Artoskopi, söndrig led, ligament?

K

Kelly

någon som gjort artoskopi? blev dom helt nersövda då eller bara lugnade och bedövade?

Undrar om de e någon som haft någon häst som haft en led eller ett ligament oms är skadat? hur har utvägen varit?

Desperat utav svar :crazy:
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Har en kompis vars häst gjort artroskopi.

Den blev nersövd, och de gick in i både kota och knä på ett framben. Visade sig att ligamenten i knät var helt söndertrasade!

Efter op fick hon behandling med något kortisonpreparat två eller tre gånger tror jag, följt av en lång vila ca ½ år.

Men nu är hon friskförklarad och under igångsättning! kan tillägga att hon är mycket PIGG och fräsch!!
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Min unghäst har opererat bort birkelandsfragment i bägge kotorna bak genom atroskopi. Hästarna sövs och just min hästs op tog 1,5 timmar. Nu hade han bitarna på både ut o insidan vilket gjorde att man fick vända honom under op.

Själva operationen gjorde vi i början av mars och han är fortfarande inte helt bra. Nu beror mycket av det på att han tog sig ur sin sjukhage och sprang lös o då skadade sig så han fick en benhinnereaktion på ena bak.
Efter den här händelsen har han varit halt vid böjprov och han har genomgått stötvågsbehandling 3ggr o behandlats med cortison. Nu är han på bättringsvägen och förra veckan kunde jag släppa honom i en större hage. Helt bra är han inte och det kommer att ta tid.

Efter just atroskopin fick han boxvila i 3 veckor med bandagebyte varannan dag. Därefter kunde han gå i sjukhage om det var torrt och då med stallbandage på. Man hade räknat med att han skulle vara fullt igång efter ca 12 veckor.
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Tack så hemskt mycket för era svar! :)

När ni berättar om era fall låter de ju inte helt hopplöst iaf! eller hur? :smirk:
'Känns lite lättare i hjärtat nu iaf, men de återstår och se vad som händer med min häst.. jag får hoppas för allt i min värld att de inte är något som är trasigt i knät.. :crazy:
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Båda min har genomgått artroskopi. Och som du redan fått höra görs den under full narkos, dvs nedsövda.

Valacken har de gjort en diagnostisk artroskopi i hasleden VB på. Det syntes en ful defekt (det saknas ben i leden) på röntgen, och när han efter 6 månader inte svarat ett dugg på behandling gick de in i leden för att se hur brosket, ligamenten osv såg ut. Det visade sig då att defekten var större än de trodde, men förutom defekten såg det 'bra ut'. De kunde ju dock inte göra något. Han hade boxvila/liten sjukhagevila 8 veckor efter OP, och dömdes ut och triangelmärktes på återbesöket. Han är idag promenadpensionär som aldrig kommer få full brukbarhet igen men som ändå har spöat oddsen med råge. Men bra blir han tyvärr aldrig.

Treåringen gick de in och tog bort ett birkelandsfragment i höger bakkota på i början av maj. Hon har slaktat konvalescensen vilt. Själva OP gick helt enligt skolboken och superbra, inga sekundära ledskador. Sen skulle hon stå 2 v på boxvila och 4 veckor i liten sjukhage. Hon stod 1 vecka på box, 1 vecka i paddock och sen släppte hon ut sig själv i stoor hage med lekkompis och sprang som en dåre. Hon har gått i stor hage sen dess, springer tyvärr åt helvete för mycket och har blivit halt på det OP benet. Veterinären är rätt bekymrad tyvärr... Just nu står hon på seminstationen, men när hon kommer hem ska hon få en kur finadyne, och hjälper inte det mot hältan så är det klinik igen. Prognosen var direkt efter operationen OTROLIGT positiv, just nu vill ingen ge någon prognos iom att vi inte riktigt vet hur leden mår av allt jävla springande. Känns 50 - 50 om hon kommer bli bra eller ej om du frågar mig, men vi får väl se, tiden får utvisa..
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Alexandra_W skrev:
Båda min har genomgått artroskopi. Och som du redan fått höra görs den under full narkos, dvs nedsövda.

Valacken har de gjort en diagnostisk artroskopi i hasleden VB på. Det syntes en ful defekt (det saknas ben i leden) på röntgen, och när han efter 6 månader inte svarat ett dugg på behandling gick de in i leden för att se hur brosket, ligamenten osv såg ut. Det visade sig då att defekten var större än de trodde, men förutom defekten såg det 'bra ut'. De kunde ju dock inte göra något. Han hade boxvila/liten sjukhagevila 8 veckor efter OP, och dömdes ut och triangelmärktes på återbesöket. Han är idag promenadpensionär som aldrig kommer få full brukbarhet igen men som ändå har spöat oddsen med råge. Men bra blir han tyvärr aldrig.

Treåringen gick de in och tog bort ett birkelandsfragment i höger bakkota på i början av maj. Hon har slaktat konvalescensen vilt. Själva OP gick helt enligt skolboken och superbra, inga sekundära ledskador. Sen skulle hon stå 2 v på boxvila och 4 veckor i liten sjukhage. Hon stod 1 vecka på box, 1 vecka i paddock och sen släppte hon ut sig själv i stoor hage med lekkompis och sprang som en dåre. Hon har gått i stor hage sen dess, springer tyvärr åt helvete för mycket och har blivit halt på det OP benet. Veterinären är rätt bekymrad tyvärr... Just nu står hon på seminstationen, men när hon kommer hem ska hon få en kur finadyne, och hjälper inte det mot hältan så är det klinik igen. Prognosen var direkt efter operationen OTROLIGT positiv, just nu vill ingen ge någon prognos iom att vi inte riktigt vet hur leden mår av allt jävla springande. Känns 50 - 50 om hon kommer bli bra eller ej om du frågar mig, men vi får väl se, tiden får utvisa..

vad tråkigt... hoppas att din unghäst kommer att bli bra iaf.. de där emd boxvila och sjukhade e så svårt.. min häst e en ganska pigg och vaken häst, som är ganska beroende av kompis... men de ska väl gå om de blir boxvila å sånt... man får ta en dag i taget nu känns de som.. man får hoppas på de bästa och hålla tummarna :smirk:
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

puttar upp lite....
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

Min lille kille hade aldrig stått på boxvila innan operationen men det gick bra ändå. Jag släpade in träd till honom i boxen som han kunde knaga på och sen fick han ha sällskap av mitt sto inne. Jag kände ändå att det var bättre att hon fick stå inne med honom ett tag än att han rusade runt själv i boxen. Henne kunde jag ändå släppa ut när de andra hästarna kom in.

Björne opererades i mars så det var ju helt snöigt o geggigt ute. Nu på sommaren är det nog lättare o den behöver nog inte stå på box så länge som han. Ett tips är ju att ha en kompis inne till din häst, antingen en egen eller en lånad.

Att stå i sjukhage var det svåraste tyckte min häst. Han rullade sig hur liten hagen än var o så fastnade han eller rev ned staketet. Så det var bara att göra en lite större hage o lägga in träd o annat som han kunde pyssla med. Mitt sto, stackarn, har fått gå i en hage runt honom och hålla honom sällskap.

Hoppas verkligen att det går bra med din häst!
 
Sv: Artoskopi, söndrig led, ligament?

jo.. de e ju inte lätt med boxvila å sånt... jag ha bara henne så ja ha ingen annan som kan göra henne sällskap.. tror knappats någon avd e andra vill ha sina hästar inna under betet :smirk: en utav dom ska ju föla nu så hon ska va inne om nätterna.... så de e ju lite sällskap i så fall.. men inget på dagarna... så vi får se... återstå och sen vadsom händer först... hoppas på att han ringer idag veterinären.. ha ringt och jagat honom nu 2 gånger... :smirk:
 

Liknande trådar

Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 891
Senast: Magnum
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp