Astma hos häst

Ämelie

Trådstartare
Fick idag reda på att min häst har astma! :cry: Ni som har erfarheter av astma hästar får gärna dela med er av dem. Har lite frågot som ni gärna får svara på :bow:

Går det att ha en astma häst i tävlingskondition?
Vad får era astma hästar för medicin?
Hur har ni löst stallmiljön? utebox? lösdrift?
Hur gammal var hästen då den fått astma?
Går det öht att sälja en astma häst?
 
Sv: Astma hos häst

Vi hade en astmahäst i stallet innan...vad jag vet tränade dem med henne precis som vanligt, men vissa dagar då det var fuktigare i luften eller torrt så såg man på henne att hon inte var lika bra. Jag vet inte vad hon fick för nåt i medicin. På ridskoln som hon då stod på var det ganska dålig luft, men hon stod vid dörren och den stod öppen så hon fick in frisk luft hela tiden. Ju mer dem kan gå ute desto bättre, så var det med henne i alla fall. Sen får man se till att hålla rent hos hästen hela tiden och att den inte står på sånt som dammar. Hon var ca 6 år. Varför skulle man inte kunna sälja en astmahäst...det kanske kan va lite svårare. Bara se till att köparen verkligen tar väl hand om hästen och tänker på att den har astma!
 
Sv: Astma hos häst

Går det att ha en astma häst i tävlingskondition?
-Det tror jag nog, men man får väl se lite till dagsformen. Vissa dagar mår hästen dåligt, och vissa bra.

Vad får era astma hästar för medicin?
-Hade en astmahäst förut, han fick Ventipulmin i fodret, och det gjorde underverk. Han var frisk för det mesta.

Hur har ni löst stallmiljön? utebox? lösdrift?
-Han stod i stallet med de andra. Vi har ett väldigt öppet stall, kort stallgång (två boxar på vardera sida) så det var bra luft. Men sen blev han sämre, och det ledde till avlivning.
Skulle jag ha astmahäst nu skulle jag föredra utebox.

Hur gammal var hästen då den fått astma?
-Tror han var sjutton.

Går det öht att sälja en astma häst?
-Går gör det väl. Till någon som tar hänsyn till problemet och behandlar hästen därefter. Någon med utebox till exempel. Jag personligen köper inte en astmahäst till. Kan nog vara lite svårare att få såld.
 
Sv: Astma hos häst

Royal_724 och _Runaway_: Tack för era svar!

Lägger till en fråga:
Vad får hästarna för grovfoder?
Vad har de för bädd (om de står inne)?


Fler får gärna svara! :bow:
 
Sv: Astma hos häst

Har tungt att andas (andas mycket med bukmuskluaturen, tror jag det hette), hosta och snorig. När de gick ner i luftvägarna såg de MYCKET slem. I övrigt jätte pigg och som vanligt. Varför undrar du?
 
Sv: Astma hos häst

Min häst åt vanligt hö, som vi vattnade. (Kan inte råda dig att göra det nu i efterhand, man binder bara dammet, blir inte av med det.) Kommer inte ihåg vad vi hade för strö (det här var fem år sen).

Har veterinären ordinerat någon medicin? Om det är mycket slem så kan jag ju rekommendera ventipulmin, som just är slemlösande. Min nuvarande häst hade lite hosta (dock ingen diagnos från vet.) för ett år sen, på vintern. Vi fick ventipulmin utskrivet och gav i ca en vecka. Sen var han BRA och det återkom inte förrän året efter. Då behöävdes några få dagars kur för att bli av med hostan.
 
Sv: Astma hos häst

Det skulle jag också vilja testa på min häst, eftersom han hostar. Kan man barar ringa och få det utskrivet? :confused:
 
Sv: Astma hos häst

Hon har fått ventipulmin och fabrol (i fodret) i 14 dagar, det har blivit bättre men hon är inte helt bra. Nu ska hon få fabrol i fodret och ventipulmin (senare cortison) genom näsborren med nån "astmapump" direkt i näsborren, enligt vet det bästa sättet att behandla astma hästar.
 
Sv: Astma hos häst

Fjunet skrev:
Det skulle jag också vilja testa på min häst, eftersom han hostar. Kan man barar ringa och få det utskrivet? :confused:

Tror inte de skrivet ut det utan att tittat på hästen.
 
Sv: Astma hos häst

Det tror inte jag heller, men _Runaway_ fick det utan diagnos från veterinär...
 
Sv: Astma hos häst

Kontakter :angel: Nej skämt åsido, vi hörde oss för med veterinär innan hur pass "enkelt" man kan ge ventipulmin, om han helst ville titta på hästen innan eller så. Vi förklarade noga hästens symptom. Och det gick tydligen bra, vet inte om det var för att vet. visste att vi använt preparatt förut eller så :confused:
 
Sv: Astma hos häst

Det är helt ok att blöta höet, även om det binder dammet. För då hamnar dammet i magsäcken istället för i luftrören och det är ju ok!
 
Sv: Astma hos häst

Min häst har astma och pollenallergi. Han mår kanon på vintern men blir sämre då värme och pollen kommer, kan inte heller rida på dammigt underlag (vilket ingen borde!).

Han fick detta förra året, han är 12. Då var han så dålig att vi trodde han inte skulle klara det. Men vi höll ut, medicinerade (kortison) och jag flyttade till ett kallstall med bra luft där hästarna är ute 9-20. Maten är viktig, han får hösilage av bästa kvalitet och bara dammfritt foder (spillers CinditionMix). Han står på torv- får aldrig halm! I vårat stall sopar vi aldrig när hästarna är inne och dammiga hästar borstas utanför stallet. Miljön är A och O.

Även i år blev han dålig med pollen och värme. Men inte på långa vägar så dålig som förra året (då han stått i ett dåligt ventilerat stall hela vintern). Han andas nu in kortison i andningsmask, var eller varannan dag. Det räknas som doping så jag kan inte tävla när han medicineras. Men jag kan rida nästan som vanlig (men rider på kvällen eller morgonen =svalare).
Hoppas att jag kan sluta med medicinen när den värsta pollen säsongen lagt sig.

Jag har honom inne mitt på dagen om det är extremt med pollen eller mkt varmt. Rider aldrig på dammigt underlag!

Vill tillägga att min häst inte får ta ventipulmin eftersom han är allergist mot pollen, för det vidgar ju luftrören så han får in ännu mer pollen. Om jag ger vetipulmin så är det för han är riktigt dålig och då får han stå inne tills det slutat att verka.
 
Sv: Astma hos häst

_Runaway_ skrev:
Om det är mycket slem så kan jag ju rekommendera ventipulmin, som just är slemlösande. .

Ventepulmin är inte slemlösande, utan luftrörsvidgande. Fabrol är slemlösande. ;)

Ventepulmin ska vara bra om hästen står i bra miljö. Testade på min, men han fick några hemska biverkningar så det togs bort direkt. :crazy:
 
Sv: Astma hos häst

Ämelie skrev:
Hon har fått ventipulmin och fabrol (i fodret) i 14 dagar, det har blivit bättre men hon är inte helt bra. Nu ska hon få fabrol i fodret och ventipulmin (senare cortison) genom näsborren med nån "astmapump" direkt i näsborren, enligt vet det bästa sättet att behandla astma hästar.



En sådan astmapump hade en häst i stallet och det var som en helt annan häst när dom hade "pumpat" med den... Visse ligen var denna hästen gamal men iaf!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: netschjen
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp