Bukefalos 28 år!

Artros hos katt?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig hört, inte ens med GAMLA katter.

Men tyvärr är en katt med artros precis vad jag har =/

Korta storyn så stallkatten kom in på tre ben för lite drygt en månad sen. Hittade inget fel på klinik, röntgen ren. Diagnosen sattes som mjukdelsskada (?). Fick tolfedine i fem dagar, och sen tog det nån vecka till innan hon var helt fit for fight igen och fick gå ut. Hon ville gå ut från ungefär dag tre på tolfedine men jag ville se att det 'höll i sig'.

Var som vanligt i 1½ v ungefär, sen började hon vara inne mer. Fortfarande ute mellan varven men mindre än vanligt. Ingen hälta etc. Tänkte att hon endera blivit lite bekväm, eller kanske att vad som än hände då när hon skadade sig fått henne att vilja vara inne mer.


Sen i slutet av förra veckan började hon vara bara inne, låg och snarkade på min säng hela dagarna. Trodde det var pga vädret i början men sen började jag ana oråd, och i tisdags när snöstorm etc var över och katten fortfarande låg på sängen hela dagarna. Och jodå, halt igen. 2 gradigt om man anv hästskala. Men ville INTE gå alls, satte man ner henne på golvet la hon sig bara glatt. Fick muta med godis, då gick hon men halt. Tyckte också hon tappat muskler på det bakbenet. Bokade tid hos vet och besöket var idag.


Och mindre halt hos vet, såklart, som vet sa 'de vill härifrån, alla blir bättre', och jag såg ingen hälta då men vet såg klart att hon belastade det benet sämre, och visst var hon halt om än lindrigt. Reagerade på hopböjning av hasleden men även generellt i benet. Dvs som sist. Beslöt oss för att ta om bilderna då det ju gåt en månad och allt inte syns direkt. Tog även jämförelsebilder på andra benet nu, samt knäleder med (de togs inte sist då hon inte reagerade där).

Och, alla bilder jättefina, utom att hon har artros i hasleden. Som INTE fanns minsta lilla pyttetecken på för en dryg månad sen (20 oktober), de jämförde bilderna. Så antagligen så ursprungligen då för en månad sedan, så skadade hon eller kraftigt vrickade leden eller liknande, och det har bildats artros. Som endera 'stannat av' eller fortfarande är aktiv.

Det är inte så mycket, men katten har ju rejält ont av det och är besvärad. Pipig katt eller gör ooont fast det inte ser så mycket ut är ju en bra fråga, som eg inte spelar någon roll dock.

Vet tyckte att vi skulle prova sätta henne på Metacam, men var överlag inte så positiv. Det kan ju bara gå åt ett håll. Men menade att man skulle göra ett försök med metacam, och sen OM det fungerade (vilket vet tyvärr inte var säker på) så handlade det utan omsvep om att hitta minsta fungerande dos, och ha katten på det. Hade jag tur kanske det gick att ta bort metacamet men lät inte som vet trodde det egentligen.

Om inte metacam fungerar är det värre, det man då kunde göra var att prova tolfedine igen som vet anser fungerar bättre, men som inte ska ges mer än 5 dagar i sträck, så isf ge fem dagar - uppehåll - ge fem dagar och se om det fungerar.


Tung besked på en blott femårig katt som lever för att vara ute, patrullera domänerna, jaga möss, klänga i takbjälkarna etc...

Men finns det någon som har erfarenhet av artros på katt? Det är som sagt för mig första gången jag ens hör om det =/
 
Sv: Artros hos katt?

Mina föräldrars katt har artros i båda höfterna. Dock är hon 15 år.
Hon få Seraquin (receptfri glucosamin) för det och blir hjälp men är inte helt bra.
 
Sv: Artros hos katt?

Inne- eller utekatt? Har hon lärt sig att så att säga själv ta det lite lugnare? Svårt kanske svara riktigt på iom åldern, de brukar ju trappa ner lite av ren ålder om inte annat, men.

Det är mitt största 'orosmoln' näst efter att det inte ska funka ha henne på metacam, det att jag är rädd att hon kommer köra samma fullt ös medvetslös som innen och hänga i takstolarna i stallet och härja runt när hon är på smärtis, och på så viss försämra läget så att säga.

Hon kom nämligen sladdandes över köksgolvet nyss, med benet på trekvart, men tyckte uppenbarligen att den effekt metacamet gett på de drygt tre h det var sen hon fick det var tillräckligt för att göra en rush iaf. Och var ju lite samma med tolfedinet. Man märkte direkt när det började verka, och sen körde hon ju 'fullt ös' tills det började göra ont igen, vilket ju inte tog så lång tid. Och det lär ju inte hjälpt upp situationen direkt.
 
Sv: Artros hos katt?

Jag har läst en studie någonstans att det inte är så ovanligt som man tror, men att det är väldigt få katter som får problem av det, och väldigt få katter som röntgas. Det gällde iofs artros i höftleden.

Testa Metacam, det har du inget att förlora på. Det nya Metacam, det som man får i en plastflaska som ska droppas på maten eller direkt i munnen är speciellt utvecklat för katter med mycket mindre biverkningar och långtidseffekter jämfört med det "gamla" metacam som var till både hund och katt.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av artros på mina katter. Trodde min 16åring drabbats av det när han haltade ganska rejält på ett bakben (återigen menar jag dock höften). Men jag röntgade honom och han hade jättefina höftleder, så där var det antagligen en mjukdelsskada på riktigt. Han fick metacam i 14 dagar sen satte jag ut det och han mådde bra.

Hoppas du hittar någon lösning!
 
Sv: Artros hos katt?

Utekatt i yngre dagar, men nu med åldern (och en kraftig övervikt) mest inne även om hon får gå ut om hon vill. Som mest går hon en promenad runt huset och på somrarna ligger hon ute och solar på altanen :love:
Men jag vet inte, hon har länge varit kraftigt överviktig och alltså lugn pga det. Men det syns tydligt på henne att hon inte är bra i höfterna.
 
Sv: Artros hos katt?

*KL*

Metcamet hjälper litegrann so far, hon rör sig lite mer men fortfarande halt. Vad värre är så igår såg jag flera gånger hur benet 'vek sig' för henne. Går inte att hinna se om det är instabilt, eller om det gör ont och hon knixar till med det, men klart oroande oavsett. Ska ringa vet imorgon och höra.

Sen har jag lyckats snoka fram att det finns viss sporadisk erfarenhet av cartrophen till katt, så tänkte efter att ha pratat med beh vet (klinikvet) höra med hemmavet.
 
Sv: Artros hos katt?

Vår main coon har atros i motsvarande vår axel.
Han hade varit borta ett par dagar och kom hem och haltade, jag trodde att han varit i slagsmål men när min sambo kom hem så gick katten som vanligt.
Han var halt ibland och ohalt ibland, alltså samma dag.

Efter några veckor som han varit helt ohalt kom sedan en period där han var halt hela dagen, min sambo trodde mej nästan inte eftersom katten aldrig visade sig halt för honom.

Vi åkte och röntgade katten och fick diagnosen atros.
Han gick på metacam ett tag och har bara haft ett återfall sedan dess och då körde vi metacamen ett tag till sedan har han varit bra.

Jag minns inte hur länge han fick metacam för det är tre år sedan han fick det sist.

På vår katt var förändringen rejäl, man kunde känna glipan i leden med bara händerna:crazy:

De förhållningsreglerna vi fick var att han inte fick bli överviktig och att han inte fick hoppa, lätt att förklara för en katt att han inte får hoppa:crazy: men han har nog känt det själv för han hoppar inte lika mycket nu som tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Artros hos katt?

Vår katt har artros i armbågarna på båda frambenen. Det upptäcktes för ett år sedan och katten var då 4 år. Han är både ute- och innekatt, går som han vill. Vi har dock inte märkt nåt obehag från hans sida, mer än att han inte gärna hoppar ner från högre höjder än en köksstol. Är han på bordet så vill han gärna att man drar ut en stol åt honom så han kan mellanlanda på vägen ner. Han är inte röntgad eller medicinerad på något sätt, men fodersorten som han får (för andra krämpor) ska vara bra för lederna också. Men börjar han visa obehag så ska han givetvis få en grundlig undersökning.
 
Sv: Artros hos katt?

*KL*

Metacamet fungerar ganska kasst. Besök hos hemmavet idag som kikade på bilderna och klämde på missen. Lika ont vid provokation som innan. Hemmavet är 99% säker på att det finns en kollateralligamentskada i grund och botten, iom att artrosen är vid ligamentfästet, och katten reagerar på hopböjning och översträckning av hasleden, samt att det där när benet viker sig och hon ramlar är ganska typiskt. Han utesluter dock inte andra skador i leden med..

Hon är sprutad med första sprutan cartrophen idag, och ska ganska tätt få de tre resterande, med kortare intervall än normalt. Till jul vet vi (senast) om det hjälper.

Ligamentskadan borde vila, men som vet sa 'säg det till en katt..'. Så är lite tudelat också, om cartrophenet får henne smärtfri är det ju super, samtidigt är frågan vad som hände då. Men bara att vänta och se.

Svarar hon inte på cartrophenet är det nog inte mycket mer att göra, ev prova kortison, men då är prognosen riktigt dålig..

Jag vet vad jag önskar mig i julklapp i år..
 
Sv: Artros hos katt?

Helt OT, men med tanke på hur extremt långa inlägg du kan göra av ett vet.besök och din erfarenhet - är det inte dags att söka till veterinärutbildningen? :)

Önskar lycka till med kissen.
 
Sv: Artros hos katt?

*skrattar*

Samma svar som alla andra får - nej, jag kommer aldrig bli veterinär. Jag skulle inte bli en bra veterinär, jag skulle inte klara av vissa djurägare..
 
Sv: Artros hos katt?

Drömyrket, men lite för svårt lösa praktiken ekonomiskt tyvärr. Skulle kommit på att jag ville bli det i gymnasiet redan.
 
Sv: Artros hos katt?

Dom har tagit bort praktikkravet from nästa höst! =)
Fast då blir det treårigt också, men med mycket mer praktiska övningar inbakade i schemat!
 
Sv: Artros hos katt?

Åh fan, de tog bort det? Vet dte var på tal, men sen lät det som det inte skulle tas bort ändå.

Trevligt, då får jag överväga det sen när det passar in (två hästar är en för mycket för CSNfinansierat tyvärr)
 
Sv: Artros hos katt?

Japp, dom bestämde sig för ett par månader sen eller nått sånt tror jag.
Ja det är inte så billigt att leva med häst... Å andra sidan finns det nog många studenter här nere som gärna skulle vara medryttare. (tror jag iallafall) många hästtjejer här nu iallafall
 
Sv: Artros hos katt?

Jo, jag har studerat med häst. Innan vuxenpoängen med lån och grejer. Men två hästar är liksom en ren illusion att det ska fungera tyvärr.
 

Liknande trådar

Katthälsa Var in till veterinären med Göte igår och konstaterade artros, både åldersrelaterad i tassarna samt i en armbågsled troligen orsakad av...
Svar
2
· Visningar
892
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 986
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 046
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp