Åsebro foder

Gumman

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det? Funderar på att ge åsebro foder till mina hästar. Främst är jag inne på classic då dom inte jobbar så mycket. Synpunkter på fodret vill jag ha.... :)
 
Jag tänker använda det själv i år och jag vet några stycken som har använt det ett par år och är jättenöjda.

Pelletsen är lite "lösare" i konsistensen än vad kraffts pellets är, eftersom det inte innehåller några bindämnen förutom det som naturligt finns i det som har pressats.

Jag har även hört från två travhästägare att deras hästar går bättre (läs vinner mer) efter att de har bytt till Åsebro.

Nackdelen med Åsebro är att det inte finns några bra tillskottsfoder i deras sortiment, utan endast grundfoder, Åsebro Classic, Åsebro Cool (samma som Classic men utan havre) och Åsebro vinnare (lite högre energi-innehåll än Classic). Jag hade personligen önskat ett foder med lite högre protein/MJ kvot.

mvh Jessica
 
Jag fodrade mina hästar med det tidigare i flera år, men så gick de i konkurs och jag började med annat foder.

Jag var väldigt nöjd den tiden jag använde det. Det luktar mer som "foder" än andra pelleterade fodersorter och känns väldigt naturligt tycker jag.

Piggy
 
Det är rätt att de gick i konkurs, men de har startat upp igen, med nya ägare. :banana:

mvh Jessica
 
vet varför...fick reda på det i helgen. Det är på gränsen till doping med linfrökakan. Hade det varit pressad linfrö till olja så hade man åkt dit för doping.
 
Jag använde det ett tag till min foderhäst eftersom stuteriet som ägde honom använde det. Men det blev för dyrt för dem så de slutade.
Jag köpte det av en travtränare på Åby. Jag slutade med det för jag behövde lite mer energi i fodret. Annars var det väldigt bra.
 
åsebro vinnare hördes ha mer energi än classic. Kolla upp det om du är intresserad...
 
Skulle de ha gått i konkurs för att de har för mycket linfrökaka i fodret????? Det låter konstigt tycker jag. :confused:

Det var helt vanliga penningproblem enligt min källa.

mvh Jessica
 
Jag provade under ett halvår till min förra häst, men hon tappade både hull och muskler. Bytte tillbaka till krafft och hon blev fin igen. Men, jag har pratat med andra som har goda erfarenheter av Åsebro, så det beror nog på hur det passar till hästen.
 
Tappade hästen både hull och muskler fick den ju för lite mat...
 
Tyckte det lät konstigt.

Tänk så fel det kan bli :D

Hästarna blir väldigt fina av linfrökaka. :banana:

mvh Jessica
 
Inte lätt alla gånger...hur som helst så tror jag att jag ska börja köra igång med det nu...araben såg hungrig ut på betet....
:banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 014
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp