arvsfråga

Sonic76

Trådstartare
Om en äldre anhörig skrivit över sitt hus mm på en avkomma.
Kan sedan övriga kräva pengar när den äldre dör?
Vad kan de göra för att undvika det?
 
Googling: som bröstarvinge har man alltid rätt till sin laglott. T.ex. om det finns två bröstarvingar så har de utan testamente rätt till 50% var. Men om det finns ett testamente som säger att en av dem ska ha allt så har den andra rätt till minst 25% d.v.s hälften av vad hen hade fått om inget testamente fanns.

Länk: https://www.lawline.se/answers/9511
 
Om en äldre anhörig skrivit över sitt hus mm på en avkomma.
Kan sedan övriga kräva pengar när den äldre dör?
Vad kan de göra för att undvika det?
Är övriga avkommor så ja. Har jag inte helt fel så är det 50% som ska delas lika mellan avkommor och 50% som den som testamenterar kan göra hur den vill med.
 
Har en bekant som köpte gården av sin mamma för en spottstyvel, nu är mamman död och en hel del skog avverkad och finns fler syskon som vill ha sin del så vet inte om det är klart i alla instanser rättsligt än eller inte.

Visst om dom övriga som har rätt till arvet inte vet om vad dom har rätt till eller inte bryr sig så funkar det ju men är inte rätt.
 
Normalt sett så ska det väl räknas av som förskott på arv.
Det finns väl också möjligheter att skriva papper som säger att det inte ska hanteras så? Men om det görs när en är relativt gammal eller sjuk så tror jag det ska vara svårt att få det hållbart.
 
Måste kolla detaljer sedan
Det sas att personen skrivit över allt
Jag vet inte vad som menas med allt.
Då bör ju i så fall pengar läggas undan till ett ev arv och huset värderas i sitt nuvarande skick
 
Måste kolla detaljer sedan
Det sas att personen skrivit över allt
Jag vet inte vad som menas med allt.
Då bör ju i så fall pengar läggas undan till ett ev arv och huset värderas i sitt nuvarande skick

Allt som är större än en vanlig gåva är förskott på arv enligt skatteverket när jag pratade med dom, och skulle inte den andra personen få tillräckligt med pengar så kan man eventuellt kräva dessa pengar från den som fått huset.
 
Allt som är större än en vanlig gåva är förskott på arv enligt skatteverket när jag pratade med dom, och skulle inte den andra personen få tillräckligt med pengar så kan man eventuellt kräva dessa pengar från den som fått huset.
Det där har jag uppfattat som lite krångligt. Förskottet på arv räknas av på bröstarvingens lott, men är det så att dödsboet inte har medel nog att dela ut till övriga arvingar kan det bli så att de övriga bröstarvingarna inte kompenseras fullt ut. Som jag har förstått det så måste det skrivas i överlåtelsen som räknas som förskott på arv att kompensation från mottagaren av tillgången skall utgå om inte dödsboet har nog medel att kompensera övriga arvingar. Men nu är det några år sedan jag kollade upp detta så ta mig inte på orden.
 
Allt som är större än en vanlig gåva är förskott på arv enligt skatteverket när jag pratade med dom, och skulle inte den andra personen få tillräckligt med pengar så kan man eventuellt kräva dessa pengar från den som fått huset.

Hur stor ska en gåva vara för att bli ovanlig enligt Skatteverket? Låter ju svårtolkat... Förmögna personer kan man ju tänka sig ger bort väldigt dyra gåvor och tycker det är "vanligt".
 
Hur stor ska en gåva vara för att bli ovanlig enligt Skatteverket? Låter ju svårtolkat... Förmögna personer kan man ju tänka sig ger bort väldigt dyra gåvor och tycker det är "vanligt".

Ett hus och liknande kunde tydligen inte bli gåva. Det varierar nog lite vad det är men är säkert något i stil med "prisbasbelopp" , antar att det är väl allt som är över 10.000 som har ett bestående värde eller liknande.
 
Jag har talat om att en värdering nu på huset och sen lägga undan så att det finns till övriga bröstarvingar är det som gäller.
Huset är värt runt 200 000 så det är inga jättesummor. Finns 3 levande inklusive den som fått huset plus 2 barn till en avliden.
 
Man har rätt att ge bort vad man vill till vem man vill så länge man lever och är klar i huvudet. Så länge man skriver i gåvobrevet att gåvan inte är förskott på arv så är det heller inte det.

https://lawline.se/answers/ge-bort-fastighet-som-gava-utan-att-det-raknas-som-forskott-pa-arv
Om man är gammal så kan det förstärkta laglottskyddet sannolikt träda in och det kan betraktas som ett testamente. https://juridiktillalla.se/fraga/20...r-foraldrarna-gett-en-gava-till-ett-av-barnen
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 564
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 560
Senast: Dentaku
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 933
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 327
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp