Jag travar på asfalt ibland. Viktigt är väl att vänja hästen vid det, som med andra underlag. Ponnyn som jag kör är oftast mer pepp på trav än hästen som jag rider.
 
Jag har lärt mig man enbart ska skritta på asfalt men har ju inte nån gång varit tvungen att rida på så mycket asfalt, får se hur det blir nu.
 
Nej, det gör jag inte.
Det är en sån grej jag bara lärt mig, att det är lätt för hästen att halka kanske?

Beridna högvakten/hovstallet travar ju en del på asfalt utan problem, och händer väl att polisen galopperar men de brukar nog ha speciella brodd tror jag?
Ja, polisen har brodd. Vanliga brodd tydligen, året runt.
 
Hjälper vinterbroddar mot hal asfalt?
Tydligen.
Personligen så skulle jag oroa mig för att det blir för stumt. Inget glidmoment.

Vanlig söm hjälper också lite, jag skrittar mycket asfalt och mot slutet av skoperioden när sömhuvudena är borta mer eller mindre så börjar hästen halka mycket lättare.
 
Jag har ridit mycket i England och där är asfalt vardagsmat, skritt och trav är inga konstigheter alls. Galopp- och fälttävlanshästar arbetas ofta på det sättet för att stärka ligament och senor, kallas road work.
Icke att förglömma att våra grusvägar kan bli cementhårda på somrarna med dålig svikt.
Dock är såklart halkrisken större på asfalt så vid slitna skor och regn ska man vara mer försiktig.
 
Är inte ”road work” lite ifrågasatt som koncept? Jag har för mig att jag läst att man ifrågasätter om det verkligen går att stärka senor på det sätt som menas. Däremot är det ju bra att rida på varierande underlag och att det kan vara bra på andra sätt, men inte just för att stärka senor.
 
Är inte ”road work” lite ifrågasatt som koncept? Jag har för mig att jag läst att man ifrågasätter om det verkligen går att stärka senor på det sätt som menas. Däremot är det ju bra att rida på varierande underlag och att det kan vara bra på andra sätt, men inte just för att stärka senor.
Mycket möjligt att det är ifrågasatt, det är inget jag har grävt i. Det mesta är väl ifrågasatt och ingen exakt vetenskap ;). Det som jag vet är omtvistat är huruvida man kan stärka exempelvis skelett och senor när hästen är vuxen och färdigväxt och att det därmed ger mest effekt i ung ålder.

En stor anledning till att det används i större utsträckning i England är ju såklart också att det är det som erbjuds i mångt och mycket när man rider ut (om man inte har egna marker). De tycker att Sverige låter som en utopi när man pratar om våra ridvägar här med grusvägar, stigar och skog och allemansrätt till höger och vänster.

Men, skritt på asfalt (alt annat hårt underlag) är mig veterligen fortfarande en del i rehabiliteringen av senskador. Så helt fel ute kan det inte vara i stärkande syfte.
 

Liknande trådar

Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp