breeders and owners seems to be speed, speed,& more speed. They seem to want a YOUNG horse that has brilliant speed- so they bred for it. They want results and wins now not later. They aren't breeding for a "stayer" horse- a horse that can race until it's 5-10 years old like they used too.

The breeders don't necessarily take into account that the stallion or mare who retired unsound. They spent the money to fix the horse but it seems the latest progeny are more fine boned than in past generations and more suseptible to injury. I think weakened breeding lines greatly contribute to bone weakness in the modern thoroughbred.

Stallions also "cover" many more mares than they did generations ago. Average 100+ per stallion- per breeding season. The breeders demand x amount of dollars to breed to a stallion because of his race record AND his family tree.

I don't think horses today are "coddled" which makes them weaker boned. I do think they are confined to a stall much more than they should be. Horses are roaming & social animals. I think horses should be allowed to run in a pasture, roll, and run around and just be horses- especially young horses. I think exercise in a natural environment- on grass would improve the bone density of young horses and make them strong. As for older horses they should be "turned out" too. To keep their fitness and mental happiness.

If breeders breed for speed only, it's no wonder horses are thin boned than in the past."

OBS jag säger inte att detta är en korrekt uppfattning. Jag konstaterar bara att den finns.

Tack för ett fint inlägg Tussi :bow:
Det är så tråkig att hästen ska hamna mellan två extremeti (hoppas du förstå mig), på ena siden där djurrätts aktivister skulla helst se ett "total häst förbud" och hästsporten där "pengar styr över hästen valbefinnenda".
Det som lägts främ i artiklen är "ETT ÅRS TRÄNING - TVÅ ÅR TÄVLING"
Ett till två år är hästens störste tillväxt tid och för mig den tid hästen ska få allt den näring den behöver och den tid för att vara häst.
Det finns månge actorer i hästsporten, ridsport, travsport, vetrenär, djurskydd, jordbruk.
Jag tycka att det är för dessa som sitter i maktens stol att säjer;
"häster få inte tävla förän den har nåt fem års åldern"
Då har man minsket skada risken för hästen har då nåt sina fulla växt.

Unfortunatly I do not think this will ever happen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 253
Senast: Livi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 816
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp