Åsikter om kulbett/Waterfordbett

Kl2005

Trådstartare
Hej! Har en fråga om vad ni tycker om kulbett? Har använt det förut på min häst som lätt blir stark och inte vill lyssna på handen och jag tyckte att det funkade bäst av de jag har testat hittills (tredelat med fasta ringar och peewee bett). Tyckte att han fick bättre stöd vilket han har lite problem med också och det blev inte lika mycket dragkamp när jag ville bromsa men nu har jag hört många som inte tycker att det är bra att använda kulbett så jag undrar om jag borde byta tillbaka från det tredelade till kulbettet eller inte?🤔
 
Folk säger så mkt....

Ett kulbett/waterfordbett fördelar trycket annorlunda än bett med färre brytpunkter. Detta bett används ofta på hästar som blir tunga och biter sig fast/hänger på bettet/låser käken helt enkelt för att det blir svårare för dem att göra det då det är så rörligt. Att tänka på är att köpa en halv till en storlek större än du vanligen har i bett då meningen är att kulbett ska forma sig efter hästens mun. Olika märken är olika bra i sin utformning av kulbett, tex skulle jag personligen aldrig använda Hööks version för att den är utformad dåligt.

https://www.horseandhound.co.uk/products/why-use-a-waterford-bit-115590
 
Okej, kommer inte ihåg vart vi köpte det men tror iallafall att det är en storlek större än han brukar ha då det ser längre ut än andra bett när han har det i munnen
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 888
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp