Arv,f-kassan och soc

Okantnamn

Trådstartare
Hej buke-folket!

Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd.

Min far gick hastigt bort i somras och nu kommer vi syskon få ärva hans pension. Rör sig inte om nån jättesumma direkt.

Men nu till den viktiga frågan. Jag är sjukskriven från många år tillbaka och få aktivitetsersättning och bostadsbidrag från f-kassan. Jag blir dessutom utförsäkrad i dec om fk inte får in en nytt läkarintyg, har jagat läkartid sen i aug. Så ev kommer jag få söka soc istället. Blir det soc så vet jag att jag kommer få göra slut på pappas pengar innan jag får nåt från dom. Men hur funkar det om jag blir beviljad aktivitetsersättning igen? Ryker bostadsbidraget då?

Jag funderar på om jag ska föra över pengarna till mamma istället. Men jag vet inte om jag får byta kontonummer från bolaget som betalar ut pengarna.

Nån som har någon ide? Som sagt är det ingen jättestor summa, jag känner mest att det skulle vara kul att följa med mamma med familj bort över jul och faktiskt ha råd att göra något annat än betala räkningar.
Till saken hör att jag har en häst som varit skadad större delen av året och att jag fått lånat pengar av mamma sålänge för att betala vet.kostnader.

Tacksam att kommentarer om att hästen borde tas bort/ säljas inte förekommer. Hästen är min räddning för att klara vardagen. Alla andra tips mottages tacksamt.
 
Jag hade ringt och kollat varför du inte får hjälp med intyg, sen hört med soc hur det fungerar. Säger de att de kommer räkna med arvet ringer du helt enkelt och kollar om det går att skicka arvet till ett annat konto.
Så har du all fakta svart på vitt s.a.s.
Soc kan ju i så fall bli mer kinkiga över att du har en häst som kostar så mycket pengar...
 
varför skulle bostadsbidraget försvinna om du får aktivitetsersättning igen?

Soc tittar 3 månader tillbaka på dina konton över in och utsättningar.
 
Jag hade ringt och kollat varför du inte får hjälp med intyg, sen hört med soc hur det fungerar. Säger de att de kommer räkna med arvet ringer du helt enkelt och kollar om det går att skicka arvet till ett annat konto.
Så har du all fakta svart på vitt s.a.s.
Soc kan ju i så fall bli mer kinkiga över att du har en häst som kostar så mycket pengar...
Fast det där kommer göra soc mycket misstänksamma..... om hon frågar hur det blir med arvet. Då förstår dom ju att hon fört över det på någon annans konto

Sen det där med hästen håller jag men om att det kan bli problem. Men soc gör också en egen bedömning utifrån hur mycket hästen kan hjälpa till med tillfrisknandet och hur pass länge sökanden kommer behöva bistånd.
 
Fast det där kommer göra soc mycket misstänksamma..... om hon frågar hur det blir med arvet. Då förstår dom ju att hon fört över det på någon annans konto

Sen det där med hästen håller jag men om att det kan bli problem. Men soc gör också en egen bedömning utifrån hur mycket hästen kan hjälpa till med tillfrisknandet och hur pass länge sökanden kommer behöva bistånd.
Hon kan ju ringa anonymt och fråga allmänt utanför ärendet s.a.s tänkte jag :)
 
Hon kan ju ringa anonymt och fråga allmänt utanför ärendet s.a.s tänkte jag :)
kan ju säga som så att alla inkomster räknas, och skall förbrukas innan soc hjälper, och det är också så det måste gå till om våra skattepengar skall räcka till. Men jag vet också hur jävligt det är att leva på så lite pengar varje månad under lång tid, och att när man väl fått ihop en summa så tänker man att man äntligen kommer kunna få göra något roligt för dom och soc anser att man måste använda dom till mat och hyra först.
 
kan ju säga som så att alla inkomster räknas, och skall förbrukas innan soc hjälper, och det är också så det måste gå till om våra skattepengar skall räcka till. Men jag vet också hur jävligt det är att leva på så lite pengar varje månad under lång tid, och att när man väl fått ihop en summa så tänker man att man äntligen kommer kunna få göra något roligt för dom och soc anser att man måste använda dom till mat och hyra först.
Jag har för mig att arv har varit undantag. Men reglerna ändras ju konstant så...
Jag har också en nätt summa från fk, blev utförs. och levde på 7.000:-/månad i somras (var då inskriven på AF "för sakens skull") är nu sjukskriven och bråkar med fk precis i detta nu "du har plats 172 i kön...".
Så ja, det är ju bökigt för alla som behöver ha med dessa myndigheter att göra.
Jag har har kuratorn med mig i all kontakt med dessa för att det ska funka, annars blir det bara pannkaka av alltihop :o
 
Moraltant kanske, men är det verkligen en bra idé att uppmana till bedrägeri?

Du läser ju uppenbarligen precis hur du vill i mina inlägg dessutom även i denna tråd skrev jag att man kan ringa för rådgivning - jag sa att hon skulle ringa och fråga vad som gäller ! JUST för att det inte skulle bli fel! Det är väl snarare det motsatta än att luras?

Nästa inlägg blir i vv-tråden om du vill följa efter dit också :)

Ursäkta trådkapet, ts :o
 
Du läser ju uppenbarligen precis hur du vill i mina inlägg dessutom - jag sa att hon skulle ringa och fråga vad som gäller! JUST för att det inte skulle bli fel! Det är väl snarare det motsatta än att luras?

Nästa inlägg blir i vv-tråden om du vill följa efter dit också :)

och du skrev på slutet att man skulle föra in arvet på ett annat konto...
 
Jag har för mig att arv har varit undantag. Men reglerna ändras ju konstant så...
Jag har också en nätt summa från fk, blev utförs. och levde på 7.000:-/månad i somras (var då inskriven på AF "för sakens skull") är nu sjukskriven och bråkar med fk precis i detta nu "du har plats 172 i kön...".
Så ja, det är ju bökigt för alla som behöver ha med dessa myndigheter att göra.
Jag har har kuratorn med mig i all kontakt med dessa för att det ska funka, annars blir det bara pannkaka av alltihop :o

Så har det inte varit de dryga 20 år som jag jobbat inom socialtjänsten. Lagen säger att du har rätt till stöd för din försörjning om det behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Arv är ett annat sätt. Samhället ska inte försörja den som kan göra det själv.

Söker man socialbidrag måste man visa kontoutdrag flera månader tillbaka, så en insättning av arv och uttag av detsamma syns.
 
Så har det inte varit de dryga 20 år som jag jobbat inom socialtjänsten. Lagen säger att du har rätt till stöd för din försörjning om det behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Arv är ett annat sätt. Samhället ska inte försörja den som kan göra det själv.

Söker man socialbidrag måste man visa kontoutdrag flera månader tillbaka, så en insättning av arv och uttag av detsamma syns.
Ja, du har rätt, jag hade nog bara hört det någonstans och hoppats att det var så. Typ :)
(och för att förtydliga så förstår jag ju såklart att det ändå inte borde vara så eftersom det är en inkomst som annars skulle gå från skattebetalare, och det blir ju fel oavsett vilken summa det rör sig om :) )
 
Pengar är pengar, sen om det är lön, bidrag, arv, skadestånd, gåva eller what ever spelar ingen roll. Har man pengar att leva på så ska man inte leva på socialbidrag. Punkt.

Däremot påverkar det inte sjukpenning, aktivitetsersättning, bostadsbidrag och sådant.
 
D
Pengar är pengar, sen om det är lön, bidrag, arv, skadestånd, gåva eller what ever spelar ingen roll. Har man pengar att leva på så ska man inte leva på socialbidrag. Punkt.

Däremot påverkar det inte sjukpenning, aktivitetsersättning, bostadsbidrag och sådant.
Det påverkar bostadsbidraget om det är över en viss summa
Kan inte det i huvudet men
 
Vad man har för summa på ett sparkonto efterfrågas aldrig och spelar noll roll för inkomstbaserade bidrag så som sjukpenning och bostadsbidrag, så vida de sparade pengarna inte ger några större ränteinkomster som därmed påverkar den slutliga inkomsten.
 
När du utförsäkras hamnar du i ali och får aktivitetsstöd motsvarande din akassa, under de 3 första mån får man även ett skattefritt boendetillägg så inkomsten inte ska minskas. Jag råder dig att kontakta fk för möte med dom och af så du inte får glapp och nollas och ej får igen din sjukpenning (som man kan få igen efter ali om man sjukskriver sig/införsäkras). Hade du ingen sgi innan du hamnade på aktivitetsersättning så vet jag tyvärr inte vad som gäller... Men råder dig att agera nu, det är väldigt kort tid till december. Själv utförsäkras jag 27 nov. För andra ggn.
 
Glömde. Om du söker förlängd a-ersättning, tänk på handläggningstiden. Boka tid hos soc för möte och låna av dom så justerar dom automatiskt med fullmakt när a-stödet kommer retroaktivt... De pengar soc betalar får du ju betala igen dvs.
 
Hej buke-folket!

Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd.

Min far gick hastigt bort i somras och nu kommer vi syskon få ärva hans pension. Rör sig inte om nån jättesumma direkt.

Men nu till den viktiga frågan. Jag är sjukskriven från många år tillbaka och få aktivitetsersättning och bostadsbidrag från f-kassan. Jag blir dessutom utförsäkrad i dec om fk inte får in en nytt läkarintyg, har jagat läkartid sen i aug. Så ev kommer jag få söka soc istället. Blir det soc så vet jag att jag kommer få göra slut på pappas pengar innan jag får nåt från dom. Men hur funkar det om jag blir beviljad aktivitetsersättning igen? Ryker bostadsbidraget då?

Jag funderar på om jag ska föra över pengarna till mamma istället. Men jag vet inte om jag får byta kontonummer från bolaget som betalar ut pengarna.

Nån som har någon ide? Som sagt är det ingen jättestor summa, jag känner mest att det skulle vara kul att följa med mamma med familj bort över jul och faktiskt ha råd att göra något annat än betala räkningar.
Till saken hör att jag har en häst som varit skadad större delen av året och att jag fått lånat pengar av mamma sålänge för att betala vet.kostnader.

Tacksam att kommentarer om att hästen borde tas bort/ säljas inte förekommer. Hästen är min räddning för att klara vardagen. Alla andra tips mottages tacksamt.
Jag ser det väl så att mamma bör få tillbaka de pengar du lånat genom att använda arvet till det. Utöver det ser väl jag det som inte så lite fräckt att mygla undan pengar och "ta ut" socialbidrag när man har en summa pengar man ärvt som man kan använda för att täcka levnadskostnaderna en eller några månader.
 
Så har det inte varit de dryga 20 år som jag jobbat inom socialtjänsten. Lagen säger att du har rätt till stöd för din försörjning om det behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Arv är ett annat sätt. Samhället ska inte försörja den som kan göra det själv.

Söker man socialbidrag måste man visa kontoutdrag flera månader tillbaka, så en insättning av arv och uttag av detsamma syns.

Även om det inte syns så ska man intyga på heder och samvete att uppgifterna är riktiga. Att medvetet genom gåva avhända sig möjligheterna att försörja sig är inte att rekomendera.

Det är olika hur noga man undersöker, men det är inte särskilt svårt att upptäcka i offentliga register att en förälder avlidit och att det kan finnas arv.

Man kan få avslag på ansöka och stå där utan pengar. Man kan bli åtalad och fälld för bidragsbrott, böta och ha ännu mindre pengar.
 
Fast att jag måste leva på arvet är jag helt införstådd med om jag måste söka soc. Vilket jag även skrivit.

Det jag undrar är att om jag nu får fortsatt a-ersättning om bostadsbidraget då kommer bli indraget några månader.

Det är som sagt inte mycket pengar det rör sig om. Det jag vill göra är att betala tillbaka mamma för alla veterinärräkningar och följa med dom utomlands över jul. Känns ju lite pissigt att spendera jul ensam då mamma med familj åker bort och pappa är död.

Jag är inte ute efter att lura staten för att få bidrag och kunna leva lyxliv samtidigt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 442
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 772
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp