Åsikter om denna skoning

Status
Stängd för vidare inlägg.

sture

Trådstartare
Vad tycks om denna skoning? Tacksam för åsikter :bow:

33210218.jpg


33210219.jpg


33210220.jpg


http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33210000-33219999/640x480/33210221.jpg?0

33210222.jpg


http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_43/33210000-33219999/640x480/33210224.jpg?0

33210225.jpg


33210217.jpg


Finns fler bilder här http://www.pixbox.se/alb_show_id1246574_page0.html
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Ingen expert och det kan ju finnas orsaker till att de skos på ett avvikande sätt, men om det hade varit min häst så hade jag inte varit glad för den skoningen.

Skon är alltför kort och tån ser lång ut på framhovarna.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Då är jag inte helt ute och cyklar trots att jag inte är särskilt duktig på det där med hovar..... :crazy:.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Tycker den ser lång ut i tån. Skon sitter väldigt långt fram också på framhovarna ser det ut som.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Inte jättebra, MEN, har sett värre! Så jag vill inte påstå att det är så fruktansvärt illa.
Som sagt, korta skor/sko för långt fram och lite lång tå/något understucken trakt?
Ser lite bättre ut bak tycker jag från sidan men underifrån ser skorna ut att sitta snett på hoven men det kanske är vinkeln som lurar ögat.
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om denna skoning

Vad är det för typ av skor du har på honom?

Skulle nästan kunna gissa mig till vilken hovis du har.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Såg en annan amerikansk film där ytterarmen var bredare o rak i änden.

att stora hästar behöver mer stöd än mindre finns ju kunskap om sen länge- varav skorna från ett visst nr är bredare o har sömhålen ngt längre in- tjockare hovvägg.


I S. använder man ju helst färdiga standardskor- om man inte vill briljera o sätta på nymodigheter. alla dessa skor handlar ju bara om att korta tån. Klarar man inte av det genom att verka hästen o sätta rätt beslag:confused::devil:

Det verkar inte så. Folk rider väl så mkt sämre nu än förr;)
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Bak är väl lite bättre än fram, framhovarna ser ju typ att vara 2cm för höga hela vägen=understucken trakt och lång tå. Även om det inte ser lika illa ut som i Hålvägg??-tråden.

Bortsett från att de ju är alldeles utflutna så tycker jag att det ser prydligt och symmetriskt ut på bilderna.

Jag måste säga som Axel: vad HÄNDER med alla hovisar?? :eek:
Det bara poppar ju upp nya trådar dagligen på hovar som ser hemmaskodda ut :crazy:
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Tack för den länken :). Det såg mer ut så som jag också tänker mig en bra skoning.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Han har en vidare hov HF men nuförtiden är den väldigt utfluten. Min hovis pratar om att den hoven är normal och att VF är mer som en bockhov????
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Han har en vidare hov HF men nuförtiden är den väldigt utfluten. Min hovis pratar om att den hoven är normal och att VF är mer som en bockhov????

Med tanke på hur skoningen ser ut så skulle jag ta det där med en nypa salt.
Bättre att ta ut en annan, välutbildad hovis med bra referenser för att bedöma hur det står till med hästen.
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Han är skodd med aluminiumskor fram och vanliga järnskor bak.

Efter knäledsinflammation HF och ryggproblem sommaren 2011 gjordes en utredning och bl a höghastighetsfilmades Siglo både utan skor, med vanliga järnskor och med aluminiumskor. Klinikhovis och vet kom då fram till att det bästa för honom var alu-skor runt om men min hemmahovis vill bara sko med alu-skor fram (han skodde en annan häst som slet ner sina alu-skor bak för snabbt så då ville han inte sko min med det heller).

Mycket intressant med höghastighetsfilmningen (laddar just ner den på Internet så jag kan länka till den sen :))
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Hur många gånger har den här hovslagaren skott hästen? Har du bilder på hur den såg ut innan den hovslagaren började sko? :)
 
Sv: Åsikter om denna skoning

Känns nästan som att vi har samma hovis. Dubbla bakkappor runt om och utflutna hovar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: Roheryn
·
Övr. Djur Coo-coo! Ett utav de allra äldsta domesticerade husdjuren och ett mera passande husdjur än de populära exotiska fåglarna som svämmar...
84 85 86
Svar
1 707
· Visningar
88 885
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 283
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp