Artros i rygg och si-led?

AnnEve

Trådstartare
Jag har ett treårigt sto som för någon månad sedan blev diagnostiserad med artros i intervertebralleder samt si-led.
Artrosen sitter i fasettlederna mellan T18 - L1, L1 - L2, L2 - L3 samt i höger SI-led. Dessutom är utrymmet mellan L3 - L4 något tight.

Hästen är i grund och botten positiv och härlig, men har varit väldigt aggresiv och utåtagerande, framförallt vid sadling och ridning. Nu vet jag att det är smärtrelaterat :cry:
Hon behandlades med koritson i de påverkade fasettlederna samt hö SI-led. Enligt vet skulle kortisonet hålla i ca två veckor. Hästen blev mycket mer positivt och rörde bäckenet på ett mjukare sätt.
Nu har det gått snart fyra veckor sedan hon fick behandlingen, och nu har hennes humör börjat komma tillbaka, hon är grining i hagen, hon hugger och sparkar vid täckning och behandlingar (massage, ryktning etc). Dessutom är hon mycket spänd i ryggen igen.

Ger henne Glucosamin och MSM i tillskott.

Någon som har några tankar om denna diagnos?
Någon som har information?
Ideér?

Har sökt på andra artos-trådar men de har inte varit riktade åt artros i ryggen.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Hur har det visat sig på henne? Spändheten i ryggen, är hon jätteöm och så?

-är lite orolig för min häst (5år) som under hösten förändrats väldigt. I vanliga fall har hon en väldigt hög ridbarhet och är genuint rolig att rida men nu har ridkänslan på henne ungefär halverats. Hon spänner sig väldigt vid om man klämmer och känner på ryggen. Förra hösten var hon lika öm och röntgades+UL utan anmärkning. Fast då gick det över, nu blir hon inte bättre. Har haft ute ET som hittade snedhet i nacke+bakdel, och då uppenbart ömhet i musklerna. Förra veckan var en person som sysslar med Biolight ute hos oss och hon kunde inte känna nåt på ryggen då hon spänner sig så att det blir lika hårt som en vägg.
Nästa steg är att återigen åka till klinik för ordentlig genomgång.. Blir lite nervös...
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Jag har degenerarade diskar och diskbrock och jag förstår ditt sto till fullo. Man kan bli jävligt arg och sur när man har ont i ryggen. Stackars liten :cry:

En sådan ung häst med sådana problem som hon lider av låter verkligen inte bra. Vid artros för människor rekommenderar sjukgymnast försiktig rörelse till att börja med 3*10 min, vad kan det motsvara hos häst 3*30 min? Rör henne inte förrän hon är upvärmd! ingen borstning osv. Då hon tydligt visar om hon har problem så skulle jag gå på det. Hjälpe inte rörelse ja då...

Skulle det vara min häst skulle jag ge henne upprepade behandlingar cortison tills det inte går mer sedan skulle jag faktiskt ta bort henne. (rättelse, eftersom jag vet hur djävligt det är att ha ont i ryggen skulle jag ta bort henne på engång...)
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Tala om för uppfödaren att hon har artros- hos människor säger man att det kan vara ärftligt...

Tuppkam kan också kanske hjälpa ngt? Väme är ju svårt då hon inte gillar täcke...
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Jag vet inte om det 'funkar' på leder i ryggen, men om de lederna är 'lika' som t ex en kotled, kanske IRAP kunde vara något att fundera på?
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Mooi
Hur har det visat sig på henne? Spändheten i ryggen, är hon jätteöm och så?

Hon är mycket öm emellanåt. Jag har själv gått kurser i massage och aldrig upplevt en häst som faller tillbaka så snabbt efter behandling. Har haft ute massör varannan månad som sagt samma sak. Efter behandling är hon bra i några dagar, sedan blir hon mycket stel igen.
Jag åkte upp för att kolla svullna bakknän och kom hem med en artroshäst.

Ridtravare
Tack för din ärlighet! Den uppskattas.
Jag och vet kom överens om att vi inte ska behandla henne flertalet gånger med cortison, med tanke på att hon bara är tre år. Jag vill inte göra det. Jag vill inte utsätta henne för det. Det är ett övergrepp varje gång och ömheten som blev efter sprutorna tog flera dagar att släppa.
Dessutom är det inte bara artros, utan höger framknä har inflammation samt skadat ligament. Hon har en svag vandrande hälta mellan bakbenen beroende på hur han böjer henne.

Jag känner till hennes stam väl, och kan till 90% säga att det inte är ärftligt. Antagligen är det en skada eftersom pålagringarna sitter på höger sida.
Jag har talat med uppfödaren om detta.


Alexandra_W
Tack för tipset. Ska kolla upp det!
Hon har fått flera massagebehandlingar, ska få besök av ET nästa vecka.

Jag arbetar med henne för hand varannan dag ungefär och gör små skrittövingar över bommar, småpromenader i skogen etc.

Någon mer idé på vad man kan göra för att underlätta för henne?
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Med både ryggen och knäet, vandrande hälta osv skulle även jag tyvärr ta mig en rejäl funderare på om inte Trapalanda är bäst för den hästen. Nu är det alltid enkelt att tycka på ett forum, och sen kan ju hästen i verkliga livet vara betydligt bättre (eller sämre) än den bild man får via nätet.

Men det är MYCKET problem för en sån ung. Och det är ju tyvärr kroniska problem som aldrig kommer att gå bort, utan tvärtom förr eller senare kommer ju artrosen bli sämre. Så frågan är om det egentligen finns några utsikter ens för ett drägligt liv, än mindre funktion.

Min fyraåring har, troligen pga fel- och snedbelastningen av sina gaffelbandsskador han ådrog sig, artros i båda kotlederna. Inte alls så uttalade symptom sin din, min är på gott och ont en härdig, 'opipig' sak. Hursom, han behandlades 2 ggr med kortison, den första eg bara förebyggande då vi inte trodde artrosen gav symptom. Men han blev markant bättre av kortisonet, men det 'höll' bara några veckor. Behandlade igen, då såg jag ingen skillnad att tala om faktiskt, men han var något bättre på böjprov, dock inte bra. Och fortfarande skillnad om man bedövade bort kotorna.

Jag och min vet resonerade som du och din vet, att det är ingen vits att spruta med kortison om och om igen. Däremot ville vet prova IRAP. Jag hade knappt koll på vad det var men läste på, och det är ju inte någon mirakelmedicin, men det finns mycket, mycket lovande studier. Dock, beroende på försäkringsbolag ersätts inte alltid IRAP. Mitt ersatte och han behandlades tre gånger med en veckas mellanrum, de två sista beh fick han biklin (antibiotika) i leden samtidigt då han reagerade lite på IRAPEN.

Vet har inte velat se honom efter IRAP-behandlingen, utan han ska tillbaka när han är lite igångsatt, eftersom som vet sa 'ingen artroshäst far väl av vila, utan svaret får vi när han är lite igång'. Jag är sjukligt nervös för vad besöket ska visa, men det lilla som finns att gå på hemmavid så är han faktiskt bra mycket bättre av IRAPen =) Det är luft i gångarterna igen, han är fortfarande inte lika markant rund och luftig fram, men det är eg bara av godo, det var ju det som gav honom problem med gaffelbanden.

Men om man kan använda IRAP på ryggkotor med, så även om jag som sagt är tveksam till en så ung som din (eller min) med artros, så tycker jag mig läsa mellan raderna att du om det finns något att göra vill försöka. Och då kanske IRAP kan vara det försöket, därav tipset.

Om du inte vet vad det är så är här min AMATÖRförklaring:man tar blod från hästen, i ett speciellt rör med några kulor i, sen inkuberas blodet ett dygn. De där kulorna stimulerar att det bildas speciella typ markörer i blodet, samma som hästen naturligt använder för att försöka bekämpa inflammation. Man avskiljer sen en del av blodet, där de där markörerna finns, och sprutar tillbaka det i aktuell led. De färdiga doserna kan förvaras i frys tills man behöver dem. Det är olika hur många doser man får på en 'sats', vi fick ut 7 doser, har använt 6 och har en dos kvar i frysen för ev framtida bruk.

Det som jag 'fastnade' för mest i studierna jag läste var dels att många fall av 'kronisk' inflammation blivit bra, men också att IRAP verkade kunna iaf i vissa fall hindra eller stoppa uppkomsten av artros. Det är dock ganska dyrt. Att 'göra' en sats IRAP kostar ca 5000 kr. Kan ta fram min faktura om du vill ha min kliniks exakta pris. Sen kostar det ju för själva injektionen etc med. Jag betalade ca 1800 kr/gång för att behandla, då fick min dock som sagt biklin med, som iofs inte kostade direkt supermkt. Men total summa blev alltså nånstans kstrax över 10 000 kr. Har dock ett av de bolag som betalar för IRAP så försäkringen täckte helt. Jag hade nog försökt ta ur egen ficka annars faktiskt.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

I mina ögon/öron låter detta mycket negativt för din häst. Den är bara 3 år och jag förutsätter att den inte varit mycket belastad i sitt liv - hur ska detta hålla för ett aktivt ridhästliv i kanske 20 år till? Om hon nu reagerar så negativt på lätt beröring så är livet som avelssto inte heller något alternativ då dräktighet och fölning är en stor påfrestning.

För vems skulle får denna häst fortsätta? Det är fruktansvärt svårt och hårt att ta bort en så ung häst, det har jag all förståelse för. Men hur blir ert framtida liv? Hästen som man aldrig kan vara riktigt säker på att den inte lider och du som inte får ut det du vill av att vara hästägare. Jag hade tagit en djupdiskussion med veterinären och bett att få svart på vitt - vad har denna häst för framtidsutsikter OCH till vilket pris, både ekonomiskt och känslomässigt. Är det rätt att utsätta en häst för smärtsamma behandlingar, en så ung häst för ev boxvila om chansen är väldigt liten att den ska få ett drägligt liv i din tjänst. Sedan får man vara krass - är det detta du vill med att äga en häst?
Hårt men försök besluta med hjärnan för er båda. Styrkekram
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Jag är lite inne på Sickans linje med tanke på diagnosen och hästens ålder.

Jag har själv en häst med artros i SI-leden (på höger sida) och två täta tornutskott i sadelläget men min är dock äldre, 15 år. Fick diagnosen i september och då konstaterades också en sekundär inflammation i höger knä.
Symptomen visade sig som spändhet i ryggen, kortare steg på höger bak och att han därav musklade sig ojämnt.

Precis som din häst behandlades han med kortison och fick sedan vila för att läka knäledsinflammationen vilket tog ca 3 veckor. Vid igångsättningen behandlades han med Cartrophen vilket hade bra effekt och gjorde att hästen vågade använda sin kropp på ett bra sätt. Han får numera också nypon som tillskott.

Han arbetades enbart från marken med tömkörning och promenader de första två månaderna. Vid återbesök i slutet på november tyckte vetten att det såg så bra ut att jag kunde börja rida lite smått så där är vi just nu. Jag rider i nuläget ca 2-3 gånger i veckan men enbart i skritt än så länge, tömkör 2 gånger, i alla gångarter, och promenerar för hand resten av dagarna. Han motioneras med andra ord varje dag men aldrig några långa pass. Dessutom behandlas han med massage och laser en gång i månaden och spänningarna har *peppar, peppar* hållit sig borta.
Naturligtvis hålls han täckad för det mesta för att inte bli kall och sätta spänningar och är också alltid broddad vid halt underlag.
Målsättningen är att han ska kunna ridas ca 3-4 gånger i veckan i alla gångarter men hoppning och hårdare träning har jag helt räknat bort. Möjligtvis nåt enstaka löshoppningspass med studs för skojs skull. ;)

Vet inte om mitt inlägg är till så stor hjälp för dig men jag önskar dig lycka till vad som än händer. :)
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

tack för svaret.. drar man handen med lite tryck över ryggen på min så blir hon stenhård från manken till korset och sjunker till ponnystorlek :crazy:
Jag är smått nervös för ev klinikbesök på min. Fast nästan värst är det om de inte hittar nåt heller, med tanke på hur öm hon är och hur förändrad hon blivit.

Väldigt tråkigt med din, det verkar ju inte se så ljust ut tyvärr :(
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Jag är smått nervös för ev klinikbesök på min. Fast nästan värst är det om de inte hittar nåt heller, med tanke på hur öm hon är och hur förändrad hon blivit.(

Förstår precis! Hur som haver är det ändå alltid bättre att veta för då kanske man kan göra något åt det. :)
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Har inget vettigt att säga egentligen mer än att berätta att jag hade en häst hemma som hade artros lite här och var. De sista månaderna i hennes liv var inte roliga för att oss i närheten att vara delaktiga i. Hon ömmade när man borstade, la på täcke och gick knappt att verka för att hon hade ont i sitt bäcken. Hon vart 8 år gammal när hon fick lämna oss för två år sen nu. Jag mådde dåligt av att se henne ha ont så för min del kändes det skönt när jag visste att hon fått frid.

Din är ju bara 3 och har redan dessa problem som du beskriver, vill inte vara den som är den, men det låter ju inte speciellt bra. Förstår givetvis att det är jobbigt att tänka på att ta bort en så ung häst, men jag vill precis som sickan fråga hur framtida liv egentligen kommer att se ut? Önskar dig lycka till hur än utgången blir och skickar en styrkekram också :)
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Min häst har artros i fasettleder, intervertebralleder samt si-led på båda sidor. Det är en värre pålagring på höger sida av SI-leden. Hon har även spondylos (överbryggning) mellan näst sista och sista ländkotorna.

Hon behandlades i oktober med tuppkam och kortison på fem ställen i ryggen och fick egentligen inte en jättedålig prognos. När jag var tillbaka i november hade hon dock inte svarat på behandlingen och prognosen blev genast mycket sämre. Nu i december är hon fortfarande inte bättre och har ont i ryggen av all rörelse vilket har gjort att jag valt att få henne utdömd. Hon är bara fem år och kommer inte klara av att bli ridhäst.

Hon har under den här tiden förändrats och blivit bitig och sur. Hon tycker inte om när man håller på med täcken och är känslig över hela ryggen - jag kan inte ens borsta henne på rygg och rumpa utan att hon reagerar.

Jag hoppas verkligen det går bättre för din häst! Dock så måste även jag säga att det inte låter som att behandlingen hjälpt.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

......Nu i december är hon fortfarande inte bättre och har ont i ryggen av all rörelse....

.....Hon har under den här tiden förändrats och blivit bitig och sur. Hon tycker inte om när man håller på med täcken och är känslig över hela ryggen - jag kan inte ens borsta henne på rygg och rumpa utan att hon reagerar....


På vilket sätt visar det sig hos din häst att hon har ont vid rörelse? Och hur känslig över ryggen är hon?

-Ni (framförallt TS) får ursäkta mitt trådkapande, men de sakerna era hästar har är precis det som jag oroar mig för hos min häst, och deras symptom är liknande så som hon beter sig. Hon är röntgad förra året utan problem men man vet ju att saker kan hända på vägen.....
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Min häst är en väldigt snäll häst som aldrig har velat bitas och som är lugn och sansad att hantera.
När jag borstar henne reagerar hon genom att slå med huvudet, stampa i golvet och ungå tryck på ryggen genom att dra åt sig den. det går som vågor genom rygg och rumpa på henne. Jag borstar henne inte på de områdena längre..

Att hon har ont i rörelse är kanske inget som syns för endast ögat utan det är mer ett konstaterande av både mig och behandlande veterinärer efter att vi vet hur pass allvarlig skadan är i ryggen.

Nu sista gången på kliniken så stod hästen lugnt och stilla och direkt när veterinären började känna så började hon trampa. När veterinären försiktigt tryckte på det området hon haft mest smärta sköt hon rygg och skulle sparkas. Direkt när veterinären tog bort handen var hon helt lugn.

Det är helt tydligt att hon har ont.. stackarn.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

@ Alexandra_W
jag ska verkligen kolla upp IRAP och ta med mig det förslaget till vet när vi ska på återbesök. Det som är skönt med vet är att han är öppen för alternativa behandlingar, och han har säkert koll på vad det är.

Hoppas verkligen allt går vägen med din häst.

@ Sickan
Du har rätt i det du säger och dina frågeställningar.
Du har ju som djuägare ett stort ansvar men samtifigt en skyldighet. Man måste se till djurens bästa och inte behålla ett djur för sitt eget egos skull. Svårt att veta vart gränser går bara...

@ Speedway
Kanske inte så mycket till hjälp men definitivt ett ljus i mörkret :)
Skönt att det verkar gå åt rätt håll.

@ mooi
Helt ok att du tar upp ditt fall, vi alla lär oss av varandra!
Jag hoppas innerligt att det inte är något allvarligt med din häst, och det behöver det absolut inte vara. Du har ju röntgenbilderna som talar för att det är något annat. Stelhet hos häst kan bero på precis vad som helst! Precis som med människor, är vi olika känsliga.
Jag jobbade med en häst ett tag som ver bedrövligt spänd i rygg och vek benen om man tog för hårt på honom, men han blev friröntgad och blev bättre med massage och TID.

@ Leah
Då sitter vi i samma situation...
Hur svarade hon på första behandlingen?
Hur lång tid gick det mellan behandling och återbesök?
Kommer hon funka som 'sällskapshäst'?
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Hon svarade inte alls på behandlingen dvs hade lika ont en vecka efter behandlingen som innan.

Det första återbesöket efter behandlingen var ca 6 veckor. Sen var jag på ett återbesök nu i december också (något mer än 2 månader efter behandlingen). Min häst har inte blivit nåt bättre utan verkar ha ondare nu än innan.

Hon har ont av att bara vara så hon är utdömd och ska avlivas i veckan som kommer. :cry:
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Usch då, vad hemskt, men hon kommer få det bra i landet långt där borta!


Jazzie blev bättre ca fyra dagar efter behandling, detta i kombination med att vi flyttade henne till nytt, mindre stall.
Hon fick två stabila kompisar, mindre hage samt stor box. Jazzie blev piggare, gladare och mjukare i ryggen. Ca två veckor efter att vi flyttat henne, så började hon bli grinig och spändheten blev värre och värre för varje dag. (Vem vet, kanske hade hon ont även i det nya stallet i början? Svårt att veta vad som är vad när man gör ett miljöombyte) Idag är hon mycket spänd och öm. Jag kan knappt ta på hennes rygg. Hon går med tjocka täcken som håller henne varm dygnet runt. Hennes framknä är hon fortfarande öm i.
Enligt vet så ville han ha en stor skillnad på hästen, och det kommer han tyvärr inte få... känns hemskt, men jag befarar att vi är på samma väg som ni är... :cry: Vad ska man annars göra? :confused:
Djur ska inte behöva lida.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

Jag förstår hur du känner dig.
Jag har känt hela tiden att det inte går åt rätt håll. Jag har liksom förberett mig på att det inte kommer gå bra och det tror jag har varit det rätta för mig. Om man inte hoppas för mycket så kan man inte bli lika besviken.

Jag vet att jag gjort rätt val men samtidigt gnager det i mig. Hon är ju så ung. Vad kunde jag gjort annorlunda? Om inte.. om inte..
Ja, du förstår säkert.

Nu är det som det är och jag har en tuff tid bakom mig och en riktigt tuff vecka framför mig.

Min veterinär frågade mig hur mycket tid jag kan ge hästen vid behandlingstillfället. Om hästen inte har ont av att vara så kan man ju låta den vara i ett år och se om inflammationen och det akuta går över. Sen finns det ändå inget som säger att de blir bättre och det går ju inte säga om hästen går att använda som ridhäst i slutändan. Det är ett svårt val och en avvägning man själv bara kan göra.
 
Sv: Artros i rygg och si-led?

tack vad snällt.
Jag kommer ringa klinik imorgon och hoppas på en tid så fort som möjligt. Hon är inte alls bra, så jag rider inget utan väntar tills jag varit iväg och fått se vad vet säger
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon av er här har erfarenhet av häst med konstaterad artros i SI-led och vad ni isåfall haft för upplägg för att...
Svar
8
· Visningar
3 982
Senast: valvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp