Åskskydd hage, hur gör man

cowgirl81

Trådstartare
Håller på att bygga hage, jag har alltid haft batteriaggregat innan, men nu ska vi ha med el. Så tänkte montera åskskydd/blixtskydd, Men var ska den placeras. Är mellan aggregat och staket, eller mellan jord och aggregat.
 
Finns olika

Ett sätter man på matningen till staketet och ett bra jordtag för åskskyddet, sen ska det vara minst tio meter till aggregatet och där ska det vara ett bra jordtag till. Det är det med en spiral i som jag tänker på och de har fungerat bra här.
Sen ett överspänningsskydd i kontakten till aggregatet, vet inte hur mycket det hjälper men när jag inte fått tummen ur att sätta dit det var aggregatet trasigt sen.
Undvik att sätta aggregatet i eller intill byggnad, skulle det bli ett ordentligt nerslag så hjälper inga åskskydd och då är det dumt att få brinnande aggregat i eller intill byggnader.

Där brukar uppges att det är åskskydd inbyggt med, men det krävs ordentligt jordtag, bör stå i bruksanvisningen hur bra det behöver vara och hur man gör för att mäta om det är gott nog.
 
Aggregat till blixtskyddet till både staket och jordning
Sen vanlig jordning från aggregatet.
Detta funkar bäst men kräver mest plats.

Tänkt även på att kolla innan så det är tillräckligt långt till närmaste elcentral (och gärna inte nära byggnader) och precis som @ptr skrev minst 10 meter från båda spätten/jordningen där den ena alltså går direkt till aggregatet och den andra via blixtskyddet.

Gå in på granngårdens hemsida där har de bild på en liten annan variant av lösning. Funkar bättre om det är mindre utrymme.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Anläggning Hej allvetande Buke! Erkänner min okunskap om batteri aggregat nu, har alltid bara haft nätdrivna aggregat :o Men vi har ett gammalt...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: WildHorse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 397
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp