Artros kotled unghäst

Que2014

Trådstartare
Hej,

Söker erfarenhet av artros i kotleden. För en vecka sedan åkte jag in med min häst på klinik då han uppvisade svag hälta på höger fram. Vid röntgen visade det sig att han hade en spricka i kotbenet och artros, en pålagring på kotan. I dagsläget vet jag inte riktigt hur pass mycket och vart pålagringen sitter då jag befann mig i total chock efter beskedet om sprickan. Jag håller ändå hoppet uppe och tror att en läkningsprocess av sprickan har påbörjats när vi ska på återbesök om 3 veckor för nya röntgenbilder. Sprickan är för liten för att operera så nu har han boxvila. Men tillbaka till artrosen. Min häst är bara 5 år och har aldrig uppvisat någon hälta eller symtom på kotledsinflammation. Han är sparsamt tränad och tävlad som 4 och 5 åring. Vi vet inte om det är artrosen han är halt utav eller sprickan eller både och. Jag har börjat ge honom tillskott som är framtagen för just hästar med artros.

Jag är införstådd med att det är tiden som kommer att få utvisa vad han kommer att hålla till i framtiden men tar gärna emot era erfarenheter av häst med artros i kotleden.

//Q
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 502
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 268
Hästvård Jag är förtvivlad över att min häst som satts igång varsamt i 1,5 mån efter skada redan känns knack :arghh::( För att förklara kort...
Svar
8
· Visningar
4 341
Senast: Wembley
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 953
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp