Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

kamomillo

Trådstartare
Finns det någon här, som vet något om åsnor :confused:

Alltså, vad ska dom äta, hur mycket?
Har man en vanlig sadel på dom?
Har man bett i munnen, alltså ser åsnans mun ut på samma sätt som hästens?
Kan man köra en åsna?

Det och en massa annat skulle jag vilja ha svar på...
Känner nämligen en familj som har en åsna, och jag har upptäckt att dom inte vet så mycket om sitt husddjur.. :crazy:

Snälla hjälp mej att hjälpa dom!

* Jenny *

F

Fjunet

De ska äta hö + lite, lite havre. Inget annat.
Nja, en s.k stocksaddle är nog det som passar bäst.
Ja, man har bett i munnen.
Ja, man kan köra en åsna.

kamomillo

Trådstartare
Tack för svaret!
Var får man tag på ett så litet bett som till en åsna?
Denna åsna som jag träffat är inte stor, ca en meter skulle jag tro, finns det så små stocksaddle :confused:

Hur mycket orkar en åsna dra/bära??

Hur kör man in en åsna?
Det klassiska, som man ser i Bamses värld, en morot på en pinne framför ;) * Skämt*
Jag funderar också på vad man använder för utrustning när man kör...

Finns det någon "åsne sida" på nätet??? hemsida eller så??

Tycker lite synd om åsnan, eftersom ingen vet riktigt hur den ska skötas.. men jag tycker inte att det går någon nöd på den, han går med en massa hundar och tror nog att han är hund snart.
Å, mat får han förståss!

tack för hjälpen!

* Jenny *

F

Fjunet

Jag vet inte var man får tag på det, man får väl köpa bett ämnade för shettisar.
Nej, stocksaddles är för stora åsnor. Eftersom det är en liten åsna så passar en sadel i storlek shettis bra.
En liten åsna som du pratar om orkar max 50 kg på ryggen.
Du kör in dem på samma sätt som du kör i hästar och du använder samma utrustning.
En åsna ska självklart gå tillsammans med en annan åsna.

kamomillo

Trådstartare
Hoppsan! bara 50 kg... då kanske det blev synd om åsnan i allafall... Nä skämt å sido. det är deras barn som ska rida, och dom väger inte ens 50 kg tillsammans.

Åsnan hade en kompis, men den dog bara knall och fall i våras, och ingen kan räkna ut vad som kunde varit felet.
Så nu är han själv, med 40-50 draghundar. :crazy:

Men det klart att han skulle behöva en kompis!!! det har både jag och veterinären sagt massor av gånger...

Tack för hjälpen, nu kanske jag kan tipsa dom om lite utrustning i allafall.

* Jenny *

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6458 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
1 305
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
490
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 102
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • OS-laget

Omröstningar