Arvbarhet på storlek?

Nallen

Trådstartare
Självklart finns det en arvbarhet på storleken. Men tror ni att man kan avgöra storleken på avkomman genom att studera storleken på föräldrarna? Eller är det många andra faktorer som spelar in? Tex uppfödning mm?

Tittar just nu på en häst född 2007, pappan var 167 cm som fyraåring och mamman stamboksförd med 163 cm. Stona på mödernet ligger runt 163-165 cm.
Farfadern är drygt 170 cm (resterande hästar på 2007ans fäderne ligger på minst 165 cm).

Denna avkomma (2007an) är i dagsläget 150-151 cm. Kan man anta att den växer till sig och blir en 163-164 tror ni?
Hur mycket kan man titta på föräldrdjuren med släkt bakåt för att förlita sig på ett ungefärligt slutmått?
Era erfarenheter?
Skulle ni våga köpa en så liten tvååring?
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Lite beroende på ras, hur den haft det med foder m m under uppväxten och hur snabb/sen vuxna andra individer i släkten är så skulle jag vilja säga att den är ganska liten för att vara en -07. Den storleken stämmer mer med en tidigt född -08.

Om du tittat t ex på SLU:s rekommendationer för utfodring så kan du se att man kan forsera eller låta växa långsamt. Så för att riktigt kunna avgöra om den är stor eller liten och hur den kan växa så måste man veta hur den har fötts upp fram tills nu.
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Det där med storlek är svårt, har haft hästar som knappt vuxit något efter 2-3 års ålder och sen finns de de som växt jätte mycket till.

Men det känns väldigt osäkert att den ska växa till ca 1.64.

Min lilla dam var som 3 åring 1,57, och nu som 6-åring är hon 1.59-1.60, hennes mamma är 1.64 och pappan 1,69. Alla hennes syskon är jätte stora ca 1.70. Både på mammans och pappans sida är det normala till stora hästar så jag vet faktiskt inte varför hon blivit så liten. Dock är det inget hinder då hon hoppar som en gud och har en fantastisk galopp men det där med storlek kan vara jätte svårt.
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Har bara varit med om en häst som var så hög vid samma ålder och hon slutade på 155. Hennes föräldrar var runt 166-170 i generationer bak också. De andra unghästarna har varit åtminstone 5-6 cm större, om inte mer.
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

*delvis kl*

Suck....när jag läser vad ni skriver så bekräftar ni bara vad hjärnan säger - liten häst. Hjärtat säger något annat dock, besvärlig den där lilla "tickmaskinen" den ställer alltid till med hyss. :D
Borde lära mig att tänka med hjärnan istället, men det är inte lika roligt!

Försökte få reda på om hon var sent född för att få upp hoppet lite. En november 2007a hade kanske varit ok annars ;)
Men det visste dom inte trots att de fött upp henne själv :confused:

Sedan fick jag veta att hon var 150 + - någon cm. Plus är ju ok men minus - då är vi snart nere på ponny.
Gick dessutom inte att få henne mätt ordentligt, jag har många mil att åka för att titta på henne så man vill ju gärna veta att det inte är en ponny innan man åker....

Finns det andra orsaker än dålig utfodring som kan leda till små hästar trots att de genetiskt borde vara större. Tänker tex på Saint Amour, där är väl alla helssyskonen mycket större?
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Finns det andra orsaker än dålig utfodring som kan leda till små hästar trots att de genetiskt borde vara större. Tänker tex på Saint Amour, där är väl alla helssyskonen mycket större?
När det gäller syskon med samma typ av uppväxt så är det istället generna som spelar in.
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Tror inte det har så mycket att göra med dålig utfodring även om det säkert kan påverka. Min lilla dam var ju som sakt också minst bland alla hennes syskon och de är uppväxta på samma ägare. De andra avkommorna som föddes de året (4 st) är tre stycken över 1.70 fast mindre föräldrar och sen den andra e. Quite Easy-Caletto blev också bara 1.60 fast föräldrarna är större och han har stora syskon. Så aveln kan vara konstigt ;-)
 
Sv: Arvbarhet på storlek?

Hur långt tillbaks tittade du på mödernet? Jag köpte ett föl för många år sedan vars mor var 165 och pappan 170+. Som 3-åring var hon 156 cm och hon kom knappt upp i 160 senare. När jag kollade längre bak på mödernet såg jag att det i tredjeled och bakåt bara var ston på 155-158 cm och antagligen slog det igenom.

En bekant till mig köpte å andra sidan en billig 2-åring för att han var så liten, och hon är väldigt kort så det verkade bra. Idag är han nästan 170 cm och hon fortfarande kort. ;)

Säger hjärtat att det är rätt häst får du överväga om du tycker det är ok med en mindre häst. Jag är lång och har nästan alltid ridit hästar på 170+ men fungerade alldeles utmärkt på den lilla loppan som var knappt 160. Hon var en av de bästa hästar jag haft.
 

Liknande trådar

Avel Det tycks ha blivit en trend att avla fram större och större hästar. Numera är en häst på 165 cm nästan att betrakta som liten, och allt...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 623
Senast: Gullegryn
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 235
Senast: cissiny
·
Avel Har börjat kika lite på hingstar till vårens (förhoppningsvis) förestående betäckning. Qalle är en stark favorit, men jag är lite...
Svar
19
· Visningar
1 360
Senast: superstar
·
A
Avel Hej! Jag har börjat leta hingst redan :D . Störtkul! Jag undrar lite över nedärvbarheten av storlek. Don Primero tex är i Sverige...
Svar
10
· Visningar
1 098
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp