Arv och mordmisstänkt (utbruten från Dumma frågor...)

Myzan87

Trådstartare
om man ärver 2 miljoner av person X och en del händelser pekar på att den som Arvtagaren mördade person X och hamnar i fängelse. Vad händer med miljonerna? Och kommer det ändras om det visar sig att personen är oskyldigt dömd några år senare? :confused:

Lyssnade på senaste P3 dokumentären så det uppkom några frågor
 
om man ärver 2 miljoner av person X och en del händelser pekar på att den som Arvtagaren mördade person X och hamnar i fängelse. Vad händer med miljonerna? Och kommer det ändras om det visar sig att personen är oskyldigt dömd några år senare? :confused:

Lyssnade på senaste P3 dokumentären så det uppkom några frågor
om man ärver 2 miljoner av person X och en del händelser pekar på att den som Arvtagaren mördade person X och hamnar i fängelse. Vad händer med miljonerna? Och kommer det ändras om det visar sig att personen är oskyldigt dömd några år senare? :confused:

Lyssnade på senaste P3 dokumentären så det uppkom några frågor

Kanske blir hanterade som bevis? om jag läser det du skriver rätterna måste väl arvet räknas som bevis och motiv?
 
Kanske blir hanterade som bevis? om jag läser det du skriver rätterna måste väl arvet räknas som bevis och motiv?
Jo men om personen sedan släpps eftersom denne är oskyldigt dömd, då är det väl knappast längre bevis och motiv?

och gör det någon skillnad att pengarna inte är fysiska utan elektroniska eller låsta i en fastighet?
 
om man ärver 2 miljoner av person X och en del händelser pekar på att den som Arvtagaren mördade person X och hamnar i fängelse. Vad händer med miljonerna? Och kommer det ändras om det visar sig att personen är oskyldigt dömd några år senare? :confused:

Lyssnade på senaste P3 dokumentären så det uppkom några frågor

Menar du att arvtagaren hamnar i fängelse för att den döms för att ha mördat x (eller grovt misshandlat och vållat x död), så förverkas mördarens rätt till arv dvs hen får inte ärva någonting.

Ärvdabalken 15 kap 1 §:
Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.

[S2]Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.


Det finns vissa undantag om gärningsmannen var under 15 och alltså inte kan dömas, eller i undantagsfall om gärningsmannen var 18 eller allvarligt psykiskt störd. Men i de senare fallen är huvudregeln att de inte får ärva.

Det kan inte vara särskilt vanligt att det sedan blir resning och att domen ändras i fall som gäller mord på närstående, men jag skulle tro att man får göra om arvsskiftet då så gott det går med de nya förutsättningarna. Skulle gissa att det är vanligare att man redan har fördelat arvet och sedan visar det sig att en av arvtagarna är mördaren eller inblandad i mordet, då måste man ju också göra om skiftet så gott det går.

Det gör i princip ingen skillnad hur pengarna är placerade, även aktier eller fastigheter ska ju värderas och ev säljas eller delas upp i en bodelning och sedan skiftas ut. Det enda är väl att banktillgodohavanden kan gå något snabbare att sätta sprätt på, om man nu är en ond mördare som tänker sig en risk för att bli påkommen.
 
Eftersom ämnet nu förärades med en egen tråd kan vi ju spinna vidare lite och konstatera att det ofta - förutom den rena fördelningen av arvet - blir diskussion om höga livförsäkringar som tecknats av mördaren på offret, med eller utan offrets vetskap.

Till exempel Arbogakvinnan och hennes första make, där hon frikändes från att ha mördat honom. Men också det otäcka fallet i Dalby stenbrott, där en man dödade sin fru och deras lilla dotter och försökte få det att se ut som en olycka. Nu kan jag inte försäkringsregelverket exakt men det riskerade att bli problem om mannen hade dömts till rättspsykiatrisk vård, och då hade försäkringsbolaget tvingats betala ut miljonbelopp till honom trots att det var bevisat att han var mördaren.

Komplikationen var att det sent i utredningen fanns stark bevisning för att mannen hade tecknat livförsäkringarna utan kvinnans vetskap. Hade han åtalats också för bedrägeri eller försök till bedrägeri, så kunde man kommit runt risken att betala ut något till honom. Nu blev inte just den frågan aktuell eftersom han dömdes till fängelse på livstid och därför ströks från både arv och livförsäkringar.

En annan arvsrättslig komplikation i just det fallet var att det skulle fördelas arv efter både kvinnan och barnet. Jag vet att det ledde till att - rent arvsrättsligt - skulle barnet först ärva kvinnans tillgångar eftersom hon dog kort före barnet.

Sedan skulle barnets (och därigenom också kvinnans) tillgångar delas mellan mördarens anhöriga, dvs hans föräldrar, som inte mister arvsrätten och kvinnans anhöriga. Vilket tekniskt sett skulle kunna leda till att föräldrarna kunde betala mördarens skadestånd till kvinnans anhöriga, med hennes egna pengar. Hade däremot barnet dött före kvinnan, så hade alla tillgångar tillfallit hennes familj.

Hur detta slutade i verkligheten har jag dock ingen aning om och som sagt pengar och arv är ju i det fallet av underordnat intresse sett till det fruktansvärda brottet, men det kan bli stötande följder hur man än försöker bygga upp det juridiskt.
 
Jag kommer inte spinna vidare på tanken utan var nöjd med svaret jag fick tidigare. Vill andra fortsätta så är det fritt fram :)
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 282
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 724
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 317
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp