Artros hund

Hippocampus

Trådstartare
Jag har en gammal hund som fått diagnos artros i höfterna. Hon fick sin första spruta Librela för några dagar sen.
Symtomen är att hon kommer efter på promenaderna nuförtiden, hon är inte halt eller stel. Men det märks väl på promenaderna som sagt.
Veterinären tyckte vi skulle testa Librela, hunden må vara gammal men veterinären tyckte hunden var i mycket gott skick för sin ålder så vi provar. Den veterinärkliniken har jag haft ett tag så jag litar på de till 100%.

Finns det något mer jag kan göra? Jag har börjat ge henne mer Omega 3 i maten. Har läst på djursjukhusets sida om akupunktur, laser, massage, stretching osv, är det någon som har erfarenhet av sådant? Eller bra kosttillskott?
 
Min har sen några år fått Ledsupport Vet för sina leder och när jag började med det så kunde jag ta bort rimadylen hon stod på vid den tidpunkten. I höstas fick jag lägga till rimadyl igen och i februari bytte vet ut det mot librela och det har fungerat väldigt bra.
Rekommenderar verkligen Ledsupport Vet!
 
Min har sen några år fått Ledsupport Vet för sina leder och när jag började med det så kunde jag ta bort rimadylen hon stod på vid den tidpunkten. I höstas fick jag lägga till rimadyl igen och i februari bytte vet ut det mot librela och det har fungerat väldigt bra.
Rekommenderar verkligen Ledsupport Vet!
hon har fått ledsupport sen kanske lång tid tillbaka :) Man kanske kan öka det?
 
Ge det en vecka. Librela gjorde underverk för min med grav artros i knän och tår. Han får nsaid vid behov, hittils ett par gånger på ett år!
Ja vi ska ge det minst 3 månader för de sa att ibland krävs det två sprutor för att man se någon skillnad.
 
Min 10-åring har fått Librela nu i över ett år och det har varit helt magiskt. Han var inte jättedålig tidigare, gick på Rimadyl och jag tyckte det funkade rätt bra, men när vi sen fick testa Librela förra våren så var det som att få en 9 månaders unghund istället för en 9 år gammal hund med flera gamla skador. Det tog ett par sprutor innan vi såg full effekt, i början fick han var 4e vecka, nu får han var 5e vecka.
 
Han är ganska tydlig, lägger sig under köksbordet istället för i soffan tex.

Är det kallt och rått kan han få "i förebyggande syfte" efter hård ansträngning, då jag vet att han kan vara stel morgonen efter. Han är fortfarande en väldigt aktiv hund och jag begränsar aldrig rörelsen för honom.
sorry, tänkte på min hund som är en hon :rofl: tack!
 
Min 10-åring har fått Librela nu i över ett år och det har varit helt magiskt. Han var inte jättedålig tidigare, gick på Rimadyl och jag tyckte det funkade rätt bra, men när vi sen fick testa Librela förra våren så var det som att få en 9 månaders unghund istället för en 9 år gammal hund med flera gamla skador. Det tog ett par sprutor innan vi såg full effekt, i början fick han var 4e vecka, nu får han var 5e vecka.
va häftigt! hoppas det blir så här också! Innan oss var det en hund som fick sin spruta för 4e gången och ägaren sa att det också var helt magiskt för den hunden.
 
va häftigt! hoppas det blir så här också! Innan oss var det en hund som fick sin spruta för 4e gången och ägaren sa att det också var helt magiskt för den hunden.
Fridolf blev som en ny hund, men jag märkte ingen större skillnad på Frodo, han fick fem sprutor sen slutade vi med hans behandling. Han har inte artros på det sättet som Fridolf har.

Fridolf hade inte levt om det inte var för Librela, och nu tror folk att han är typ 9-10 år (han är 12).
 
Morsans hund är också som en helt annan hund på librela, han har dessutom lärt sig att förknippa vetbesöket med att bli smärtfri så från att inte gilla att gå till vet så är han jättelycklig när han kommer dit. :D
 
Fridolf blev som en ny hund, men jag märkte ingen större skillnad på Frodo, han fick fem sprutor sen slutade vi med hans behandling. Han har inte artros på det sättet som Fridolf har.

Fridolf hade inte levt om det inte var för Librela, och nu tror folk att han är typ 9-10 år (han är 12).
Så det är olika beroende på hur artrosen sitter? Min veterinär kände på min hund och tog beslut därifrån direkt. Hunden har aldrig varit halt eller stel, heller inte ovillig att gå i trappor osv. Hon är liten också, 3.5 kg typ så de sa att det är en fördel just nu när hon inte ska "bära" så mycket vikt. Att kanske symtomen sett värre ut om hon varit stor hund.

finns Frodo kvar? Hur har ni isåfall gjort?
 
Så det är olika beroende på hur artrosen sitter? Min veterinär kände på min hund och tog beslut därifrån direkt. Hunden har aldrig varit halt eller stel, heller inte ovillig att gå i trappor osv. Hon är liten också, 3.5 kg typ så de sa att det är en fördel just nu när hon inte ska "bära" så mycket vikt. Att kanske symtomen sett värre ut om hon varit stor hund.

finns Frodo kvar? Hur har ni isåfall gjort?
Jadå, Frodo är kvar. Han är pigg och glad, men lite stel efter hård ansträngning och blir snabbare trött än för ett par år sedan. Normalt åldrande, typ.

Fridolf har rejält deformerat knä pga artros och var halt, plus att hans tåleder är väldigt slitna. Han hade inte levt utan Librela men är som sagt i princip symptomfri nu.
 
Jag började ge hunden Omega 3 (fiskolja) i liten mängd men kan hundar vara känsliga mot det? 3e natten vi är ute nu för illamående och just nu insåg jag att det varje natt sen jag började ge henne oljan. Hon är väldigt känslig i magen.
 
Jag började ge hunden Omega 3 (fiskolja) i liten mängd men kan hundar vara känsliga mot det? 3e natten vi är ute nu för illamående och just nu insåg jag att det varje natt sen jag började ge henne oljan. Hon är väldigt känslig i magen.
Eller kan Librelan ge sådana biverkningar?
 
Mitt tips för att behandla artros är att du hittar någon som behandlar hundar med laser. Det är fantastiskt för artros. Men det behöver vara rätt sorts märke på lasern den ska vara från Optilaser. Jag har själv artros i fingrarna och det håller jag i schack med laser och vet att det är lika effektivt på hund.
 
Jag började ge hunden Omega 3 (fiskolja) i liten mängd men kan hundar vara känsliga mot det? 3e natten vi är ute nu för illamående och just nu insåg jag att det varje natt sen jag började ge henne oljan. Hon är väldigt känslig i magen.
Vanligaste biverkningen är kräkning och diarré. Gör uppehåll en vecka, och börja sedan igen men i lägre dos. Ibland fungerar kapslar bättre än flytande. På en liten hund är inte skillnad i kostnad särskilt stor.
 
Glömde skriva att om det fungerar bra med låg dos så kan du sakta öka upp till den rätta dosen. Ta en vecka i taget med doshöjning eftersom du har en känslig individ. De flesta brukar tåla omega-3 bra till slut men det kan krävas en invänjningsperiod. Det är ett väldigt bra tillskott för artros då det faktiskt är den enda tillskottet som har någon riktig evidens. Det fungerar antiinflammatoriskt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 649
Senast: Takire
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp