Bukefalos 28 år!

Ashfield Festy (the ashfield stud)

H

Heikne

Är det någon avelsmänniska som har stenkoll på Ashfield Festy? Jag hittar ingen information om honom förutom stamtavla och enstaka avkommor.

Bild, info, index, avkommor, meriter mm. mm.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Han har tävlat Grade A hoppning på Irland ( vet tyvärr inte vad de motsvarar i sv), hans helbror A. Carna är EM-ponny i fälttävlan.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

så mycket vet jag, men skulle vara roligt att få mera fakta, speciellt bilder. All som går att läsa sig till på internet har jag redan läst tio gånger om.

fnns det inte någon här som har något?
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Det är mkt svårt att hitta någon info om Festy, jag som har en avkomma e: Grange Flynn Sparrow har försökt, med det är nästan lönlöst. Det jag kan tänka mig skulle kunna ge något är kanske något engelskt hästforum el liknande.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Att Grange Flynn Sparrow RC 95 är efter A.Festy visste du väl redan men här är en bild
http://web.comhem.se/~u18231043/flynn.
och dessa avkommor har du väl också
hthttp://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=613ml.

I Pat Lyne´s bok"Out of the mist" står det följande om A.Festy
" Granard Storm was lent to the Society for one season 1988, and was rwplaced by his son Ashfield Festy in 1989.Festy is now four years old and obviosly has plenty of room for improvement as he matures. At present he is "on the leg" and likely to be a powerful pony later. His dam is that good Carna Bobby mare Atlantic Surf and so we hope he will prove a useful sire for the Society"
I boken finns också en ganska mörk svartvit bild på A.Festy.från en vårpremiering 1989. Om scannern, datan och jag kan komma överens
ska jag försöka lägga in bilden.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

gud, se till att få in bilden. Vore så roligt att se
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Han har tävlat Grade A hoppning på Irland ( vet tyvärr inte vad de motsvarar i sv)
Grade A är en gradering, ingen klass.
Men en ponny som är graderad A, får bara tävla LA-MSVA (oavsett ryttare).

Ashfield Festa har visst bara 260 poäng och det är inte någonting speciellt mycket att skryta med, enligt mej. Det kan vilken ponny som helst komma upp i.
 
Senast ändrad:
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag kände en ponny som hette Ashfield Whisper.
Men den skulle vara ren New Forest??
Och för allt smör i Småland kommer jag inte på stammen nu.
Skyller på att detta var på 80-talet och hästen måste ha varit född på 70-talet.
Har/hade de olika raser där?
mvh
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag tror inte att Ashfield är ett prefix eller stuterinamn om jag ska vara ärlig. Ashfield är en namn på en stad på Irland, så jag tror att vem som helst kan kalla sina hästar för Ashfield.

Däremot är det många Connemaror som kommer från just en viss uppfödare i Ashfield och den har för vana att kalla sina hästar för just det.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Då är jag med!
Har tagit för givet att "Ashfield" har varit ett stuterinamn, som tex engelska "Merrie". Men så är det alltså inte! :)
Detta var en jättetrevlig NF, duktig att hoppa.
mvh
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag tror inte att Ashfield är ett prefix eller stuterinamn om jag ska vara ärlig. Ashfield är en namn på en stad på Irland, så jag tror att vem som helst kan kalla sina hästar för Ashfield.

Däremot är det många Connemaror som kommer från just en viss uppfödare i Ashfield och den har för vana att kalla sina hästar för just det.

Ashfield är (var) ett registrerat Connemara stuterinamn, som innehades av Jimmy Jones i Carlow, Cork. Han dog dock för ett antal år sen. Det pratades om att brorsonen skulle fortsätta hans avelsarbete, men jag känner inte till om det blev så. Kanske någon annan vet?

Hur som helst, Jimmy Jones startade upp sin avel på 1960-talet tror jag. Ett av hans stamston hette Wise Sparrow, och från den linjen kommer många duktiga hopp-ponnyer. Hon blev bla mor till hingstarna A Bobby Sparrow och A Sparrow (far till bla Abbeyleix Fionn), båda e Carna Bobby, stona Lor Sparrow, även hon e Carna Bobby samt Dun Sparrow e Carna Dun (Grange Flynn Sparrows mormor). Lor Sparrow är bla mor till den svenska hingsten Ashfield Cathal Grobdhearg.

Jimmy Jones hade också flera andra bra ston, tex Atlantic Surf som bla är mor till Ashfield Festy och Ashfield Surf, som i tur är mor till Ashfield Fancy, mor till Hagens O´Chief och Hagens Zephyr.

Jimmy Jones blev också känd för att ta hand gamla föreningshingstar deras sista år. Hans stora favorit var Mac Dara, som fick ett skönt avslut på sitt liv i hans vård. En annan hingst som fick ett par extra bonusår hos honom var Atlantic Storm. En annan favoriter var Granard Storm…

Fram tom 1990 finns ett hundratal ponnyer i den irländska Connemarastamboken som han är uppfödare till. Tyvärr kommer jag just nu inte ihåg vilket år han dog, men jag har sett ett antal ponnyer födda på sent 90-tal med prefixet, som har hans ston på mödernet. Bla en Ashfield Hawk f 1998 e Ashfield Sparrow u Willow e Atlantic Storm. Willow är fö dotter till Callowfeenish Dolly 2nd, och således halvsyster till Marble samt till ovan nämnda Atlantic Surf….

Om det är brorsonen eller någon annan som är uppfödare till dessa sena ”Ashfieldare” ska jag däremot låta vara osagt…
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Då är jag med!
Har tagit för givet att "Ashfield" har varit ett stuterinamn, som tex engelska "Merrie". Men så är det alltså inte! :)
Detta var en jättetrevlig NF, duktig att hoppa.
mvh

Det finns ett engelskt New Forest stuteri som heter Ashfield...
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Ok. De nya reglerna säger att prefixet inte får vara ett namn på en stad eller samhälle, men jag antar att Ashfield-prefixet kom till innan dess.

Ja, jag tror att ett av de första av Jimmy Jones föl med Ashfield-prexifet var fött 1967 eller däromkring. Ashfield Surf var iallafall född 1969...
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Tekniken och jag är inte riktigt överens än.:mad:
Bilden blev nästan "osynlig" (man säger ju oläslig om text) men jag ska satsa på nya "avancerade" försök, ha tålamod.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

jag väntar... (tålmodigt) :D
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag har lyckats med att scanna bilden in i min dator men sen går jag bet. Hur :devil:får jag in den hit?Har provat med "kopiera/klistra in" men icke sa Nicke.
Finns det någon som kan ? Annars ska jag se om en till mig närstående med mer datakunskaper kan lyckas men det kan först bli i morgon. Håll tummarna.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag har lyckats med att scanna bilden in i min dator men sen går jag bet. Hur :devil:får jag in den hit?Har provat med "kopiera/klistra in" men icke sa Nicke.
Finns det någon som kan ? Annars ska jag se om en till mig närstående med mer datakunskaper kan lyckas men det kan först bli i morgon. Håll tummarna.

Tror att det står på "bukefalos hjälp" hur man gör när man ska ladda upp bilder.
 
Sv: Ashfield Festy (the ashfield stud)

Jag har lyckats med att scanna bilden in i min dator men sen går jag bet. Hur :devil:får jag in den hit?Har provat med "kopiera/klistra in" men icke sa Nicke.
Finns det någon som kan ? Annars ska jag se om en till mig närstående med mer datakunskaper kan lyckas men det kan först bli i morgon. Håll tummarna.

Du måste lägga upp bilden på ett "internetfotoalbum typ Pixbox först, sen kan du lägga upp den här!
 

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
3 843
Senast: sinpol
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
17 828
Senast: mandalaki
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
66 913
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 484
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp