Bukefalos 28 år!

B

Båbbe

Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var välorganiserade (lite för lite parkeringsplatser dock) och trevliga även om det var lite kallt... ;) Det tävlades i Öppen klass först, där angavs inte varje ryttares poäng utan 10 st plockades ut till final bara. Resultaten i finalen:

1. Malin Wikander - Rubin
2. Caroline Samuelsson - Fagur
3. Charlotta Carlsten - Örvar
4. Helene Blom - Glodis
5. Catharina Wall - Vakur
5. Leif Wintzell
5. Linn Lernfelt
5. Karin Gustafsson - Frakkur
5. Ann Fornstedt - Hilda
5. Ellen Söderblom - Hvinur

Sedan var det dags för proffsen att äntra banan. 3 islänningar som vanligtvis inte tävlar i Sverige hade kommit för att rida på lånade hästar. Samtliga är med i resultatlistan nedan. Totalt fanns 3 världsmästar på plats! Riktigt bra kvalité och roligt att se att hästarna börjar komma i bra form nu...

Här är de slutgiltiga resultaten i A- och B-flokk. Ekipagen står i den ordning de fick i finalen, efter hästens namn står poängen de fick i uttagningen!

B-flokk (tölt, trav, ökad tölt)

1. Maria Berg - Teitur (väldigt lik Kolgrimmur så viss förvirring uppstod när detta ekipage tävlade), 8,46
2. Páll B Holmarsson - Stori-Raudur (hyfsat känd häst för Stormuriter - tävlade en del med matte Pia Melin på ryggen förra säsongen), 8,34
3. Hugrún Jóhansdottir - Gustur, 8,24
4. Caroline Agerhill - Ljúfur, 8,18
5. Jexie Eriksson - Freydir, 8,40
5. Johan Häggberg - Svala, 8,30
5. Gudmundur Einarsson - Blaer, 8,22
5. Johanna Elgholm - Solfari, 8,16

A-flokk:

1. Vignir Jonasson - Hilmir, 8,58
2. Johan Häggberg - Askur, 8,46
3. Sigurdur Mattiasson - Thrymur (från Järsta, den talangfulla unghingsten som var med på VM), 8,34
4. Gudmundur Einarsson - Sproti, 8,34
5. Hreggvidur Eyvindsson - Fannar, 8,20
5. Eyvindur Mandal Hreggvidsson - Fákur, 8,16
5. Jamila Berg - Erro, 8,14
5. Johanna Elgholm - Aron, 7,84

Det var giganternas kamp i passen! Askur, Hilmir och Thrymur visade allesammans utmärkt pass i ridhus (det var ett ganska stort ridhus så det gick utmärkt att visa fin pass på en långsida)

Johan Hs Svala vann utmärkelsen "häftigaste sto" och priset var en betäckning med Thrymur... :D I en av pauserna fick vi se Vignir och Gabie visa Viktor från Sundsby resp Taktur från Örvik. Det var väldigt kul tyckte jag för jag har inte sett Taktur förut - bara hört talas om honom. 4 ston från Askagården visades också.

I nästa paus fick vi se "islandshästarnas svar på Milton", nämligen Baldur 29 år som har vunnit det mesta som går att vinna i 5-gångs disciplinerna. Han har visst vunnit VM flera gånger (hann inte med att notera gren och år tyvärr). Nu visades han av en 7-årig pojke och töltade glatt runt banan med ett å annat inslag av galopp och pass! :cool:

Efter A- och B-flokk reds Supertölt. Den grenen red och bedömdes enligt FIPO T1. Jag hann tyvärr inte se finalen, men såhär var ställningen inför den...

1. Johan Häggberg - Askur, 7,17
2. Jexie Eriksson - Freydir, 6,83
3. Helene Blom - Soldán, 6,67
3. Maria Berg - Teitur, 6,67
3. Josefin Ewert-Hallerby - Valiant, 6,67
6. Caroline Agerhill - Ljúfur, 6,5
6. Hugrún Jóhansdottir - Gustur, 6,5
6. Johan Häggberg - Svala, 6,5
9. Susanne Brännemo - Simon
9. Páll B Hólmarsson - Stóri-Raudur, 6,33

Eftersom jag inte har varit med så länge i islandshästvärlden tyckte jag det var väldigt roligt att få se den berömde Valiant för första gången!

Det var 8 i finalen i de andra klasserna så jag antar att det ska vara minst 8 i denna finalen också. Johan kan knappast rida 2 hästar så därför borde de 2 som kom på delad 9:e plats vara med i finalen de också...

Johan hade ett häftigt finalschema - han red samtliga 3! Men Johanna E hade nog det jobbigaste schemat trots allt. Mellan alla klasser och finaler skulle hon ju ta hand om lille Viktor - hon fick tex tyvärr stryka sig i Supertölten för att hon var tvungen att amma...

Jag kom för sent för att se ungdomsklassen, men Elsa Mandal Hreggvidsdottir och hennes Tönn tog hem segern där!
 
Oh, vad kul att du angagerar dig! :D
Jättekul att läsa!
 
Du råkar inte veta vem som vann tölten också? :confused: Var ju tyvärr tvungen att åka hem tidigt... :crazy:

Jag tycker bara det är kul att kolla resultaten å så tänkte jag att någon fler kanske var intresserad att se hur det verkar inför säsongen! :)
 
Tackar! Var lite nyfiken om han försvarade den där poängen... ;) Himla synd att man inte får se Askur så mycket i år - men det är klart att det är bra om han tillverkar en hög nya Askurar oxå! :smirk:
 
Med rågor kan man säga, för han var mycket bättre i finalen än i uttagningen.
Josefin och Valiant 2:a men tusan minns inte vem som blev 3:a resp 4:a, så det kan bli. :o
 
Hrmmpff kan inte Askur betäcka 2006 istället? :D

Jexie och Freydir blev 3:a enligt Freyr några inlägg upp! :idea:
 
3:a kom Stori Raudur och 4:a kom Caroline Agerhill och Ljufur fra Vindasi. Även i finalen i Supertölten placerade de sig 4:a. Vi var dock flera på läktaren som ansåg att Ljufur som var läckrare än någonsin borde ha vunnit B-flokk och kommit 2:a efter Askur i Supertölten. Ska sanningen fram så var Ljufurs ökade tölt t.o.m bättre än Askurs.. snacka om att den hästen har utstrålning - jag tror Johan får se upp på tävlingsbanan...

Ser fram emot att komma och titta på Aska cup nästa år..
 
Intressant att Ljúfur har blivit så bra och att han syns... När jag har sett honom på tävlingar så har han mest känts som en i mängden och jag insåg till en början inte ens att han var hingst för jag såg inte någon riktig utstrålning direkt :o
 
Ljúfur som kan bli travtaktig i tölten hade lite problem med det mjuka underlaget såg jag. Speciellt i det kortare tempot. Kanske påverkade det resultatet?
 
Hmm det håller inte jag med om. Jag tyckte inte Ljufur var så speciell alls, det fanns många fler hästar med mer utstrålning än honom även om hans gångarter var ganska bra. Så länge Johan sitter på Askur behöver han nog inte oroa sig tror jag, Svala däremot kan Ljufur kanske slå! ;)

Enligt Askagardens hemsida så var slutresultaten i Supertölt:

1. Johan Häggberg - Askur
2. Josefin Ewert-Hallerby - Valiant
3. Jexie Eriksson - Freydir
4. Pall B Holmarsson - Stori-Raudur

www.askagarden.com är adressen om du inte tror mig! :p
 

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 556
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp