Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

S

snofflan

Vet inte om jag lagt denna tråd rätt, om inte så flytta den gärna.

Skulle vilja ha lite åsikter om min hästs överlinje och rygg. Vill veta om vi är på rätt väg då man lätt blir hemmablind. Vet inte om det går att avgöra med dessa bilder men jag gör ändå ett försök.

Hästen i fråga är ett 4-årigt halvblod som reds in i november/december 2005. Har sedan dess gått ca 3-5 dagar/vecka. Är inte så fördelaktigt byggd från början med ganska rakt kors och kort underhals....men ack vilka gångarter! Nu försöker jag bygga upp hennes ryggmuskler och runda till hennes rumpa samtidigt som jag försöker få underhalsen till att flytta upp....om man säger så.

Så, säg vad ni tycker...

2798666.jpg


Snälla, bortse från den tjocka gräsmagen!

2798530.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Va?! Inte en enda av 36 stycken som har nåt att säga?? Annars brukar det ju finnas gott om åsikter här på forumet..... ja ja.... i bland undrar man om man är osynlig..... :-/
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Jag kan egentligen inte mycket om sådant här, men jag tycker att det är trevligt att se en häst som inte är kantig och spetsig! Bred och fin rygg!
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Åh, äntligen ett svar! Tack! :-) Är heller inget proffs på detta, var därför jag ville ha lite synpunkter från andra.
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Hej!
Ingen expert.. ser ut som min ungefär, och henne fick jag kommentaren att hon va välmusklad, på nya astallet..

Hon ser ju inte spetsig och kantig ut iaf.

/ Lavinia
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Välmusklad rygg men man skulle önska att manken vore lite mer utvecklad
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

snofflan skrev:
Vet inte om jag lagt denna tråd rätt, om inte så flytta den gärna.

Skulle vilja ha lite åsikter om min hästs överlinje och rygg. Vill veta om vi är på rätt väg då man lätt blir hemmablind. Vet inte om det går att avgöra med dessa bilder men jag gör ändå ett försök.

Hästen i fråga är ett 4-årigt halvblod som reds in i november/december 2005. Har sedan dess gått ca 3-5 dagar/vecka. Är inte så fördelaktigt byggd från början med ganska rakt kors och kort underhals....men ack vilka gångarter! Nu försöker jag bygga upp hennes ryggmuskler och runda till hennes rumpa samtidigt som jag försöker få underhalsen till att flytta upp....om man säger så.

Så, säg vad ni tycker...

2798666.jpg


Snälla, bortse från den tjocka gräsmagen!

2798530.jpg
Jag tycker den ser spänd ut över ländryggen..
Hur är hästen att rida?
Hur ser resten av hästen ut?;)
Har du några fler bilder ?
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Finfin mage....kunde inte lâta bli:rofl:
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Det kommer att se bättre ut när den fâr mer muskler i "rumpan"
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Hästen är ju inte riden så mycket så jag tycker den behöver muskler i både bog och rumpa. överlinje har den ingen vad jag kan se av halsen, men sånt kommer med mera ridning i god form, och varierat arbete.
det bästa du kan göra är att rida och träna varierat, så att hästen musklar sig jämt över kroppen och att inte samma muskler ligger i fokus pga monotont arbete.
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Hon ser ju inte spetsig och kantig ut iaf.

Tack det var ju skönt att höra med tanke på att hon varit väldigt spetsig o kantig innan. Tycker själv att hon börjar bli rundare men som sagt, det är lätt att bli hemmablind. Dock inte sagt att hon är klar på långa vägar men det känns i alla fall som att jag äntligen är på väg åt rätt håll.
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Har tyvärr inga superbra bilder tyvärr men detta var vad jag kunde åstakomma:

2614589.jpg


2799595.jpg


Ingen exteriörbild men ändå....

2798930.jpg


Hästen är faktiskt helt underbar att rida med tanke på att du tyckte den såg spänd ut över korset. Kan ju bero på att hon är ganska rak däröver. Himla lätt i handen och har väldigt lätt för att gå i rätt form. Jobbar bra med rygg o rumpa så jag förväntar ju mig att hon ska lägga på sig en hel del till både i rygg, nacke och rumpa. Tyvärr är hon inte superbildskön ouppsutten.....än i alla fall ;) Det är mest halsen som måste slipas till där.
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Eller hur!!! ;) Du ska bara höra hur hon rapar :rofl:
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Rider du utan hjälm??:confused:
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Tycker du kan vara riktigt nöjd,jag tror aldrig jag sett ett halvblod med så pass välmusklad o omarkerad manke.Fortsätt med det du håller på med, du har precis bevisat för mig att alla halvblod inte behöver ha en spetsig manke som sticker upp tre decimeter från resten av ryggen.:bow: :bow:
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Nä, du har helt rätt i det där med överlinjen i halsen (även om halsen inte direkt syns på bilden) men det blir bättre o bättre i alla fall. Tyckte mig faktiskt ana en pyttepyttepytte-antydan till nacke i dag....ha ha.... Men som du säger, det kommer ju med omväxlande träning i rätt form. Halsen är det gräsligaste på den hästen....kort underhals...inge kul alls men jag har gett mig fan på att jag ska vända den åt rätt håll och eftersom hon inte är svår att rida i rätt form så tror jag att jag lyckas en vacker dag ;) .
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Ja tyvärr är det så illa....
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Vad glad jag blev :-)
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Det är så illa att jag hade börjat tro att de stackars hästarna ska se ut så i rygg o manke o väldigt ofta ett spetsigt kors, jag är säker på att dt jätte många fina välmusklade halvblod ute i landet men på nåt sätt lyckas jag aldrig få se ett sånt halvblod.Så det var kul att få se en för mig ovanlig syn.Ta väl hand om den o se till att byta sadel allt eftersom den forstätter att muskla sig o bli bredare vilket den lär göra.
 
Sv: Åsikter ang. överlinje o ryggmuskulatur

Jo, byta sadel kommer jag med all säkerhet att göra då denna är alldeles för stor för mig. Saken är bara den att jag hittat en nu som kanske kan vara lämplig men vet inte om jag vågar köpa den än. Menar mest om hon musklar sig jättemycket mer. Sadeln jag har nu är dock normal bom mot smal och den jag ska kolla på är normal mot vid, kanske kan bli bra.

Jag vill absolut inte ha någon ashög manke och spetsigt kors. Jobbar mycket för att hon ska bli bred och rund över rumpa och rygg.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 234
Senast: cherie
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 786
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 143
Senast: Madick
·
Utrustning Vet inte riktigt hur jag ska förklara med gör ett försök. :) Drar lite historik om hästen först. Han har en super svängd rygg och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 203
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp