Åsikter ang. oregelbundna nattintag?!

Sar

Trådstartare
Nu när det börjar bli kallare ska vissa av våra hästar börja stallas in på nätterna. Jag har nu fått veta att vissa hästar enbart kommer att sova inne vissa nätter, d.v.s när de blivit jobbade. Så här innan det blivit kallt har jag inga problem med detta men det känns lite oshysst att de kanske sover inne tre nätter i rad och sedan puttas ut två nätter när det blivit 20 grader kallt. Tänker jag fel i detta har ni andra åsikter?
 
Om jag har tagit in så har jag tagit in..
Jag velar inte fram och tillbaks.
Antingen har man de inne eller så har man de ute..(tycker jag)
 
Hästar är vanedjur och för att de ska må bra har man fasta rutiner varje dag. De skiljer inte på en tisdag eller söndag. De ska ha mat på regelbundna tider och står de inne för natten ska de göra det varje natt eller ute dygnet runt.
Har du bestämt dig för att ta in dem för natten gäller det från första dagen oavsett om vädret råkade vända och bli varmt ett par dagar.
 
Men tror du inte de kommer att få sova inne varje natt när det blir kallt? Annars verkar det ju underligt. En häst som rids får ju i regel kortare och mindre fet päls och ska inte behöva sova utomhus i 20 minusgrader :confused:
Rider de bara "vissa dagar" - låter inte heller särskilt juste mot hästen.
 
Vi har en köldgräns då våra hästar får komma in. -20 ungefär, även vid snöstorm.
 
Vi har en köldgräns då våra hästar får komma in. -20 ungefär, även vid snöstorm.
 
Det är bra så länge hästarna får tillgång till skydd för regn och blåst, om de inte kan orda det på annart sätt. Men det är lite konstigt att de skall vara ute ibland och inne ibland, som sagt hästar är vanedjur. mina hästar går ute året runt och de har tillgång att gå in i stallet om de vill. Vi har de bara inne om det är jättedåligt väder.
gå in och titta på min hemsida: www.angelfire.com/hero/carro :)
 
Jag hoppas att de kommer att vara regelbundna i sina intag när det väl blivit riktigt kallt, jag blev bara så förvånad när jag förstod på dem att hästen skulle vara inne när han körts hårt, inte annars. Det innebär nämligen att min häst kommer att vara inne själv vissa nätter och jag hade inte riktigt tänkt det så. Angående ridning "vissa dagar" så är det inte på något sätt så att det är oseriösa utan det handlar om vilodagar samt i vissa fall varannandagsridning.
Hagen är väl utrustad med liggskjul med halm och fri tillgång på hösilage.
 
Skulle heller inte vilja att min häst står ensam i stallet. Står man på ett litet stall får man väl ta hänsyn till varandra :mad:
 
Jag håller med de övriga = antingen ute eller inne!
Sedan vore det väl bättre att dom får gå ute efter att ha arbetats = får sträcka ut musklerna istället för att bli stillastående i en box.
Våra får gå ute dygnet runt tills det blir olidligt väder förhoppningsvis är det fint Okt ut :D
 
fast om det bara är en som ska ha sin inne så är det ju i så fall hon som ska ta hänsyn till dem andra. :smirk:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 818
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp