Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

M

Mindylotta

Jag är nyfiken på hur ni där ute upplever Jaguar-sadlar ?
Bra, dåliga ?
Har ni en själv ? Har ni testat ?

Vill ni berätta om era erfarenheter ?
// Undrar en som inte hittar för mycket info om sadeln.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag tycker att den är helt underbar, den första dressyrsadel där jag aldrig får minsta skav eller ont nånstans, utan bara kan sitta, vilket är värt mycket. Bra mjukt läder, kvalitet, mjuk, snygg, (har ccmodellen) korta vulster (heter väl bossorna som går ner fram?) vilket ger mer rörelsefrihet för hästens bogar. Hästen trivs med den, jag trivs.

Får nog skaffa häst efter sadeln i framtiden:cool:
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Bara provsuttit men det räcker, supersköna! Dock små i stl. Gillar lädret.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Provade en när jag var iväg och provade sadel i helgen. Passade varken mig eller hästen. Men jag vet att flera tycker att den är toppen. Vi har två i stallet som har och de är supernöjda. Man får helt enkelt prova och se vad som funkar både för dig och hästen.:idea:
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Har just köpt en och är supernöjd, passar både häst och ryttare perfekt:bump: jag kan bara lovorda denna sadel efter att ha provat fler bla. luc childeric.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

För mig var det precis tvärtom,tyckte att jaguaren var helt ok tills jag hade ridit i en childéric, då kunde jag knappt rida i min jaguar längre, fick en helt annan sits i childéricen. Men de är såklart väldigt personligt. Jaguaren är bättre än många andra sadlar jag har haft.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag har ridit i en äldre årgång ett par gånger nu (minns inte Vilken årgång dock) , sadeln passade mig dock inget vidare och var dessutom väldigt hård sätet tycker jag. Dock verkade det vara bra kvalité och läder och som sagt var nog just denna ganska gammal.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Då minns du nog fel eller så var den mycket gammal. En av de saker jag gillar är just mjukheten, mjukare än amerigo tex. Chiledric har jag bara provat en gång och minns inte, tror den var rätt mjuk också. Ungefär lika.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Har haft Jaguar länge men sitter inte särskilt bra i dem, dålig kvalitét och vääldigt smala.

Tyckte om dem ända tills jag fick rida i min nuvarande sadel!
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Nej, jag vet att jag inte minns fel men som sagt så red jag i ett äldre exemplar.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Min Jaguar hängde i ett par veckor för jag fick ha en Childeric som min egen, sen skulle jag använda Jaggan igen men den hade ingen stoppning kvar... Och det har hänt med många Jaggor. Inte så där sjukt imponerande. Dålig kvalité.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Det är möjligt men jag känner inte igen det. Den jag har är bra kvalitet i läder o arbeten osv. och stoppningen har inte varit ett problem. Den är rätt mjuk i stoppningen jämfört med en del andra sadlar men det är inte negativt tycker jag.

Ang kvalitet så kan man träffa på dåliga ex av allt, jag provade en amerigo som spruckit i lädret under på bossorna:crazy: (en anledning att jag undrade över läderkvalitén på dem :confused:) Den verkade inte så illa skött att det ursäktade.

En äldre Frank Baines jag hade sprack i lädret intill sömmarna i sätet och den var mycket välskött.

Jag provade childeric som var lika ungefär gammal som min jaguar dvs ca 2003 och den hade de fått byta paneler på. När jag ringde på andra hade samma hänt flera av dem. En av dem hade fått nytt läder i sätet.

Så ja, dålig kvalitet i förhållande till pris, det finns nog lite varstans.

Det är kanske det mest skrämmande.

Jag har å andra sidan en gammal pessoa flatback hängande som jag använde i massor av år, och den används av andra ibland fortf (passar inte hästen jag rider nu) Den är nyligen kollad och helt felfri. Från 1990 eller så.

En gammal Olympic Jessica vi haft i många år på en häst är helt felfri och ser nästan ny ut.

Ibland kan man fundera öht över dessa dyra sadlar som är upphaussade.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Fast med tanke på hur många Jaggor jag hört har samma problem så blir det en sån stor sak. Finns en anledning att fler o fler nobbar de sadlarna numera.
Visst finns det måndagsexemplar bland alla märken, men Jaggorna slår faktiskt allt.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag har provridit i en Jaguar bara. Låg väldigt bra på hästen, men jag fick känslan av att man satt väldigt "högt" över hästen. Fick liksom ingen kontakt, kändes som man satt högt ovanpå.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Fast med tanke på hur många Jaggor jag hört har samma problem så blir det en sån stor sak. Finns en anledning att fler o fler nobbar de sadlarna numera.
Visst finns det måndagsexemplar bland alla märken, men Jaggorna slår faktiskt allt.

Jag vet inte, har ju bara en:smirk: Har inte mängder av erfarenhet av flera. Men det är bara här på buke jag stött på det du skriver, ang kvalitet, men det kanske är några av dina inlägg jag läst tidigare också i of s:confused:
Det brukar vara så, man läser massor om prestige och tror alla har dem, men det visar sig att hälften av inläggen är av centaur:D :p

KL

Ang childeric så tror jag det kan vara ett märke som försvinner, faktiskt, jag valde bort det när jag hade pratat med flera som sålde begagnade och insåg att det måste betraktas som standard att bara efter några år få skicka dem till Frankrike för att byta paneler:cool: inte billigt. Dessutom att flera hade bytt skinn i sätet.

En tjej sa rakt ut att "man får räkna med det". Hon skulle ändå skaffa en ny som passade hennes nya häst, eftersom hon gillade sadeln, mon hon sa att det ingår att få byta panelerna, och trots att hon bytt på den hon sålde måste man räkna med att få göra det igen.
Så jag undrar om inte "vanligt" folk kommer att tröttna på dem om inte systemet ändras.


Piggis83: Nej snarare tvärtom närmare hästen åtminstone på cc modellen som jag har. Går inte att jämföra med tex morris o nolan som känns breda och klunsiga i jämförelse, (sitter i en sån nån gång ibland)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

Jag vet att jag nämnt det innan i Jaguar-trådar mest för att folk ska vara uppmärksamma på vad som ändå kan hända.
Har hört om och känner många som haft detta problemet eller ja problem rent generellt med Jaguarer, för mycket för problem för så mycket pengar om man frågar mig. Men sen är det ju inte säkert att alla har det heller. Men ja, man ska väl berätta om sina erfarenheter o det är min ang Jaguarer.
 
Sv: Åsikter om Jaguar, dressyrsadel ?

jag har kollat på många beg och då har det ofta stått "i behov av omstoppning". då tänker jag på vad du sagt bräk. :p

ang childerics paneler (hur nu det kom upp) så är min tillv 2003 och helt fin i båda paneler och läder..
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
638
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp