Bukefalos 28 år!

Åsikter: Piercing och ridning

C

Caboose

Vad tycker ni ang. piercingar under ridning?

Och jag som inte alls varit aktiv med tävlande och liknande de senaste åren mer är klubbtävlingar, undrar: Hur ser reglerna ut med piercingar?
Skulle personligen ta ut mina tre jag har i ansiktet under själva tävlingsmomentet, mestandels för sakens skull.

Har dock fått en hel del skumma blickar från andra hästmänniskor när jag kommer in i ridhus eller rider förbi dem, kanske är det ganska uppseendeväckande med piercings i kinder och i läpp, bara jag som inte ser detta? Eller så kanske det är för att hela håret är fullt utav syntetdreads, haha. :D

Men, åter till saken, vad tycker ni?
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Vet inte hur det reglerna är på tävling, dock så lät jag min navelpiercing vara i då jag hade den..

Dock tror jag inte man får ha piercingar (synliga, dom som inte syns kan dom ju inte säga så mycket åt!) på hästskötarexamen, vi fick då order av våran ridlärare att inte ha det under tiden..

Här så får man inte ha synliga piercingar eller stora örhängen, iofs så följs det inte så noga så jag säger väl nej då det är i ansiktet.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Halvt knapplan typ tror jag..

mig veterligen ar det inte forbjudet med piercingar pa tavling.

Daremot blir man ofta ombedd att ta ur dom vid "finare" tillstallningar da man ska se proffsig ut. Det har jag gjort, samma med mina crazy hairdos. Arbetade jag, dvs var personal i stall, fick helt enkelt mina piercings vara ur (lat nasan vaxa igen sakert tre ganger.. ha...) och knasiga frisyrer fick vanta tills jag var helt "privat" - typ skola och liknande.

"Hel och ren" t.ex. vid hastskotarprov/arbetsintervju/tavlingar hor lixom till. Nar man representerar nagot utover sig sjalv (hastskotarexamen sa representerar man ju bla. skolan och utbildningen)


/Bewwan, med piercings, tatueringar, fejkdreads (eller ja, just nu blonda rastaflator) som en gang i tiden red upp for en utbildning i stalhattekangor, svart munkjacka med ett STORT rott anarkist A pa ryggen, blond tuppkam och m90brallor ordentligt nerstoppade i de dar valsnorade kangorna..... :angel: (de slappte in mig anda! hah!)
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Inom ridsporten så ingår väl inte piercingar, dreads och lustiga färger riktigt i dresscoden. Det är ju i regel lite fint och fisförnämt hihi

Jag är lite tu delad personligen så gillar jag inte massa metallskrammel överallt på kroppen och lustiga färger och frisyrer men samtidigt så tycker jag att man ska få se ut hur man vill och om du trivs i det och tycker att du är fin så ska ju inte jag lägga mig i :)

Men kan du förklara för mig varför många som har den stilen du beskriver ser smutsiga ut? Det är liksom ofta smutsiga kläder, gammalt smink osv som inte ser fräscht ut och då kommer ju inte piercingarna fram heller som jag antar att ni skaffat för att det ska vara vackert?

Min medis har väldigt mycket piercingar överallt och de flesta färger som finns i håret och sminkade sig väldigt hårt och det såg faktiskt slafsigt och inte så fräscht ut så sa jag iaf till henne på ett snällt sätt att när man är med min häst ska man se hel ren och fräsch ut och hästen likaså. Nu har min medis tonat ned den hiskeliga sminkningen och har änsålänge inte dykt upp i chockrosa hår (hon har fortfarande mycket färger i håret men lite mer jordnära iaf) och då kan jag tycka att det är fint med hennes utsmyckningar i ansiktet :)

Men vid en ev tävling så tror jag det kan spela roll, tex dressyr där man bedömer helheten så skulle jag nog plocka bort de och försöka se ganska så naturlig ut.

I hoppning spelar det väl inte så stor roll med utseendet men jag tänker om man ramlar av så kanske man kan göra illa sig mer om man har piercingar och det är ju himla dumt.

Jag hade valt att ta ur smyckena och se så naurlig ut som möjligt.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Som någon nämt är det mer av säkerhetsskäl än utseende mässigt man bör ta ur piercingarna när man rider eller hanterar hästarna. Man kan på olika sätt fastna och bli "uppsliten"
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Som någon nämt är det mer av säkerhetsskäl än utseende mässigt man bör ta ur piercingarna när man rider eller hanterar hästarna. Man kan på olika sätt fastna och bli "uppsliten"

vilket även gäller för örhängen vilket många glömmer bort
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Skämt åsido, men jag kanske borde undvika att se ut såhär på tävling:
37525_1435242812632_1579800464_1035572_6008150_n.jpg

25224_1302803821740_1579800464_739790_7377733_n.jpg

25224_1302803621735_1579800464_739786_4358317_n.jpg


Haha. hoppas ni förstod ironin i det hela, för jag skulle inte få för mig att ha galet hår på en finare tävling, eftersom att jag är dressyrgalen, och att det troligtvis inte är någonting som skulle uppskattas, haha.
Men det är rätt roligt att komma in i lite finare ridhus med äldre damer som ser en med galet hår, och sedan faktiskt "ojdå, hon kan ju faktiskt rida, trots att hon ser ut som hon går!" :D haha, kanske lite provocerande i vissa fall, men är man skadeglad och ogillar fördomar, så är man!
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Men kan du förklara för mig varför många som har den stilen du beskriver ser smutsiga ut? Det är liksom ofta smutsiga kläder, gammalt smink osv som inte ser fräscht ut och då kommer ju inte piercingarna fram heller som jag antar att ni skaffat för att det ska vara vackert?

Alltså om de är smutsiga och har gammalt smink är en sak, men det hör knappast till den stilen.
Tvärtom tycker jag att många som har 'sån stil' har väldigt fint och välgjort smink och välskött hår och dreads.

Personligen skulle jag aldrig duscha för att jag ska till stallet, om jag inte skulle tävla. Jag kommer alltid därifrån dammig och skitig ändå.
Och ska jag upp morgnar så händer det (ofta) att jag har gammalt smink på mig
eftersom jag är dålig på att ta bort det lilla smink jag använder kvällen innan. Jag måste ju ändå duscha när jag kommer hem liksom.

Angående piercingar tycker jag dock att man ska ta ut dom eller tejpa för dom, för huvaligen och fastna och slita upp dom.
Det gäller även öron, det gör nog minst lika ont att slita upp örsnibben.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Men kan du förklara för mig varför många som har den stilen du beskriver ser smutsiga ut? Det är liksom ofta smutsiga kläder, gammalt smink osv som inte ser fräscht ut och då kommer ju inte piercingarna fram heller som jag antar att ni skaffat för att det ska vara vackert?

Jag är personligen väldigt renlig utav mig och har aldrig gammalt smink, och tycker att tanken på smutsiga kläder är något otroligt äckligt!
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Det finns ju en hel uppsjö av fjollor inom hästsport som bara vill värna om sina "traditioner" (en tradition har ju märkligt nog inte alltid varit tradition, en gång i tiden var såväl cylinderhatt och kubb högsta mode utanför hästvärlden :D) och som ser ner på allt som är annorlunda än vad dessa människor är vana vid - så du kan förmodligen bli nerdömd på tävling pga av synliga piercingar.

Dock tror jag inte att det finns något stöd för detta i TR, men som har varit aktuellt inom körningen så ska man ju inte alltid gå efter TR utan man ska handla "i sportens anda" :grin:

Förhoppningsvis blir detta så småningom bättre när det kanske sker en viss föryngring inom SvRF.

Piercingar kan förvisso utgöra en fara för din personliga säkerhet, men så länge som det tillåts örhängen och hatt istället för hjälm på tävlingar så känns det lite väl lamt att skylla på det...
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Jo, precis!

Är sååå trött på fördomar och liknande, därför jag tog upp detta!
(Tyvärr ;) ) Så har jag inga erfarenheter utav skador och piercingar då jag har alldeles för bra balans för att ramla av :angel:
Dock knockade tv mig i läppen när jag skulle bära den, och, det var väl inte den underbaraste upplevelsen, haha. Så skulle inte vilja bli knockad av en häst, speciellt inte mot kinderna då jag har piercingar där, skulle nog göra sjukt ont, tur att man har starka tänder däremot.

Dock så förstår jag ju varför piercingar inte är önskade på dressyrbanan, då det ser en aning "smutsigt" ut, istället för elegant. Fast jag är ju som jag är och älskar utsmyckningar av alla former!
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Personligen skulle jag aldrig duscha för att jag ska till stallet, om jag inte skulle tävla. Jag kommer alltid därifrån dammig och skitig ändå.
Och ska jag upp morgnar så händer det (ofta) att jag har gammalt smink på mig
eftersom jag är dålig på att ta bort det lilla smink jag använder kvällen innan. Jag måste ju ändå duscha när jag kommer hem liksom.

Jag är inte ensam :eek: Precis så tänker jag med! :D
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Som någon nämt är det mer av säkerhetsskäl än utseende mässigt man bör ta ur piercingarna när man rider eller hanterar hästarna. Man kan på olika sätt fastna och bli "uppsliten"
Beroende på var piercingarna sitter så kan det i och för sig finnas dylika risker men jag har aldrig tagit ut någon piercing för att hantera/rida hästar. Det är inte alltid det bara är att plocka ur smyckena hipp som happ, speciellt inte om man är med hästar dagligen. Det kan skapa irritation och problem i sig (i piercinghålen alltså).

Jag ser det som så att piercingar medför vissa risker som jag accepterar genom att ändå välja att pierca mig. Har jobbat med hästar och ingen har någonsin kommenterat mitt utseende ur säkerhetssynpunkt och jag har aldrig ådragit mig skador pga piercingarna (trots avramlingar, daglig hantering av hingstar osv). Att jag skulle plocka ur piercingarna för att jag ska till stallet känns ärligt väldigt främmande.



Min medis har väldigt mycket piercingar överallt och de flesta färger som finns i håret och sminkade sig väldigt hårt och det såg faktiskt slafsigt och inte så fräscht ut så sa jag iaf till henne på ett snällt sätt att när man är med min häst ska man se hel ren och fräsch ut och hästen likaså.
Jag hade tagit väldigt illa upp som medryttare av en sådan tillsägning. :crazy:
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Min medis har väldigt mycket piercingar överallt och de flesta färger som finns i håret och sminkade sig väldigt hårt och det såg faktiskt slafsigt och inte så fräscht ut så sa jag iaf till henne på ett snällt sätt att när man är med min häst ska man se hel ren och fräsch ut och hästen likaså.

Jag hade tagit väldigt illa upp som medryttare av en sådan tillsägning. :crazy:


Säger precis som Trani. Jag skulle också ha tagit illa upp, bli illa till mods och känna mig oönskad vid tillfället, vilket skulle leda till att jag blev något osäker. Men jag tänker mer att, ska man till stallet så behöver inte sminket vara så hårt och provocerande, men att ha piercingar och extensions i håret, är ingenting jag skulle ta ut om hästägaren sa att jag såg smutsig ut, utan skulle istället ta tag i det, och prata om det. För jag vill bli accepterad, visst, man ska se hel och fräsch ut, men hästens välmående är det viktigaste, och då spelar inte utseende någon roll.
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

I tävling kan jag väl iof förstå om det ska vara lite mer "propert" men i det vardagliga hästlivet får väl var å en vara som dom vill.... Jag personligen har piercingar och jag tar inte bort dom varenda gång jag ska till stallet...
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

En dressyrdomare som dömer ner ett ekipage för att ryttaren har färgglada dreads, piercingar eller annat okonventionellt i hästvärlden har enligt mig begått ett fel. Vad jag vet finns det ingen regel om att han måste se ut si och så utöver klädseln. Sen att piercingar, örhängen och utsläppt hår innebär en säkerhetsrisk, ja tack och lov var det något av det första man fick lära sig på ridskolan. Även dreads går för övrigt att sätta upp ordentligt så att de inte hänger ivägen.
Jag tycker att många hästmänniskor är pinsamt konservativa i såna här frågor :crazy:
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Hej!

På ett sätt tycker jag det är upp till var och en hur mycket smycken man har, vad många inte tänker på är risken att fastna med smyckena i man och svans. Jag har själv haft stora örhängen som en häst fick tag i och började dra- lyckligtvis för mej lossnade spännet innan örat gick åt fanders och lyckligtvis för hästen fich jag tag i örhänget innan han svalde det!

Jag har låtit mitt näshål växa igen eftersom jag inte är villig att riskera en rev i näsan pga hästarna.

Men är man medveten om riskerna och villig att ta dom kan man väl se ut hur som helst så länge det inte är tävling/finare uppvisning.

/Lavinia
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Jag tar ur piercings i stallet och vid ridning, mest för säkerhets skull.
När jag jobbade i stall i England hade vi en tjej som ramlade av och lyckades fastna med ett litet örhänge och slet sönder örsnibben riktigt rejält, Inte så trevligt!
Efter det la vi upp nya regler och förbjöd alla att rida med alla sorters piercings/örhängen, eller så fick man tejpa över om de inte gick och ta ur.

Har för mig att på hästskötarexamen fick vi lov att dölja dem också nu när jag tänker efter. (Någon hade en stor silvertejpbit på näsan iaf kommer jag ihåg :p )

Om det inte finns några skrivna regler där man rider tycker jag man får göra som man vill om man har kvar piercings eller ej.
Ang klädsel och hår tycker jag verkligen inte det spelar någon roll (förutom på tävling då såklart) men har både hopp- och dressyrtävlat i färgglada dreads ett par år sedan och det har då gått finfint! :D
 
Sv: Åsikter: Piercing och ridning

Jag hade tagit väldigt illa upp som medryttare av en sådan tillsägning. :crazy:

Varför då?

Jag sa ju inte till henne såhär:

Usch du ser äcklig ut såhär får du inte se ut i stallet!

Utan mer generellt att jag är pedant vad gäller det mesta, allt som har att göra med min häst ska vara helt och rent både häst som ryttare och i stallet.

Jag tror/vet att min medis inte känner sig oönskad i stallet iaf och hon vet att jag uppskattar henne väldigt mycket och hon vet att jag tycker att hon är riktigt duktig med min häst och jag skämmer bort henne ordentligt.

Sen betyder inte det att jag begär att man ska duscha/sminka sig osv innan man åker till stallet det gör inte jag heller, man blir ju som ni vet smutsig av att vara i stallet vilket också är helt okej.

Däremot är det inte okej att som min fd medis alltid hade smutsiga och trasiga kläder och borstade hästen väldigt slarvigt så de i mina ögon såg ut som hej kom och hjälp mig.
 

Liknande trådar

Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 678
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 451
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp