Kirre

Trådstartare
Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt.

Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka utan barn och den döde förälderns barn. Enda tillgången den avlidne har är den gemensamma fastigheten värderad till säg 6 miljoner utan lån när denne dör. Barnen kräver inte ut sin laglott direkt så änkan kan bo kvar. När änkan sedan dör så har fastigheten halverats i värde, eller brunnit upp eller vad som som gjort att den inte är lika mycket värd längre.
Vad blir då laglotten för barnen? 50% av halva värdet vid förälderns död? Eller värdet när fastigheten säljs efter änkans död? Frågan är väl om man kan förlora på att vara snäll och inte ta ut sin laglott direkt? Om inte, hur fungerar det i så fall?
 
Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt.

Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka utan barn och den döde förälderns barn. Enda tillgången den avlidne har är den gemensamma fastigheten värderad till säg 6 miljoner utan lån när denne dör. Barnen kräver inte ut sin laglott direkt så änkan kan bo kvar. När änkan sedan dör så har fastigheten halverats i värde, eller brunnit upp eller vad som som gjort att den inte är lika mycket värd längre.
Vad blir då laglotten för barnen? 50% av halva värdet vid förälderns död? Eller värdet när fastigheten säljs efter änkans död? Frågan är väl om man kan förlora på att vara snäll och inte ta ut sin laglott direkt? Om inte, hur fungerar det i så fall?
Halva det värde som fastigheten har när dom får/ tar ut sitt arv.
 
Detta är hypotetiskt och förenklat för att förhoppningsvis det ska vara tydligt.

Omgift förälder med tidigare barn dör. Kvar är änka utan barn och den döde förälderns barn. Enda tillgången den avlidne har är den gemensamma fastigheten värderad till säg 6 miljoner utan lån när denne dör. Barnen kräver inte ut sin laglott direkt så änkan kan bo kvar. När änkan sedan dör så har fastigheten halverats i värde, eller brunnit upp eller vad som som gjort att den inte är lika mycket värd längre.
Vad blir då laglotten för barnen? 50% av halva värdet vid förälderns död? Eller värdet när fastigheten säljs efter änkans död? Frågan är väl om man kan förlora på att vara snäll och inte ta ut sin laglott direkt? Om inte, hur fungerar det i så fall?

Det räknas ut en efteravskvot när föräldern dör, som används sen när änkan dör. Kvoten räknas då mot änkans tillgångar vid sitt dödsfall.

Det kan bli plus, det kan bli minus.
 
Ett alternativ om man hellre vill använda det är att ta ut arvet och sedan låta änkan bo kvar i huset man samäger med henne. Effekten om huset ökar eller minskar i värde (eller brinner upp) blir densamma, man kan vinna eller förlora på det.

Skillnaden är att då handlar det bara om vad som händer med huset, inte om änkans hela ekonomi. Dvs. hon kan inte sälja huset och spela bort pengarna.
 
Ett alternativ om man hellre vill använda det är att ta ut arvet och sedan låta änkan bo kvar i huset man samäger med henne. Effekten om huset ökar eller minskar i värde (eller brinner upp) blir densamma, man kan vinna eller förlora på det.

Skillnaden är att då handlar det bara om vad som händer med huset, inte om änkans hela ekonomi. Dvs. hon kan inte sälja huset och spela bort pengarna.
Om det alternativet inte används går det inte att skriva att laglotten tas ut vid ev försäljning? Innan pengarna spelats bort. ;)
Samäga känns som att det kan bli rörigt? Taket behöver läggas om, betala ni hälften. Kanske man inte är så pepp på.
 
Om det alternativet inte används går det inte att skriva att laglotten tas ut vid ev försäljning? Innan pengarna spelats bort. ;)
Samäga känns som att det kan bli rörigt? Taket behöver läggas om, betala ni hälften. Kanske man inte är så pepp på.
Mina kusiner köpte föräldrahemmet medan båda föräldrarna levde. Vet inte exakt vad de har för avtal.

Det funkar säkert om man är överens om allt. Man kan ju ha ett huskonto där alla sätter in en summa till renoveringar etc.
 
Mina kusiner köpte föräldrahemmet medan båda föräldrarna levde. Vet inte exakt vad de har för avtal.

Det funkar säkert om man är överens om allt. Man kan ju ha ett huskonto där alla sätter in en summa till renoveringar etc.

Det man ska komma ihåg med sådant upplägg är att om personen får bo kvar oförändrat i fastigheten fram till sin död så riskerar fastigheten att återgå till kvarlåtenskapen (- de investeringar man själv gjort). Så är det i alla fall med bröstarvingar och om köpet på något sätt kan klandas och anses som förskott på arv.
 
Dvs om man väntar kan man förlora på det? Eller vinna på det.
Ja. I princip kan ju änkan sälja huset och sätta sprätt på pengarna och så finns det inte ett öre att få ut som efterarv. Eller bo kvar, förvalta huset väl och öka dess värde betydligt. Jag hade aldrig ens övervägt att inte begära ut min laglott som särkullsbarn och hade föredragit att också få hela arvslotten med en gång.
 
Ja. I princip kan ju änkan sälja huset och sätta sprätt på pengarna och så finns det inte ett öre att få ut som efterarv. Eller bo kvar, förvalta huset väl och öka dess värde betydligt. Jag hade aldrig ens övervägt att inte begära ut min laglott som särkullsbarn och hade föredragit att också få hela arvslotten med en gång.
Det borde väl gå att reglera? Att om fastigheten säljs ska arvslotten/laglotten falla ut.
 
Det borde väl gå att reglera? Att om fastigheten säljs ska arvslotten/laglotten falla ut.
Man kan givetvis ingå ett avtal med änkan om det, om man nu vill. Ett sådant avtal kan inte vara en del av ett testamente, men det är ju ändå möjligt att ingå ett avtal efter dödsfallet och som ett villkor för att man ska avstå sin laglott.
 
Änkan har rätt att sälja till vilket pris som helst eller ge bort sin egendom till vem som helst.
Men att man inte tar ut sin laglott direkt innebär väl inte att änkan tar över hela ägandet. Det är sånt här jag tänker även borde gå att reglera i rena minsta summor. Alt då som nämnts att arvingar går in som ägare på sin del.
 
Men att man inte tar ut sin laglott direkt innebär väl inte att änkan tar över hela ägandet. Det är sånt här jag tänker även borde gå att reglera i rena minsta summor. Alt då som nämnts att arvingar går in som ägare på sin del.
Änkan får fri förfoganderätt, vilket innebär att hon gör precis vad hon vill med egendomen så länge hon är i livet, men inte kan testamentera bort den till vem hon vill. Om det är så att man "bara" avstår sin laglott. Men som sagt är ju både änkan och andra arvingar fria att ingå vilka avtal de vill med varandra.
 
Men att man inte tar ut sin laglott direkt innebär väl inte att änkan tar över hela ägandet. Det är sånt här jag tänker även borde gå att reglera i rena minsta summor. Alt då som nämnts att arvingar går in som ägare på sin del.
Man får ju välja det ena eller det andra. Antingen tar du ditt arv direkt, eller så får hon det med fri förfoganderätt.

Vinner hon 25 miljoner på lotto blir även en andel av det dina om de är kvar i boet när hon dör ifall du lämnade arvet där.
 
Samäga känns som att det kan bli rörigt? Taket behöver läggas om, betala ni hälften. Kanske man inte är så pepp på.
När det är en som bor i huset kan man ju säga att den antingen står för allt, eller betalar någon form av hyra som täcker dina drifts- och underhållskostnader.

Förutsättningen för att man allas ska fundera på andra alternativ än att ta sin laglott och begära försäljning av fastigheten är väl att man har en ok relation och viss tillit till änkans penninghantering och fastighetsförvaltning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 745
Senast: lbb
·
  • Låst
Tjatter Denna ulvlek presenteras i samarbete med allas vår @Paddington :love: Lejonkungen firar påsk! Det börjar närma sig påsk i Lejonriket...
25 26 27
Svar
530
· Visningar
20 111
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp