Blandrastik

Trådstartare
En grej som jag funderat mer och mer på senaste tiden är om jag är asexuell.
Alltså jag tänder varken på killar eller tjejer, men jag har haft relationer, även sexuella, med både och.
Problemet är att enligt ”reglerna” för att få kallas asexuell så ska man inte gilla sex. Det stämmer inte på mig, jag har gärna sex när jag är i ett förhållande, men som idag när jag är singel så saknar jag det inte alls.

Jag har aldrig varit kär, inte ens minsta tonårsförälskelse har dragit förbi. Utan de jag varit tillsammans med har varit mer eller mindre rätt person på rätt plats. Ja eller fel person, beroende på hur man ser det. Jag har aldrig haft ett längre förhållande, max två år.
Googlade lite på ämnet men hittade bara svar som: ”Det går över med åldern” eller ”du har inte hittat rätt bara”.
Men nu närmar jag mig 50 och jag har fortfarande inte ”hittat rätt”. Tanken på att leva med en annan människa känns mer som ”bra då blir det pengar över till annat”.

Jag kan väl för fasen inte vara ensam om detta?
 
Jag kan väl för fasen inte vara ensam om detta?

Nej det är du inte! Jag lever ensam och saknar verkligen inte något romantiskt förhållande - men ibland hade det varit praktiskt att ha någon annan som bidrog till kassan och kunde passa hunden när jag har heldagskurs tex. :D

Jag är inte asexuell i betydelsen gillar inte sex, det är bara inte viktigt för mig. Jag har nog varit både förälskad och kär, men inte heller det är viktigt för mig. I längden blir det bara krångel, orka med allt besvär för något så... oviktigt. Typ.
 
De jag sett som kallar sig asexuella (det låter så avståndstagande men jag menar egentligen att jag som inte är asexuell inte kan/får definiera ordet egentligen, tycker jag) oftare är de som inte saknar det eller tycker att de vill eller behöver sex, snarare än att det skulle vara så att de inte tyckte om det.

I definitionen borde det ligga en del bredd kan jag tycka. Du lär garanterat INTE vara ensam. Många finns det.

Jag höll på att sätta in ett s till hela tiden men det borde bli en helt annan definition, assexuell, eller för de som inte kan läsa ihopskrift: as-sexuell.
 
En grej som jag funderat mer och mer på senaste tiden är om jag är asexuell.
Alltså jag tänder varken på killar eller tjejer, men jag har haft relationer, även sexuella, med både och.
Problemet är att enligt ”reglerna” för att få kallas asexuell så ska man inte gilla sex. Det stämmer inte på mig, jag har gärna sex när jag är i ett förhållande, men som idag när jag är singel så saknar jag det inte alls.

Jag har aldrig varit kär, inte ens minsta tonårsförälskelse har dragit förbi. Utan de jag varit tillsammans med har varit mer eller mindre rätt person på rätt plats. Ja eller fel person, beroende på hur man ser det. Jag har aldrig haft ett längre förhållande, max två år.
Googlade lite på ämnet men hittade bara svar som: ”Det går över med åldern” eller ”du har inte hittat rätt bara”.
Men nu närmar jag mig 50 och jag har fortfarande inte ”hittat rätt”. Tanken på att leva med en annan människa känns mer som ”bra då blir det pengar över till annat”.

Jag kan väl för fasen inte vara ensam om detta?

Du är inte ensam. Jag är förvisso bara 30, men upplever i det hela samma sak. Fast samboskap lockar inte ens av ekonomiska skäl ;) Jag blir nyförälskad en period men inget mer, och det går snabbt över.
 
Att sexlusten avtar när man är utan sex en längre tid är nog rätt normalt? För mig funkar det definitivt så.

Läste någonstans - har verkligen ingen källa men minns eftersom jag tyckte det stämde - att kvinnors sexlust ofta avtar om de inte är aktiva medan mäns ökar.
 
Det här med "regler" ang en sexuell eller romantisk läggning tycker inte jag man behöver bry sig om nå nämnvärt. Jag har på senaste börjat kolla på om jag är aromantisk, och där uppfyller inte jag alla "kriterierna" men det är ändå den romantiska läggning jag identifierar mig mest med. Det finns så många olika spektrum inom detta så det är en hel djungel. Det är svårt att vara helt "i ett fack". :)

Till alla: vill bara slå ett slag för romantiska läggningar. Det är inget som det pratas om, men mitt liv har fått så mycket mer klarhet efter jag fick reda på att det också var en grej!
 
Samtidigt så kan det hjälpa en att fundera över sig själv och sådär.

Jag är inte så kunnig på asexualitet men har förstått att det rymmer ett spektra som rör både attraktion och romantik (bl a?) (som @sssofiieh är inne på). http://cupcakearrow.tumblr.com/acearothings Sök på "ace and aro".
Japp, jag är definitivt Ace. Synd att det finns så lite på svenska. Söker man på är det mest nåt "som ska gå över".
Allternativt att man beskriver parförhållande utan sex.
 
En grej som jag funderat mer och mer på senaste tiden är om jag är asexuell.
Alltså jag tänder varken på killar eller tjejer, men jag har haft relationer, även sexuella, med både och.
Problemet är att enligt ”reglerna” för att få kallas asexuell så ska man inte gilla sex. Det stämmer inte på mig, jag har gärna sex när jag är i ett förhållande, men som idag när jag är singel så saknar jag det inte alls.

Jag har aldrig varit kär, inte ens minsta tonårsförälskelse har dragit förbi. Utan de jag varit tillsammans med har varit mer eller mindre rätt person på rätt plats. Ja eller fel person, beroende på hur man ser det. Jag har aldrig haft ett längre förhållande, max två år.
Googlade lite på ämnet men hittade bara svar som: ”Det går över med åldern” eller ”du har inte hittat rätt bara”.
Men nu närmar jag mig 50 och jag har fortfarande inte ”hittat rätt”. Tanken på att leva med en annan människa känns mer som ”bra då blir det pengar över till annat”.

Jag kan väl för fasen inte vara ensam om detta?
Saknar du att inte har fått vara kär någon gång
Saknar du att du inte längtar efter en relation
 
Saknar du att inte har fått vara kär någon gång
Saknar du att du inte längtar efter en relation
Varför skulle man saknat något man aldrig upplevt? Eller ens vill uppleva? Livet såsom det framställs i amerikanska romantiska filmer och sagor om leva lyckliga i alla sina dagar- är just det-sagor. Vad är det som säger att just att bli kär är så viktigt? Eller att leva tillsammans med någon?
 
Varför skulle man saknat något man aldrig upplevt? Eller ens vill uppleva? Livet såsom det framställs i amerikanska romantiska filmer och sagor om leva lyckliga i alla sina dagar- är just det-sagor. Vad är det som säger att just att bli kär är så viktigt? Eller att leva tillsammans med någon?
Inte vet jag
Frågan togs ju upp här
Därför undrade jag om det fanns en saknad
 
En grej som jag funderat mer och mer på senaste tiden är om jag är asexuell.
Alltså jag tänder varken på killar eller tjejer, men jag har haft relationer, även sexuella, med både och.
Problemet är att enligt ”reglerna” för att få kallas asexuell så ska man inte gilla sex. Det stämmer inte på mig, jag har gärna sex när jag är i ett förhållande, men som idag när jag är singel så saknar jag det inte alls.

Jag har aldrig varit kär, inte ens minsta tonårsförälskelse har dragit förbi. Utan de jag varit tillsammans med har varit mer eller mindre rätt person på rätt plats. Ja eller fel person, beroende på hur man ser det. Jag har aldrig haft ett längre förhållande, max två år.
Googlade lite på ämnet men hittade bara svar som: ”Det går över med åldern” eller ”du har inte hittat rätt bara”.
Men nu närmar jag mig 50 och jag har fortfarande inte ”hittat rätt”. Tanken på att leva med en annan människa känns mer som ”bra då blir det pengar över till annat”.

Jag kan väl för fasen inte vara ensam om detta?
Nej du är definitivt inte ensam för här sitter en till. Jag har aldrig haft ett förhållande och vill inte ha nåt heller, är inte ett dugg sugen på sex, har bara kysst hästen men kan krama vilken kossa som helst :p så jag är inte folkskygg utan har en hel del vänner av båda könen och även samkönade kompisar. När folk tjatat om att jag borde skaffa nån så kontrar jag med "ja ska jag skaffa nån så ska det vara en riktig kossa för då finns det alltid färsk mjölk i huset". Gissa om dom tystnar snabbt. :devil:
 
Saknar du att inte har fått vara kär någon gång
Saknar du att du inte längtar efter en relation

Njae. Aldrig i vardagen, sen tycker jag att de flesta relationer i min närhet verkar vara jobbiga på ena eller andra sättet. Sen om man är på Nyårsfest tex så kan det ju bli väldans påtagligt. Eller när man ska bära tunga saker. Eller när jag behöver hundpassare. Men jag saknar inte själva relationen, utan mer sällskap just där och då.
 
Här lånar jag tråden lite och svarar nej på båda frågorna.
Sådana svar är tydligen tabu och skämmigt men jag skäms inte ett dugg över det, jag är som jag är. :)
Det är väl inte skämmigt alls
Det måste vara ganska skönt och lugnt att känna att en klarar sig bäst själv och inte har behov av ett förhållande
 
Njae. Aldrig i vardagen, sen tycker jag att de flesta relationer i min närhet verkar vara jobbiga på ena eller andra sättet. Sen om man är på Nyårsfest tex så kan det ju bli väldans påtagligt. Eller när man ska bära tunga saker. Eller när jag behöver hundpassare. Men jag saknar inte själva relationen, utan mer sällskap just där och då.
Relationer är alltid krångliga på ett eller annat vis (mer eller mindre) någon gång i livet
En nära manlig (stark) vän kanske är det ultimata för dig
Det finns så många singelhushåll i Sverige kanske normen håller på att förändras
Vi får hoppas det
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 834
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 253
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp