Artros och hovbensrotation

B

**BORTTAGEN**

Jag har nu varit till hästklinik med mitt sto. Det visade sig att hon är dubbelsidigt halt fram och att hon har en hovbensrotation på hö fram och att hon även har fått urkalkningar i kronleden på bägge fram.
Hon fick ingen behandling utan vi fick åka hem och så ska jag tillbaka om 2 veckor för att se om hältan kommer av det här eller om den kommer av något annat.
Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Det lät inte som någon vidare prognos när jag pratade med veterinären och han hade ingen förklaring till varför hon fått det här.
Jag undrade om hovbensrotationen kom av fång men fick till svar att hästar får inte fång på ett ben.
Hon är bara 5 år och har ju inte hunnit göra så mycket i sitt liv så jag tycker att det här är fruktansvärt trist. :(
 
Jag har inga svar alls på dina frågor men jag vill bara skicka en tröstkram till dig och tala om att jag håller tummarna för din pålla.
 
Nja, det är för visso sant att hästar inte får fång på bara ett ben, kötthoven kan vara inflammerad på alla fyra men resultera i en rotation på bara ett ben (jag har röntgen bevis på detta och uttalande från både hovslagare och veterinär). Jag tycker att det råder en allmän förvirring om begreppen: fång = inflammation i kötthoven
Rotation = skelettförändring (p3 vrider sig i sidleds)
Sänkning = skelettförändring (p3 rätar ut sig)
 
Rotationen kan komma bara på ett ben...Är rotationen lindrig så kan en häst med rätt behandling bli rätt okej igen. Det gäller dock att ha en bra hovslagare eftersom det ofta krävs specialskoning/verkning för att det ska bli bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 678
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp