Artros - när kortison och operation inte hjälper?

Mli

Trådstartare
Min labrador har en mycket aggressiv variant av armbågsartros. Förra hösten märkte vi av att hon blev stel efter aktivitet, vilket har konstant eskalerat. Metacam, norocarp (och något mer som jag inte minns namnet på) ger inte effekt, inte heller Alvedon. Hon är behandlad med kortison två gånger vilket ger god effekt i ca två veckor för att sedan avta. Titthålsop visade inga lösa fragment att ta kort, men ett väldigt angripet brosk i hela leden. Nu är min hund sämre igen efter sista kortisonbehandlingen, hon är halt och det påverkar henne (såklart).
Hon är bara 4 år.

Nu till min fråga. Veterinären säger att det är en väldigt dålig prognos, och att chansen att andra behandlingar skulle vara effektiva är mkt liten. Skillnad hade vartit om hon var ohalt i vila, och om kortisonen iaf hjälpt några månader. Det här är inte min första hund med artros, så jag ser att hennes resonemang är rimligt. Jag har ställt in mig på avlivning redan efter den första misslyckade behandlingen, och veterinären höll med om att det nog var rimligt om inte den nya kortisonsprutan gav effekt.

När jag ringer kliniken nu när hon är sämre igen efter kortisonsprutan så blir jag hänvisad till återbesökstiden om två veckor. Jag ser ingen anledning att vänta två veckor med avlivning av en hund som har ont i vila. Det var receptionen som ringde med beskedet och veterinärerna hade tagit helg, så kunde inte ställa följdfrågan som jag nu frågar er:

Finns det någon behandling som är effektiv om inte det vi redan har gjort hjälper?
 
Står såhär på en vet sidan : Läkemedel som är avsedda för människor, såsom Alvedon, Ipren mm, ska du inte ge till ditt djur utan veterinär ordination, då det kan orsaka svår förgiftning!
 
Jag har fått lära mig att bara värktabletter som har yl i sig,typ bamyl,albyl mm aldrig alvedon.

I grunden måste man särskilja varumärke, tex Alvedon, Ipren, Albyl osv, med det verksamma ämnet, tex paracetamol, ibumetin och acetylsalicylsyra.
Sen kan absolut vissa varumärken vara lämpligare kopplat till hjälpämnen osv.
 
Precis som @Jeps säger kan paracetamol användas som smärtlindring hos hund, men det är inte registrerat för hund och görs på egen risk i samråd med veterinär. För hund är det en fråga om dos vad gäller leverskador, vilket det även är för människor.
Då det finns andra preparat registrerade för hund ska dessa alltid användas i första hand, men det finns tillfällen då paracetamol kan provas men det är mycket viktigt att det är rätt dos och absolut inte mer.
 
Min gamling fick Canidryl istället för Metacam och det hjälpte bra. Det är kanske den ni också testat...?

Så himla ledsamt, det måste vara jättejobbigt..... 💔
 
Min labrador har en mycket aggressiv variant av armbågsartros. Förra hösten märkte vi av att hon blev stel efter aktivitet, vilket har konstant eskalerat. Metacam, norocarp (och något mer som jag inte minns namnet på) ger inte effekt, inte heller Alvedon. Hon är behandlad med kortison två gånger vilket ger god effekt i ca två veckor för att sedan avta. Titthålsop visade inga lösa fragment att ta kort, men ett väldigt angripet brosk i hela leden. Nu är min hund sämre igen efter sista kortisonbehandlingen, hon är halt och det påverkar henne (såklart).
Hon är bara 4 år.

Nu till min fråga. Veterinären säger att det är en väldigt dålig prognos, och att chansen att andra behandlingar skulle vara effektiva är mkt liten. Skillnad hade vartit om hon var ohalt i vila, och om kortisonen iaf hjälpt några månader. Det här är inte min första hund med artros, så jag ser att hennes resonemang är rimligt. Jag har ställt in mig på avlivning redan efter den första misslyckade behandlingen, och veterinären höll med om att det nog var rimligt om inte den nya kortisonsprutan gav effekt.

När jag ringer kliniken nu när hon är sämre igen efter kortisonsprutan så blir jag hänvisad till återbesökstiden om två veckor. Jag ser ingen anledning att vänta två veckor med avlivning av en hund som har ont i vila. Det var receptionen som ringde med beskedet och veterinärerna hade tagit helg, så kunde inte ställa följdfrågan som jag nu frågar er:

Finns det någon behandling som är effektiv om inte det vi redan har gjort hjälper?

Lider med dig. Sitter lite i samma båt, men min hund är nu 7 år.

Vi har varit igenom det mesta. Operation, foder, motion, mediciner etc. Vi har bland annat fått prova tradolan, vilket jag tyckte hjälpte mycket bra tillsammans med onsior, bra ledfoder och även glukosamin 3+. Jag vet veterinärer som kan tänka sig att ge tradolan även till hund, dock får man ju vara medveten om att det inte är säkert att det ger bra effekt.

Jag har även varit på en klinik i Skåne, där man behandlar med något som kallas Irap, ett preparat som framställs på hundens eget blod. Min hund behandlades 3 tillfällen i våras och fram tills rätt nyligen har hon varit helt ohalt och jättepigg / glad (blir aggressiv vid smärta). Jag kan dock inte säga helt säkert att jag rekommenderar det, då jag själv är skeptisk till behandlingen och inte anser att denna omgång, som gjorde henne bra ett halvt år säkerhetsställer att det fungerar bra. Det kan också vara så att din hund är sämre däran än min, min fick 2 kortioson, första gick bra i ca 5 månader, efter andra blev hon aldrig bra.. Då tog jag kontakt med denna veterinär o fick höra om Irap metoden. Jag är dock jätteglad att jag provade och vi har fått en mycket fin sommar tillsammans.

Jag funderar på att åka ner och behandla min tjej igen snart, alternativt låta henne somna in. Men det är ju det tuffaste beslutet man måste ta.. 💔😥
 
Tack alla för svar. Jag kommer att ringa och boka tid för avlivning nu i veckan. Då hon inte svarar alls, eller iaf mkt lite, på smärtlindring så har jag beslutar att inte vänta längre. Beslutet är alltid jobbigast, sen lättar det upp.

Jag bokade faktiskt tid med first vet för second opinion (på teoretisk/generell basis) och det var mycket värdefullt nu när jag inte fått tag i min vet.
 
Tack alla för svar. Jag kommer att ringa och boka tid för avlivning nu i veckan. Då hon inte svarar alls, eller iaf mkt lite, på smärtlindring så har jag beslutar att inte vänta längre. Beslutet är alltid jobbigast, sen lättar det upp.

Jag bokade faktiskt tid med first vet för second opinion (på teoretisk/generell basis) och det var mycket värdefullt nu när jag inte fått tag i min vet.
:heart
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 762
Senast: lil-sis
·
H
Hundhälsa Skulle vilja ta del av er andras erfarenheter av just spondylos. Min tik fick diagnosen för ca 1 vecka sedan efter några veckors...
Svar
8
· Visningar
2 895
Senast: Hjalti
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 773
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp