Artros i framknä

Glimris

Trådstartare
Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare som skulle sko om honom och kolla hoven ordentligt. Hoven var jättefin och ingen värme eller puls. Inte fång.... Men när han skulle sätta ner benet kunde han inte stödja på det, han stod liksom med böjt knä. Ingen svullnad eller värme när vi undersökte hela benet. Eftersom jag själv har artros och svårt att sträcka och belasta benet är det det jag misstänker. Har kontaktat veterinär men hen har inte svarat ännu. Jag som har artros ska ju röra mig men min lilla häst är blockhalt, så han står inne. Någon som haft något liknande.??
 
Nja, en hälta som kommer så plötsligt känns kanske inte riktigt som artros. Jag har i alla fall aldrig varit med om att de blir akut blockhalta av det. Känns ju snarare som om något hände vid skoningen? Men självklart är det omöjligt att veta vad det är - känns bara dumt att spekulera. Hoppas att du får bra svar av veterinären!
 
Nja, en hälta som kommer så plötsligt känns kanske inte riktigt som artros. Jag har i alla fall aldrig varit med om att de blir akut blockhalta av det. Känns ju snarare som om något hände vid skoningen? Men självklart är det omöjligt att veta vad det är - känns bara dumt att spekulera. Hoppas att du får bra svar av veterinären!
Skon satt väldigt hårt, så hovslagaren bände lite för att få loss den, och då vrider man ju knäet lite.....
 
Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare som skulle sko om honom och kolla hoven ordentligt. Hoven var jättefin och ingen värme eller puls. Inte fång.... Men när han skulle sätta ner benet kunde han inte stödja på det, han stod liksom med böjt knä. Ingen svullnad eller värme när vi undersökte hela benet. Eftersom jag själv har artros och svårt att sträcka och belasta benet är det det jag misstänker. Har kontaktat veterinär men hen har inte svarat ännu. Jag som har artros ska ju röra mig men min lilla häst är blockhalt, så han står inne. Någon som haft något liknande.??

Varför har du inte kontaktat en klinikveterinär om hästen är blockhalt?
Hur såg den ut på röntgen efter sitt anfall?
Att du ringt veterinär som inte svarat är inte ansvarsfullt nog om hästen är så pass illa.
 
Jag har fått tid på kliniken på onsdag :) Ville först höra med veterinären om han ska ha smärtstillande...men nej för att inte dölja hältan.
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 715
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: domesticus
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 053
Senast: Bufera
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 942
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp