Aspergillus fumigatus - är ett hö någonsin helt fritt från detta?

Skogstrollet

Trådstartare
Vi har fått vår hygienanalys på vårt hö där aspergillus fumigatus uppgår till 1,5 log cfu/g och enligt analysens riktvärde (2,0 log cfu/g) är detta ett ok hö. (Eurofins analys).

Nu har några i stallet lite lätt panik över att det påträffats i höet, oavsett hur mycket/lite och vill direkt byta hö.

Min fundering är: är ett hö någonsin helt fritt från aspergillus fumigatus?

Jag har sökt och googlat mig blå efter mer specifik information (för den som inte nöjer sig med labbets resultat) men det är svårt att hitta.
 
Ja, för den som kanske någon dag googlar på ovanstående och undrar vad svaret kan ha varit så jag har idag pratat med SVA. Det är förstås inte kul att det förekommer i höet men i den låga mängden och med de förebyggande åtgärder vi redan gör så är det ok att ge hästarna. Vi ratar balar som uppenbart dammar, vi tar bort de skadade yttre lagren, vi fodrar utomhus (lösdrift).
 
Denna svamp finns på alla växter (och i vår miljö i övrigt med!) i mer eller mindre omfattning så att den återfinns i en hygienanalys är helt självklart och det är ju också därför det finns gränsvärden. Det är självklart inte bra om det blir för mycket men det är en typ av svamp som finns överallt och som i moderata mängder är ofarlig men som i för stora mängder eller vid känslighet kan skapa problem.

Att människor får panik har med okunnighet att göra och det kan vara bra att då läsa på om gränsvärden för olika ämnen och varför de har tagits fram. Allt kan ju bli farligt om mängden är tillräckligt stor och ibland om det är för lite.
 
Det är ju med logaritmer mätt låga värden. Sen petar ju hästar i sig mycket onyttigt som ligger i maten. Kan finnas både råttlortar och fågelskit , jordbakterier mm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Måste jag slänga mitt hö? Eller går det att rädda på något vis? Tog en hö & hygienanalys av mitt hö eftersom jag tyckte det luktade...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp