Artrit i karpalled?

mirage

Trådstartare
Jag har varit hos farbror doktorn med Mirage och fick diagnosen serös/serofibrinös artrit i karpalled. Vad sjutton betyder detta? :confused: Vet ju vart de behandlade och med vad men inte exakt MOT vad! :o Tacksam för alla antydningar på vad det betyder i klarstext samt om det är en bra diagnos eller dålig! :bow:
 
En serös artrit är detsamma som en aseptisk synovit, alltså en mekanisk retning av ledkapseln som gett upphov till inflammation, ökad ledvätskeproduktion (galla) och smärta. En ledinflammation utan infektiös bakgrund med andra ord. Orsaken är vanligen traumatisk; oftare upprepade skador till följd av överansträngning (som i sin tur kan orsakas av felaktigt underlag mm) än enstaka olyckshändelser. Traumat ger upphov till en inflammatorisk process i ledkapsel, och påverkar sedan ledvätskans sammansättning negativt. Detta kan få till följd att även ledbrosket skadas och på sikt kan leden drabbas av kroniska förändringar och artros. Den serösa artriten är vanligast i karpus (framknäets) mellersta ledavdelning och ses framförallt hos travare och kapplöpningshästar.

Prognosen beror dels på orsaken (frakturer, lösa benbitar osv måste uteslutas) men även på hur stor skada inflammationen hunnit göra i leden. Behandlingen går i första hand ut på att dämpa inflammationen med hjälp av t ex butta, kortison samt förbättra/återställa ledvätskans sammansättning bland annat med hjälp av hyaluronpreparat. Andra behandlingsvarianter förekommer också.
 
Serös artrit i karpalled= icke infektiös inflammation i framknäleden,

den latinska ändelsen -it betyder generellt inflammation, och kombineras med namnet på den struktur som är inflammerad.

I det här fallet kommer artr- från det latinska ordet för led, en annan vanlig benämning för samma sak är carpit, eller synovit i karpalleden. (carpus= framknä; synovi=ledvätska)

serös syftar på ledvätskan, som blir förtunnad och med ett ökat innehåll inflammations celler, Produktionen av ledvätska av cellerna på insidan av ledkapseln ökar oxå.
tillägget "fibrös" används inte så ofta, men syftar på ledkapseln som är inflammerad/ överansträngd vid artrit

Atrtrose och Artrit används ofta "felaktigt" för att beskriva samma sak, per definition innebär artrose en degenerativ förändring i leden, alltså en skada/defekt i ledbrosk/ben som inte kan läka, men som för den skull inte behöver göra ont hela tiden,

Artrit är det akuta inflammationsstadiet, alltså det skadan behöver inte vara lika allvarlig som vid artrose, Artrit kan uppstå av en överansträngning eller "vrickning"el likn.
Dock tvistar de lärda om vilket uttryck som bör användas i vilket tilfälle, och det faktum att en artrit kan utvecklas till en artrose gör ju inte definitionen lättare.

På engelska används ofta termen "carpal joint disease" om alla dessa tillstånd i framknäet, denna definition innebär förändringar i både brosk, ben och relaterade strukturer(väldigt vanligt hos galoppörer...)

Det var ju vad själva ordet betyder,
prognosen beror ju helt av vad det har kommit av och hur allvarlig skadan i leden är, om ledbrosken är skadad, hur länge hästen har varit halt osv, osv.

Om hästen svarar på en eller två behandlingar, och om skadan inte är särskillt gammal är prognosen helt ok. Dom flesta hästar kan återvända till normalt arbete efter korekt behandling, konvalecens och passande återuppträning.

Om artriten nu skulle utvecklas till en artrose med skelettförändringar och skador i ledbrosken så är det värre, men detta kan ofta undvikas om skadan blir behandlad i tid!

Hoppas att jag inte bara krånglade till allt ytterligare,
 
ojdå, såg inte att det redan fanns ett svar, vi måste ha skrivit ung. samtidigt,
men innehållet verkar ju stämma bra överens...
 
Jag vet inte varför (håller på att luska i det men kommer nog aldrig få veta) men han har pålagringar runt leden som vet. inte tyckte såg så farliga ut. Han röntgades hösten 2002 och hade även då pålagringar men jag vet inte hur de såg ut jämfört med nu.

Det som skulle vara intressant att veta är då varför han fått pålagringarna. Han har haft ont i ryggen tidigare och har tydligen blivit behandlad för kotledsinflammation någon gång (jag har bara känt hästen i 4 år, ägt den i drygt ett år). Berättade det för vet. och han trodde att det mycket väl kunde vara så att han avlastar ryggen så att frambenet tar stryk. Men det kan även vara så att han avlastar frambenet med ryggen. Skulle därför vara intressant att veta vilket som kom först; ryggont eller benproblem.

Han har varit halt till och från i drygt ett halvår och jag har tolkat det som diverse olika saker men inte det han blivit diagnostiserad nu, då hältan försvunnit efter några dagars vila. Han har även haft ont i ryggen mellan varven men inte speciellt mycket och då har han fått vila eller göra andra saker än att ridas.

Så vad tror ni nu, är prognosen bra om hästen har gamla pålagringar?

Kan tillägga att behandlingen var: tuppkam och kortison in i knäleden (mellersta tror jag det var), smärtstillande (Quadrisol) i 9 dgr och återbesök om tre veckor efter lugn igångsättning (antagligen för att påfresta leden och se om behandlingen fungerat). Det är väl antagligen först då som den riktiga domen kommer. :crazy:

Behandlingen var förresten avsedd att ta bort inflammationen och släcka aktiviteten i knät. Den dåliga aktiviteten alltså! :cool:
 
Vad jag minns är din häst ganska gammal? Då får man ofta räkna med att det blir/finns pålagringar, Han har trots allt slitet länge på sina leder.

Det är svårt att ge en prognos, därför att man kan inte säga exakt hur det utvecklar sig, och hur det kommer påverka hästen. Vissa hästar kan vara helt bra en vecka, jättehalta nästa, andra är lite knaggliga i början av ridpasset mer eller mindre konstant, men aldrig väldigt halta.

Om det är pålagringar som gjort din häst halt och han alltid har blivit bättre vid vila, så är det ju inte så lovande för framtida ridning... Om han däremot håller sig fräsch om du sätter lugnt igång, och håller igång resten av livet, så är det bättre. En häst med artros ska inte stå still längre perioder, då blir leden sämre.

Prova att ge Cortaflex Solution, det hjälper! Hoppas att du kan ha kvar din häst i många år till. :)
 
Jo min häst fyller 19 i maj. Gått på ridskola i typ tio år.

Grejen är ju den att han inte blivit halt direkt när jag satt igång honom utan jag kan rida på ett tag sen ena dagen märker jag i skogen att han haltar i traven men går villigt framåt ändå. Rider hem och kollar nästa dag - borta! Jag trodde att det var en lös benbit eller nåt som spökade men det verkar det ju inte vara.

Jag märkte lite i våras att han blev halt (ingen tydlig hälta utan markerar bara lite, som det är varje gång mer eller mindre) och hovslagaren trodde att det berodde på snösulorna som han skar bort (inte min skoomgång). Efter det har det, såvitt jag kunnat se, inte varit några problem förrän i slutet på sommaren då han drog av sig en sko på det andra frambenet. Fick gå barfota på det benet i nästan en vecka innan hovis kunde komma ut och sko. Överbelastade antagligen knät då för han fick vätska i en slemsäck i knät så att det blev svullet. Han haltade lite då men när hovis varit ute blev det bättre. Under hösten har han sett knackig ut till och från (kanske 4-5 ggr) och nu senast markerade han mer än vanligt och därav besöket till klinik.

Jag hoppas verkligen att det går över! :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: Murray
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp