Arv- halvsyskon

kaninälskare

Trådstartare
Hej!
Vi säger att Lisa och Pelle är gifta, utan diverse enskild egendom.
De har tillsammans 3st barn som alltså är helsyskon, och Lisa har ett barn sedan tidigare. Lisa och Pelle avlider.
Lisas giftorättsgods blev vid dödsfallet 350.000kr och Pelles blev 150.000kr.
Hur ska det fördelas?
 
Och hur fördelas det ifall enbart Lisa dör, hur fördelas det då mellan de 3 st helsyskonen respektive 1 halvsyskon? Hänvisa gärna till lagrum.
 
Lisas del delas lika mellan hennes fyra barn. Pers del delas lika mellan hans tre barn.

Ärvdabalken 2 kap 1 §

Om bara Lisa dör så får halvsyskonet ut sin del enligt ovan. Helsyskonen får vänta på Pers död innan de får någonting.

Ärvdabalken 3 kap 1 §
Tack snälla! Så simpelt egentligen men tycker det kan vara svårt att förstå ordagrant i paragraferna!
 
Lisas del delas lika mellan hennes fyra barn. Pers del delas lika mellan hans tre barn.

Ärvdabalken 2 kap 1 §

Om bara Lisa dör så får halvsyskonet ut sin del enligt ovan. Helsyskonen får vänta på Pers död innan de får någonting.

Ärvdabalken 3 kap 1 §
Nej, Per ärver Lisa och sedan när Per dör så delas det upp.
 
Nej, Per ärver Lisa och sedan när Per dör så delas det upp.
Lisas och Pers gemensamma barn ärver först när båda gått bort medan det barnet som Lisas har med en annan ärver när Lisa dör och behöver inte vänta på att Per dör.

Där emot så kan Lisas barn själv välja att vänta med sitt arv till Per dör men är inget måste öht.

Källa: egna erfarenheter från när mamma gick bort.
 
Lisas och Pers gemensamma barn ärver först när båda gått bort medan det barnet som Lisas har med en annan ärver när Lisa dör och behöver inte vänta på att Per dör.

Där emot så kan Lisas barn själv välja att vänta med sitt arv till Per dör men är inget måste öht.

Källa: egna erfarenheter från när mamma gick bort.
Ah, då tänkte jag fel där, uppfattade "1 § Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken." (Samt en upplevd situation) som att maken alltid ärver.

Men då innebär det om Per hade dött först hade arvet tillfallit Lisa och efter hennes död delats på syskonen?
Men när Lisa dör först ärver hennes barn först.
Är det korrekt?
 
Ah, då tänkte jag fel där, uppfattade "1 § Var arvlåtaren gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken." (Samt en upplevd situation) som att maken alltid ärver.

Men då innebär det om Per hade dött först hade arvet tillfallit Lisa och efter hennes död delats på syskonen?
Men när Lisa dör först ärver hennes barn först.
Är det korrekt?
Jag tror det blir enklast om man tänker så här. Grundregeln är att barn ärver sin förälder när föräldern dör. Undantaget är om föräldern är gift med barnets andra förälder. Då ärver föräldern i barnets ställe, och barnet får vänta tills dess att båda föräldrarna dött innan den ärver något.

Om Per dör först går arvet mycket riktigt till Lisa, med fri förfoganderätt. När Lisa sedan dör så ska den del hon ärvt från Per fördelas lika mellan hans tre barn, och hennes egen del fördelas lika mellan hennes fyra barn.

Ärvdabalken 3 kap 2 §

Om Lisa dör först, så får halvsyskonet ut sin del direkt. Övriga syskons del tillfaller Per, med fri förfoganderätt. När han sedan dör fördelas arvet lika mellan helsyskonen.
 
Jag tror det blir enklast om man tänker så här. Grundregeln är att barn ärver sin förälder när föräldern dör. Undantaget är om föräldern är gift med barnets andra förälder. Då ärver föräldern i barnets ställe, och barnet får vänta tills dess att båda föräldrarna dött innan den ärver något.

Om Per dör först går arvet mycket riktigt till Lisa, med fri förfoganderätt. När Lisa sedan dör så ska den del hon ärvt från Per fördelas lika mellan hans tre barn, och hennes egen del fördelas lika mellan hennes fyra barn.

Ärvdabalken 3 kap 2 §

Om Lisa dör först, så får halvsyskonet ut sin del direkt. Övriga syskons del tillfaller Per, med fri förfoganderätt. När han sedan dör fördelas arvet lika mellan helsyskonen.
Tack för förklaringen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 721
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
689
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp